• دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1404062414279
  • خبرنگار : 71625

پریچهر خواجه در گفت‌وگو با ایسنا:

به‌جای ارگ و گیتار، ساز اجدادی می‌نوازند و خجالت‌زده نیستند

به‌جای ارگ و گیتار، ساز اجدادی می‌نوازند و خجالت‌زده نیستند

عضو هیات داوری هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معتقد است در بخش موسیقی مقامی استعدادهای فوق‌العاده‌ای کشف و وارد بازار حرفه‌ای موسیقی شده‌اند. جوانان و نوجوانان به جای اینکه سراغ ارگ و گیتار و امثال این سازها بروند، میراث اجدادشان را انتخاب کرده‌اند. بسیاری از این علاقمندان به موسیقی، می‌دانند که مامن و صحنه‌ای به نام جشنواره ملی موسیقی جوان هست که آنجا می‌توانند آنچه از اجدادشان به آنها رسیده را به نمایش بگذارند و هنرنمایی کنند.

پریچهر خواجه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیرگذاری جشنواره در رشد کمی ساز قانون، توضیح داد: برگزاری این جشنواره سبب شده تعداد نوازنده‌های این ساز در نقاط مختلف ایران افزایش پیدا کند؛ چراکه جوان‌ها می‌دانند بستری به نام جشنواره هست که می‌توانند در آن حاضر شوند و با دیگر نوازندگان رقابت کنند. برگزاری این جشنواره کمک کرده ساز قانون که کشورهای همجوار ما بیشتر از آن بهره می‌بردند و مدتی در فرهنگ موسیقایی ما کمرنگ شده بود، دوباره مورد توجه قرار بگیرد.

این استاد ساز قانون، درباره اشتیاق جوانان به حضور در جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: در کشور ما تعداد فستیوال‌های این‌چنینی کم است و نوازندگان این سازها تشنه حضور در جشنواره و به نمایش گذاشتن توانایی‌های خودشان هستند. بسیاری از شرکت‌کنندگان در سطح استاندارد هستند و به مراحل بعدی راه پیدا می‌کنند و برخی دیگر حتی در سطح استاندارد نیستند اما این شجاعت و جسارت را دارند که رپرتوار آماده کنند، در جشنواره حاضر شوند و در رقابت‌ها شرکت داشته باشند.

خواجه شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره را بی‌نظیر توصیف کرد و درباره رشد کیفی نوازندگی ساز قانون گفت: خوشبختانه اتفاق خوب جشنواره این است که هر سال رپرتوار جشنواره تغییر می‌کند. این امر سبب می‌شود که شرکت‌کنندگان تعداد قطعات بیشتری بیاموزند، بیشتر آموزش ببینند و بیشتر با موسیقی عجین شوند. در نتیجه متناسب با گروه سنی که در آن شرکت می‌کنند و کیفیت کارشان را بالا می‌برند؛ چراکه در غیر این صورت به مراحل بعدی راه پیدا نخواهد کرد. بنابراین تا حدی شاهد رشد کیفی نوازندگی ساز قانون به واسطه وجود جشنواره ملی جوان نیز هستیم.

به‌جای ارگ و گیتار، ساز اجدادی را انتخاب کرده‌اند و خجالت‌زده نیستند

این هنرمند درباره علت این اشتیاق جوانان به موسیقی مقامی گفت: برداشت من این است که موسیقی مقامی سال‌های سال با زندگی عادی مردم پیوند داشته است، مثلا موسیقی کار، آواز یا موسیقی لالایی، برداشت محصول، زایمان و تولد، ازدواج و مرگ و امثال اینها بود. بعدها موسیقی به عبارتی شهری شد و حتی در دورترین نقاط کشور هم کسانی که بار فرهنگ بومی و مقامی را به دوش می‌کشیدند، تغییر چهره داده و سعی کرده‌اند خودشان را با موسیقی شهری همسان کنند. شاید این افراد آنچه از گذشتگان به ارث برده‌اند را کم می‌بینند و مثلا خجالت‌زده باشند که سازهای محلی بنوازند اما جشنواره بستری شده که به موسیقی بومی اهمیت بدهند و اجراهایشان دیده شود.

خواجه با تاکید بر اینکه مهمترین دستاورد جشنواره برای شرکت‌کنندگان دیده شدن است، گفت: چه نوازندگان موسیقی کلاسیک و دستگاهی، چه نوازندگان موسیقی مقامی این شانس را دارند که در جشنواره دیده شوند و افتخارآفرینی کنند. طبیعی است این افراد مسیرشان را ادامه خواهند داد و موسیقی مقامی را زنده نگاه خواهند داشت. البته این برداشتی است که من امروز دارم و شاید بعدا نظرم عوض شود یا دو سال دیگر اطلاعات دیگری داشته باشم که این برداشت را تغییر بدهد اما الان این طور فکر می‌کنم و از برگزیدگان جشنواره ملی موسیقی جوان درخواست می‌کنم کارشان را جدی بگیرند.

او اضافه کرد: موسیقی هنر والایی است که موجب تلطیف روح و ترقی فرهنگ و هنر این سرزمین می‌شود و من امیدوارم کسانی که میراث موسیقایی اقوام ایرانی را برعهده دارند، دلسرد نشوند چون موسیقی نیاز به تمرین و تداوم و پشتکار و آموزش درست دارد و یک مسیر پرکار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha