دکتر محمدنبی شهیکی در این نشست که یکشنبه، ۲۳ شهریورماه جاری در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه لرستان برگزار شد، تصریح کرد: نمیتوان برای همه استانها و دانشگاههای کشور یک مدل واحد در زمینه فعالیت مراکز رشد نوشت. هر دانشگاه باید بر اساس شرایط خاص استان خود، مدل اختصاصی و متناسب را طراحی و اجرا کند.
وی ادامه داد: مهارتآموزی دانشجویان باید در پیوند مستقیم با نیازهای واقعی بازار کار باشد و مراکز رشد دانشگاهی نقش کلیدی در این فرایند دارند؛ خروجی این مراکز باید هستههای فناور اثرگذار و پیونددهنده دانش و صنعت باشند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: مراکز رشد و پارکهای علموفناوری دو جزء بههمپیوسته هستند و باید مکمل یکدیگر، عمل کنند؛ رونق این مراکز زمانی محقق میشود که تعامل پایدار بین آنها برقرار باشد.
او همچنین یکی از الزامات حرکت بهسوی دانشگاههای نسل سوم و چهارم را تقویت مراکز رشد دانشگاهی و ایجاد اکوسیستم نوآوری دانست و بر ضرورت ایجاد و تقویت شبکههای توانمندسازی و منتورینگ در دانشگاهها {هدایتگری فناوری} تأکید کرد.
در ادامه نشست، دکتر مهدی قاسمی علیآبادی، مشاور وزیر علوم در حوزه اقتصاد آموزش عالی، بر لزوم توجه مدیران دانشگاهها به ظرفیتهای قانونی درآمدزایی اختصاصی تأکید کرد و گفت: موضوع صرفهجویی در انرژی و استفاده از ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان از مسیرهای مهم افزایش درآمدزایی اختصاصی دانشگاههاست.
همچنین، دکتر حسین حاتمی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان و دکتر محمد جعفری، مدیر مرکز رشد دانشگاه، گزارشی از فعالیتهای فناورانه دانشگاه ارائه کردند.
دکتر جعفری در این نشست خواستار تأسیس مرکز تخصصی انرژی در دانشگاه لرستان شد و پیشنهاد داد این دانشگاه بهعنوان پایلوت علمی حوزه انرژی معرفی شود.
وی اضافه کرد: مرکز رشد دانشگاه لرستان در تلاش است گفتمان انرژیهای نو را در استان نهادینه کند و در همین مسیر، شش کارگروه تخصصی تشکیل شده است؛ بااینحال نیازمند حمایت زیرساختی بیشتری برای توسعه فعالیتها هستیم.
امضای تفاهمنامه کاربردی
نشست با امضای تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه لرستان و پارک علموفناوری استان به پایان رسید.
این تفاهمنامه توسط دکتر مهرداد دادستانی، رئیس دانشگاه لرستان و دکتر محمودرضا شاکرمی، رئیس پارک علموفناوری لرستان، به امضا رسید تا بسترهای همکاری مشترک در حوزههای نوآوری و فناوری بیشازپیش گسترش یابد.
انتهای پیام
نظرات