• سه‌شنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1404061810977
  • خبرنگار : 71616

فرصت‌سوزی در اقتصاد دریامحور بدون توجه به توسعه پایدار و رفع خطاها

فرصت‌سوزی در اقتصاد دریامحور بدون توجه به توسعه پایدار و رفع خطاها

رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران، با تاکید بر جایگاه راهبردی سواحل کشور در اقتصاد ملی، خواستار پرهیز از تکرار تجربه‌های تلخ فرصت‌سوزی در حوزه‌هایی مانند گاز، انرژی و صنعت شد و گفت وقت آن رسیده تا صادقانه بپرسیم چرا ظرفیت‌های اقتصاد دریا بالفعل نشده و چه باید کرد تا به سرنوشت منابع دیگر دچار نشود؟

به گزارش ایسنا، حسین سلاح‌ورزی- در نشست اقتصاد دریامحور؛ صنایع پیشران دریایی، ضمن اشاره به موقعیت ویژه مناطقی همچون مکران و چابهار اظهار کرد: این مناطق می‌توانند نقش مهمی در تامین نیازهای کشور، توسعه صادرات و ایجاد ارزش افزوده داشته باشند. اما با وجود تاکید مقامات ارشد و سیاست‌گذاری‌های کلان، هنوز نتوانسته‌ایم حتی به کسری از این ظرفیت‌ها دست پیدا کنیم.

تکرار خطاهای گذشته؛ از گاز تا سرمایه‌گذاری صنعتی

رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران افزود: ما سابقه طولانی در تبدیل فرصت‌ها به بحران داریم. در برخی از بخش‌ها دیگر امکان سرمایه‌گذاری وجود ندارد یا سرمایه‌گذاری انجام‌شده بلااستفاده مانده است.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم اقتصاد دریا هم به همین سرنوشت دچار شود. اگر برای بالفعل کردن ظرفیت‌های سواحل جنوبی اقدام نکنیم، فرصت‌ها به تهدید تبدیل خواهد شد. در کشاورزی و شیلات، به‌ویژه تولید داخلی محصولات گرمسیری مثل موز، می‌توانیم از هدررفت ارز جلوگیری کنیم. اما اگر در آبزی‌پروری و شیلات بدون توجه به استانداردهای جهانی و تنوع زیستی عمل کنیم، ممکن است بعداً با محدودیت صادرات روبه‌رو شویم.

ضرورت توجه به اهداف توسعه پایدار

رئیس سازمان ملی کارآفرینی با اشاره به تحولات جهانی گفت: در دنیای امروز، سرمایه‌گذاری مسئولانه و توجه به اهداف توسعه پایدار بخش جدایی‌ناپذیر از برنامه‌ریزی اقتصادی است. در شیلات و آبزی‌پروری، در انرژی‌های دریایی مانند بادی و موجی، و حتی در حمل‌ونقل دریایی، اگر از هم‌اکنون به این الزامات توجه نکنیم، ممکن است دوباره در دام اشتباهات گذشته بیفتیم. به‌عنوان نمونه، سال‌ها ظرفیت تولید سیمان کشور افزایش یافت، اما امروز نه نیاز داخلی متناسب با آن وجود دارد و نه امکان صادرات گسترده فراهم است. نباید سرمایه‌های ارزشمند کشور را دوباره در مسیرهایی صرف کنیم که تقاضای واقعی برای آن وجود ندارد.

سلاح‌ورزی همچنین ضمن اشاره به جایگاه حمل‌ونقل دریایی در تجارت جهانی خاطرنشان کرد: امروز قریب به ۹۰ درصد تجارت جهانی از مسیر دریا انجام می‌شود و ایران ظرفیت تبدیل‌شدن به هاب منطقه‌ای این تجارت را دارد. اما اگر از هم‌اکنون برای نوسازی کشتیرانی، سوخت‌های جایگزین و الزامات زیست‌محیطی برنامه‌ریزی نکنیم، در آینده نزدیک حتی در صورت رفع تحریم‌ها هم بنادر آسیایی و اروپایی ایران را به‌عنوان مقصد حمل‌ونقل نخواهند پذیرفت.

رئیس سازمان ملی کارآفرینی در پایان گفت: اقتصاد دریامحور می‌تواند امنیت و آینده اقتصادی ایران را تضمین کند، اما به شرطی که واقع‌بینانه، مسئولانه و با رعایت اصول توسعه پایدار اجرا شود. در غیر این صورت، بار دیگر فرصت‌های تاریخی به تهدید تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha