به گزارش ایسنا، امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد و سطوح زندگی مردم نقش آفرینی میکند و خدمات مرتبط با آن باید بدون وقفه ارائه شود، اما قطعی برق باعث میشود این خدمات نیز قطع و نه تنها مردم در فعالیتهای خود دچار مشکل شوند، بلکه کسب و کارهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز نتوانند تولید خدمات و به تبع آن فروش داشته باشند.
با ادامه ناترازی انرژی و در ادامه قطعیهای مداوم برق شبکه تلفن همراه نیز همانند سایر حوزه از این موضوع متأثر شده است؛ به گونهای که کاربران در برخی مناطق هنگام قطعی برق از عدم دسترسی به اینترنت، تماس و حتی پیامک خبر میدهند.
آسیبهای ناشی از ناترازی انرژی فقط متوجه کاربران معمولی نیست، بلکه کسبو کارهای اینترنتی و شرکتهای فناور، فروشگاههای آنلاین نیز باچالش و زیان روبرو میشوند. آنطور که مسئولان تأکید کردهاند قطعی برق حتما باعث کاهش کیفیت خدمات ارایه شده به مردم میشود و برای اینکه یک ارتباط مناسب و با کیفیت به مردم ارائه شود سایت و بی تی اس مورد نظر در منطقه باید به فعالیت خود ادامه دهد اما به دلیل قطعی برق باتریهای موجود در سایت ها تا یک بازه زمانی کوتاه روشن خواهد ماند.
اما باید به این نکته توجه کرد این باتریها قرار نیست مساله ناترازی برق را حل کنند، بلکه قرار است آسیب ندیدن تجهیزات داخل سایت بواسطه قطعیهای پیش بینی نشده را در حد نیم ساعت را مدیریت کنند.
بررسیها نشان میدهد تقریباً تمام سایتهای موبایل باتریهای پشتیبان دارند، اما کاربرد این باتریهای پشتیبان برای مواقع اضطراری است و در تمام دنیا این استاندارد برای مواقع اضطراری طراحی شده است، یعنی برای وقتی که به هر علتی چند دقیقه یا در حد نیم ساعت برق یک سایت قطع شد، این باتری بتواند در آن مدت زمان انرژی سایت را تامین کند.
درحال حاضر با وجود اطلاع رسانی و تلاش برای برقراری ارتباطات با کیفیت، برخی کاربران همچنان از مشکل آنتندهی خطوط تلفن همراه گلهمند هستند؛ به گونهای که بلافاصله با قطعی برق اینترنت و برقراری تماس تلفن با مشکل روبرو میشود.
حتی چند دقیقه خاموشی برق در مراکز حساس مخابراتی، میتواند موجب از دست رفتن بخشی از ظرفیت شبکه و در نتیجه، ایجاد اختلال در تماسهای صوتی، اینترنت همراه و سرویسهای مبتنی بر داده شود.
پیگیریها از اپراتورهای تلفن همراه نشان میدهد چالش مشترکان به قطعی برق و باتریها باز میگردد؛ در واقع وقتی برق قطع میشود به دلیل حجم مشترک باتریها خالی و تا زمان شارژ مجدد، قطعی برق دوباره رخ میدهد. البته این موضوع در سایر شهرها با مدت زمان بیشتری اتفاق میافتد و به گفته کاربران به مدت شش ساعت امکان استفاده از برق، اینترنت، برقراری تماس تلفن و پیامک وجود ندارد.
عمر باتریها چقدر است؟
به دلیل ناترازی و قطعی هر روزه برق به مدت دو ساعت، باتری سایتها کاملا دشارژ و مجدد شارژ میشود و یک باتری که براساس استاندارد باید چندسال عمر کند ممکن است عمرش به چند ماه کاهش پیدا کند.
البته از هزینه این باتریها که زیاد است نباید غافل شد و با وجود اینکه اپراتورها بهطور دائم باتریها را بهروز و تعویض میکنند، باز کفاف این اتفاق را نمیدهد و ضرر بسیار زیادی هم از این نظر به اپراتورها وارد میشود.
در مورد اینکه آیا باتریهای خارجی بهتر از داخلی هستند، اطلاعات خاصی وجود ندارد، ولی آنها هم استاندارد خاص خود را دارند و برای شرایطی که تعداد زیاد شارژ و دشارژ وجود دارد، طراحی نشدهاند و عمر مفید دارند. مدت زمان تعویض باتریها بستگی به خود باتری، محلی که در آن قرار میگیرد و میزان قطعی برق دارد. همچنین مدت زمان تعویض باتریها بستگی به خود باتری، محلی که در آن قرار میگیرد و میزان قطعی برق دارد.
تحریم؛ چالش اصلی تأمین باتریهای جدید
چالشهای حوزه ارتباطات به قطعی برق و باتری سایت ها محدود نمیشود و تحریمها و چالشهای واردات باتری مورد نیاز نیز مطرح است؛ فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت اخیرا توضیح داده است که متأسفانه باتریهای مورد نیاز در فهرست اقلام تحریمی قرار دارند، بنابراین علت اصلی قطع آنتنهای موبایل در زمان قطعی برق فرسودگی باتریها است. به گفته وی هماهنگیهای لازم بین وزارتخانهها تا حد امکان انجام شده، اما میتوان این موضوع را به عنوان پیشنهادی رسمی به وزارتخانهها ارائه داد تا بررسیهای بیشتری صورت گیرد.
وزیر ارتباطات تأکید کرده است که اپراتورها قول دادهاند نوسازی و ارتقای باتریها را با جدیت در دستور کار قرار دهند. اگرچه تا به حال اقدامات خوبی انجام شده، اما این مسیر باید با شتاب بیشتری دنبال شود.
در این راستا مدیرعامل یک اپراتور تلفن همراه در جلسه ای با حضور وزیر ارتباطات گفت که ۱۰ هزار باتری جدید در دستور کار خود هم از طریق تولید کنندگان داخلی و سایر منابع قرار داده اند تا بخش قابل توجهی از سایت های ارتباطی اصلی خود را با باتری ها تجهیز کنند.
ترفندهایی برای آنتندهی تلفن همراه هنگام قطعی برق
وقتی قطعی برق اتفاق می افتد و اینترنت یا آنتن گوشی ضعیف می شود کاربران می توانند چند کار ساده انجام دهند. در قدم اول تلفن همراه خود را به حالت 2G یا 3G تغییر دهند چون این شبکهها پایدارتر هستند. در قدم دوم اگه مودم کاربران یوپیاس دارد، توصیه می شود از Wi-Fi استفاده کنند. مرحله سوم، کاربران به نقاطی نزدیک شوند که آنتن قویتری دارد، مثل نزدیکی پنجره یا فضای باز.
بنابراین تغییر حالت شبکه به 2G یا 3G، فعال کردن وای فای خانه، خاموش و روشن کردن حالت پرواز و دیتای موبایل، مدیریت باتری موبایل و بررسی سیم کارت را می توان مراحل حفظ آنتن و اینترنت گوشی هنگام قطعی برق دانست.
برآوردها نشان میدهد که حتی چند دقیقه خاموشی برق در مراکز حساس مخابراتی، میتواند موجب از دست رفتن بخشی از ظرفیت شبکه و در نتیجه، ایجاد اختلال در تماسهای صوتی، اینترنت همراه و سرویسهای مبتنی بر داده شود.
این اختلالها، علاوه بر نارضایتی کاربران، مستقیما بر درآمد اپراتورها اثرگذار است. نمونه مطالعاتی منتشرشده توسط شرکت تحقیقاتی Analysys Mason درباره شبکههای اروپایی نشان میدهد هر ساعت قطعی برق میتواند به معنای از دست رفتن بین ۱ تا ۳ میلیون یورو درآمد برای اپراتورهای بزرگ باشد؛ عددی که در مقیاس یک کشور و با تکرار چندین باره، به خسارتهای نجومی ختم میشود.
در ایران، هرچند آمار رسمی دقیقی در این باره منتشر نشده، اما تجارب میدانی فعالان صنعت ارتباطات نشان میدهد که ترکیب خاموشیهای ناگهانی، فرسودگی باتریهای پشتیبان و محدودیت منابع سوخت ژنراتور، موجب شده بسیاری از سایتهای ارتباطی در ساعات اوج مصرف، توان پایداری خدمت را از دست بدهند.
انتهای پیام
نظرات