محمدرضا نظریان چهارشنبه ۱۲ شهریور در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، اظهار کرد: «پروژه مهر» یکی از برنامههای اساسی و اولویتدار آموزش و پرورش است که هدف آن فراهم کردن زمینه یک بازگشایی متنوع، آرام و بدون دغدغه برای خانوادهها و دانشآموزان است. در این راستا، تمام هم و غم آموزشوپرورش چه در سطح ستاد و چه در سطح مدارس این است که از جنبههای مختلف اعم از فضای فیزیکی، شادابسازی محیط، محتوای آموزشی، منابع انسانی و سایر امور مرتبط شرایطی فراهم شود تا مدارس با آغوش باز پذیرای دانشآموزان باشند.
وی افزود: در همین چارچوب جلسات مختلفی برگزار میشود، بهگونهای که در هفته سه جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش با وزارتخانه تشکیل شده و شخصاً در این جلسات حضور دارم. مباحث اصلی نیز شامل موضوعات آموزشی، تأمین منابع انسانی و تخصیص معلم، ثبتنام دانشآموزان بهنحوی که هیچ دانشآموزی از تحصیل باز نماند، ثبت سفارش کتابهای درسی و تحویل آنها در روز نخست مهر، دغدغههای خانوادهها درخصوص سرویس مدارس و سایر موضوعات مرتبط است. تمامی این موارد در قالب پروژه مهر، از زمان ابلاغ دستورالعمل آن در اواسط اردیبهشت تاکنون، بهطور هفتگی پیگیری و در اتاق وضعیت رصد و پایش میشود تا مشخص شود در هر مدرسه چه میزان ثبتنام انجام شده، چه تعداد کتاب درسی سفارش داده شده و سایر آمار و اطلاعات مربوط.
وی ادامه داد: امید ما این است که بتوانیم مهر بدون دغدغهای را برای دانشآموزان رقم بزنیم، هرچند نمیتوان ادعا کرد که تمامی امور بهصورت صد درصدی فراهم خواهد شد، چراکه در مواردی همچون کمبود نیروی انسانی یا ثبتنامهای ناقص خانوادهها ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که البته در حال پیگیری است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اهمیت زیباسازی مدارس تصریح کرد: زیباسازی تنها به فضای فیزیکی محدود نمیشود، بلکه یکی از دغدغههای اصلی ریاست جمهوری موضوع عدالت و کیفیت آموزشی است. بر همین اساس، در کنار توجه به فضای مدارس، ارتقای کیفیت آموزشی از نظر محتوا و روشها نیز در دستور کار قرار گرفته است. شخص رئیسجمهور تکلیف کرده که متناسب با نسلی که اکنون در اختیار نظام تعلیم و تربیت است، کیفیت آموزشی باید به لحاظ محتوا و روشها ارتقا یابد. در همین راستا، وزارت آموزش و پرورش رویکرد اصلاح روشهای تدریس را پیگیری میکند.
نظریان افزود: اصلاح روشها بدین معناست که شیوههایی که معلمان با آنها آموزش دیدهاند لزوماً برای نسل جدید کارآمدی لازم را ندارد. این به معنای کنار گذاشتن روشهای پیشین نیست، بلکه باید در کنار آنها از روشهای نوین تدریس نیز بهره گرفت. روشهایی که بر مشارکت گروهی، تغییر چیدمان کلاس، استفاده از ظرفیتهای دانشآموزان در فرایند آموزش و باور به اصل «با هم بیاموزیم، به هم بیاموزیم و از هم بیاموزیم» تأکید دارند. این همان زیباسازی و جذابسازی واقعی کلاس درس است که تنها به رنگآمیزی حیاط یا تجهیز فضای فیزیکی محدود نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای این تغییر رویکرد، بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی از جمله هوش مصنوعی است. هماکنون پیش از آغاز سال تحصیلی، دورههای توانمندسازی معلمان و مدیران در مقاطع ابتدایی و متوسطه در زمینه اصلاح روشها و آشنایی با فناوریهای نوین آموزشی در حال برگزاری است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان با اشاره به ضرورت فراهمسازی زیرساختها در این حوزه اظهار کرد: برای تحقق این رویکرد، بسترهای هوشمندسازی کلاسهای درس باید آماده شود. در همایش شورای آموزشوپرورش استان در دی سال گذشته، استاندار اصفهان فرمانداران را مکلف کردند که در هر منطقه، حداقل یک کلاس در هر مدرسه را بهصورت رایگان هوشمندسازی کنند. این اقدام در بسیاری از مناطق آغاز شده و حتی در منطقهای نزدیک به ۹۳ درصد کلاسها هوشمندسازی شده است. تعریف هوشمندسازی آن است که معلم و دانشآموز بتوانند همزمان از ظرفیت شبکه جهانی و فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی برای رفع ابهامات و ارتقای فرایند یادگیری استفاده کنند. برای این منظور، تجهیز کلاسها به رایانه، دیتا، پرده و تابلوهای هوشمند در دستور کار قرار گرفته و استارت این حرکت زده شده است. در این زمینه، اصفهان پیشقدم بوده و حمایتهای ویژه استاندار و شوراهای آموزشوپرورش بسیار مؤثر بوده است.
نظریان تأکید کرد: هدف ما این است که زیباسازی تنها در فضای فیزیکی نباشد، بلکه در محتوا و کیفیت کلاسها نیز نمود پیدا کند تا دانشآموزان از حضور در مدرسه و یادگیری لذت ببرند. انصافاً باید اذعان کرد که در دولت چهاردهم اهتمام ویژهای برای تحقق عدالت آموزشی وجود دارد و حرکت در این مسیر با شتاب بیشتری دنبال میشود.
آمادگی مدارس اصفهان برای آغاز سال تحصیلی
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان گفت: سعی میکنیم برنامهها را در جهت تعالی آموزشوپرورش پیش ببریم. حتما باید انتقاد سازنده در کنار باشد. تعامل با تشکلها را چه تشکلهای موافق دولت و چه مخالف دولت در برنامه داشتیم.
نظریان ادامه داد: یکی از موضوعات مهم اتباع است. استان اصفهان یکی از استانهایی است که اتباع، به لحاظ آماری، آمار بالایی دارند، اما با وجود اینکه یکسری محدودیت از طرف دولت برای اتباع و ثبتنامشان اعمال شد، نهایتاً دستورالعمل ثبتنام اتباع رسید و ابلاغ شد. منتها برای ثبتنام، یکسری سختگیریهایی به لحاظ مدارک هویتی وجود دارد که این افراد باید حتماً به مراکز مربوط به اتباع مراجعه کنند و یک گواهی یا تأییدی دریافت تا بتوانند ثبتنام کنند. ما برای ثبتنام اتباع باید طوری برنامهریزی کنیم که بهصورت متعادل در مدارسی که مد نظر است، ثبتنام انجام شود. بعضاً تجمع در یک مدرسه یا تعداد زیاد ثبتنام در یک مدرسه، با توجه به آسیبهایی که سالهای گذشته داشته، مدیریت میشود تا هم اتباع بتوانند از تحصیل استفاده کنند و هم متناسب با سیاستهای وزارت آموزشوپرورش این موضوع مدیریت شود که به آموزش یا به لحاظ آسیبهای اجتماعی ضربهای وارد نشود.
وی با بیان اینکه اتباع با مدارک هویتی کامل همانند دانشآموزان ایرانی ثبتنام میشوند، خاطرنشان کرد: در مواردی که مادر ایرانی وجود داشته باشد، ثبتنام انجام میگیرد. تا دو روز گذشته بیش از ۱۷ هزار دانشآموز اتباع ثبتنام شدهاند. این میزان بر اساس تعامل با اداره امور اتباع و پیشبینی آنها حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از سال گذشته است. دلیل آن هم خروج بسیاری از اتباع از کشور عنوان شده است. بر این اساس، پیشبینی ما حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار دانشآموز اتباع در استان است که در همه مقاطع تحصیل میکنند، هرچند تمرکز بیشتر آنها در دوره ابتدایی است، همچنین برخی مناطق ممنوعه برای ثبتنام اتباع وجود دارد که این موضوع نیز مدیریت میشود.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان افزود: در خصوص فضای فیزیکی مدارس هم اتفاقات خوبی در سطح استان در حال شکلگیری است. بیش از دو هزار و بیستویک پروژه در سطح استان داریم که علاوه بر مشارکت خیران با مشارکت مردمی ساخته میشوند. امروز نهضتی شکل گرفته که مردم پای کار آموزشوپرورش هستند؛ اعم از دانشآموزان، خانوادهها، معلمان، دستگاههای اجرایی، شهرداریها و فرمانداریها. نمونههایی از مشارکت مردمی شامل معلمی است که هدیه خود را برای مدرسهسازی اهدا کرده، دانشآموزی که سهمی از پدرش را به این امر اختصاص داده، یا روستاییانی که از درآمد فروش محصولات کشاورزی برای توسعه مدرسه استفاده کردهاند. حتی کامیونداران در خاکبرداری مدارس و زنان خانهدار در تأمین تغذیه کارگران مدرسهسازی مشارکت کردهاند، همچنین انجمنهای اولیا و مربیان برخی مدارس با عنوان «مدرسه اولیا» اقدام به ساخت مدرسه کردهاند که این حرکت فرهنگی ارزشمند و قابل تحسین است.
نظریان در بخش دیگری از سخنانش گفت: البته برخی مدارس اوقافی نیز وجود دارند که زمین آنها در اختیار اوقاف است و در مواردی مجبور به تعامل هستیم. هرچند تعداد این موارد بسیار کم است، همچنین بسیاری از ادارات آموزشوپرورش دارای خیریههای دانشآموزی هستند که در مناسبتهای مختلف همچون بازگشایی مدارس یا شب عید در تأمین خوراک، پوشاک و لوازمالتحریر دانشآموزان بیبضاعت و ایتام فعالیت میکنند. این فرهنگ کار خیر در استان اصفهان بسیار گسترده و ارزشمند است.
هیچ مدیری حق ندارد به دلیل مشارکت نداشتن، دانشآموزی را ثبتنام نکند
وی با اشاره به پرسش یکی از خبرنگاران درباره نگاه تکبعدی به تدریس، تصریح کرد: مبنای کار ما سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است. یکی از چرخشهای تحولآفرین در این سند تغییر نقش معلم به مربی است. معلم صرفاً آموزشدهنده نیست، بلکه مربی و تربیتکننده است. در سند تحول بنیادین به شش ساحت تربیتی اشاره شده است. نگاه تکبعدی به دانشآموز متمرکز بر بعد علمی و شناختی کافی نیست. در کنار آن ساحتهای اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، زیستی، هنری و زیباییشناختی نیز مورد توجه قرار گرفتهاند، بنابراین نگاه ما تربیت تمامساحتی است. آموزشوپرورش امروز تنها به دنبال تربیت دانشمند نیست، بلکه هدف تربیت انسان توانمند است؛ انسانی که هم دانشمند و هم توانمند باشد و بهعنوان شهروندی مسئول در جامعه نقشآفرینی کند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان در خصوص شهریه مدارس غیردولتی توضیح داد: شهریهها متناسب با تورم تعیین میشود و ویژه استان اصفهان نیست. خبر خوب برای اولیا این است که برای اولین بار شهریه مدارس پیش از آغاز سال تحصیلی اعلام شده و والدین میتوانند با مراجعه به سامانه مشارکتها شهریه مدرسه مورد نظر خود را مشاهده کنند. این اقدام جلوی بسیاری از تخلفات را میگیرد. شهریهها بر اساس معیارهایی همچون موقعیت مدرسه، وضعیت پرداخت معلمان، تجهیزات آموزشی و کیفیت آموزشی تعیین میشود. البته در مدارس دولتی چیزی به نام شهریه وجود ندارد و مشارکتها داوطلبانه است. هیچ مدیری حق ندارد به دلیل مشارکت نداشتن، دانشآموزی را ثبتنام نکند. نظارتها در این زمینه جدی است و در صورت مشاهده تخلف، برخورد لازم انجام خواهد شد.
نظریان با اشاره به افزایش اعتبارات سرانه مدارس بیان کرد: سرانه آموزشی که برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته شده، نسبت به سال گذشته چهار برابر شده است. این جهش بسیار خوب در راستای عدالت آموزشی و کیفیتبخشی است و شامل همه مدارس خواهد شد. البته مدارسی که مشارکت بالاتری داشتهاند سهم کمتری خواهند گرفت و نگاه ویژهای به مدارس روستاها و مناطق کمتر برخوردار خواهد شد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان درباره وضعیت معلمان مدارس غیردولتی گفت: هر معلمی که با مؤسس همکاری دارد باید بر اساس قرارداد، کف حقوق اداره کار را دریافت کند که حدود ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. اگر مواردی کمتر از این گزارش شود، به اداره مشارکتها و بازرسی ارجاع داده شده و برخورد خواهد شد.
۶۰۰ کلاس درس جدید در اصفهان آماده بهرهبرداری است
نظریان اظهار کرد: در راستای همان احساس توسعه و پروژههای مردمی که افتتاح شده و همچنان در حال افتتاح است، نزدیک به ۶۰۰ کلاس درس در ابتدای مهر آماده بهرهبرداری خواهد بود. یعنی اگر بخواهیم بگوییم به این تعداد کلاسهایمان اضافه خواهد شد، این میزان محقق میشود.
وی افزود: یکی از موضوعات مهم در حوزه فضاهای آموزشی که به کیفیتبخشی بازمیگردد، کاهش تراکم کلاسهای درس است. این اقدام در برخی مناطق و نواحی صورت گرفته و اختیار آن به رؤسای نواحی و مناطق داده شده تا در محدوده خود، کلاسهای پرجمعیت و کمجمعیت را متعادل کنند. بهگونهای که ظرفیت مدارس در همان محدوده سکونت دانشآموز رعایت شود و تراکم کلاسها زیر ۳۵ نفر قرار گیرد. نهایتاً اگر در شرایطی بالاتر از ۳۵ دانشآموز ثبتنام کنند، مدیران ما مجاز به ثبتنام بیشتر نخواهند بود.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: تأکید شده است که در جهت کیفیتبخشی آموزشی، از همه ظرفیتهای مناطق و نواحی استفاده شود، همچنین به مدیران مدارس ابلاغ خواهد شد که بخشی از مشارکتهای مردمی که بهصورت داوطلبانه جذب میشود، الزاماً در حوزه تجهیز کارگاهها، آزمایشگاهها و ابزارهای کیفیتبخشی آموزشی هزینه شود. برای این منظور حتی درصد مشخصی تعیین شده تا این مبالغ در حساب مدارس به تجهیز فضاهای آموزشی اختصاص یابد.
نظریان ادامه داد: شایعاتی در فضای عمومی مطرح شد که مدارس بهصورت غیرحضوری آغاز به کار خواهند کرد، در حالی که حتی مقام عالی وزارت آموزشوپرورش اعلام کردند مدارس از ابتدای سال تحصیلی بهصورت حضوری فعالیت خواهند داشت. البته اگر شرایطی پیش آمد که آموزش حضوری امکانپذیر نبود، سناریوی آموزش غیرحضوری یا ترکیبی در دستور کار قرار دارد، اما اصل بر این است که مدارس بهصورت حضوری و تماموقت با همه شرایط و امکانات لازم آغاز به کار کنند. در صورت کمبود نیروی انسانی نیز با حقالتدریس شاغلان یا بازنشستگان این کمبود جبران خواهد شد و جای هیچ نگرانی نیست.
وی تصریح کرد: تصمیمگیری درباره تعطیلی مدارس بهعلت بحرانها جزو اختیارات ما نیست و در سطح کمیته بحران تعیین تکلیف میشود. سال گذشته در شرایطی که همه ادارات تعطیل شدند، معلمان ما از طریق آموزش مجازی اجازه ندادند جریان یادگیری متوقف شود و این نشانهای از تعهد فرهنگیان است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان گفت: نظارت بر مدارس هم از طریق نواحی و هم در سطح استان انجام میشود و حتی مراجع بیرونی نیز گزارشهای نظارتی ارائه میدهند. در شورای آموزشوپرورش، بحث کیفیتبخشی آموزش بهطور ویژه مطرح شده و معدل امتحانات نهایی، نقاط ضعف و قوت هر منطقه بهصورت دقیق بررسی میشود، همچنین مطالبه جدی از فرمانداران بهعنوان رؤسای شوراهای آموزشوپرورش مناطق این است که نسبت به مسائل آموزشی حساس باشند و افت کیفیت در هر درس یا منطقه را دنبال کنند.
نظریان افزود: در حوزه توسعه هنرستانها نیز ۲۵ هنرستان همجوار صنعت در دستور کار داریم. با مصوبه آموزشوپرورش و همکاری صنایع، مقرر شده است دانشآموزان در این مدارس هم دروس تئوری خود را بگذرانند و هم در ارتباط مستقیم با صنایع مهارتهای لازم را بیاموزند. بهعنوان نمونه، امسال در شاهینشهر مدرسهای در رشته هوانوردی آغاز به کار خواهد کرد و هنرجو میپذیرد. در نجفآباد و سایر مناطق نیز چنین مدارسی پیشبینی شده است.
وی با اشاره به ضرورت تحول در آموزشوپرورش تأکید کرد: تحول در آموزشوپرورش از تحول در معلم آغاز میشود. ما دورههای توانمندسازی متناسب با فناوریهای نوین و هوش مصنوعی را برای معلمان برگزار کردهایم. اگر معلم در روشها متحول نشود، کیفیت آموزشی نیز دگرگون نخواهد شد. مخاطب اصلی در الگوی مدرسه تراز سند تحول، مدیر مدرسه است که باید نگاه تحولی را در مدرسه ایجاد کند. این تحول باید هم در معلم، هم در دانشآموز و هم در ذینفعان و مشارکتکنندگان دیده شود.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان در پایان درباره فرآیند استخدام فرهنگیان توضیح داد: فرآیند استخدام در حال انجام است و همکارانی که در مدارس غیردولتی مشغول فعالیت هستند، باید توجه داشته باشند که سوابق بیمهای آنها تنها در صورتی پذیرفته میشود که بهطور رسمی توسط مؤسسان ثبت شده باشد. ملاک اصلی وزارت آموزشوپرورش در احراز شرایط، همین سوابق بیمهای است که از سوی سازمان تأمین اجتماعی تأیید میشود.
انتهای پیام
نظرات