• یکشنبه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1404062313664
  • خبرنگار : 50593

رئیس دانشگاه مازندران تاکید کرد

ضرورت بازنگری اساسی در آموزش عالی با محوریت مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری

ضرورت بازنگری اساسی در آموزش عالی با محوریت مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری

ایسنا/مازندران رئیس دانشگاه مازندران در آستانه سال تحصیلی جدید خواستار تحولی بنیادین در نظام آموزش عالی کشور شد و تاکید کرد: بازنگری در سرفصل‌ها و حرکت به سمت دانشگاه مهارتی از اولویت‌های اصلی این دانشگاه است.

ابراهیم صالحی عمران، یکشنبه ۲۳ شهریور در نشستی با اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه آموزش نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی کشور نیازمند توجه جدی‌تر است، اظهار کرد: ما باید بازنگری را از دانشگاه خودمان آغاز کنیم و به موازات آمایش رشته‌ها، به‌روزرسانی سرفصل‌ها و گرایش‌ها را از گروه‌های آموزشی شروع کنیم.

رئیس دانشگاه مازندران، رویکرد اصلی این بازنگری را «مهارتی‌شدن» درس‌ها و سرفصل‌ها مطابق با نیازهای جامعه دانست و افزود: حرکت به سوی آموزش عالی مهارتی، رصد علم و فناوری، و ایجاد رشته‌های جدید با نگاه به آینده باید مهم‌ترین برنامه‌های گروه‌های آموزشی باشد. اشتغال‌پذیری و توانمندسازی مهارتی دانشجویان باید جدی گرفته شود.

ادغام دانشکده‌ها؛ راهکاری برای شکستن انزوا و ایجاد هم‌افزایی

صالحی عمران که ریاست انجمن آموزش عالی کشور را نیز بر عهده دارد، با انتقاد از تعدد دانشکده‌ها، آن را نقض غرض رسالت دانشگاه خواند و گفت: ادغام دانشکده‌ها و یکپارچگی، علاوه بر صرفه اقتصادی، گامی اساسی برای ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای، جلوگیری از انزوای گروه‌ها و استفاده از توانمندی‌های سرمایه انسانی موجود است.

تغییر رویکردهای سنتی و بهره‌گیری از هوش مصنوعی

وی با تاکید بر تغییر در رویکردهای سنتی و افزایش اختیارات گروه‌های آموزشی، گسترش ارتباط با خارج از دانشگاه و استفاده از ظرفیت‌های مالی و امکانات بیرونی را از انتظارات مدیریت جدید برشمرد.

رئیس دانشگاه مازندران، بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی در آموزش، تولید محتوا و توانمندسازی اساتید و دانشجویان را نیز امری ضروری عنوان کرد.

جذب دانشجوی بین‌الملل

صالحی عمران بر نقش تربیتی استادان در ایجاد ارتباط صحیح با دانشجویان نسل «زد» (Z) تاکید و خاطرنشان کرد: توجه به کیفیت آموزشی و ارزیابی مستمر دانشجویان بسیار مهم است.

 وی در ادامه، جذب دانشجویان بین‌الملل را به عنوان یکی دیگر از سیاست‌های مهم دانشگاه برای افزایش تعاملات و ارتقای رتبه دانشگاه عنوان کرد و هشدار داد: بومی‌سازی صرف به دلایل اقتصادی، می‌تواند باعث تضعیف ارتباطات فرهنگی و اجتماعی شود. یک دانشگاه متنوع و رنگارنگ به رشد همه‌جانبه دانشگاه کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، دانشگاه مازندران یکی از دانشگاه‌های مادر و دولتی کشور محسوب می‌شود که با ۱۳ دانشکده و ۴۷۵ عضو هیات علمی، میزبان حدود ۱۲ هزار دانشجو در ۲۵۷ رشته و گرایش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha