احمد کرمی امروز سهشنبه ٢۵ شهریور با تأکید بر اهمیت آموزش و پرورش به عنوان زیربنای توسعه جوامع، گفت: اگر برنامهریزیها و اقدامات عملیاتی در حوزه آموزش و پرورش به درستی اجرا شود، نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد این مسأله باید در ذهن همه مدیران و دستگاههای مرتبط با آموزش و پرورش دیده و عملیاتی شود.
وی افزود:دستگاهها باید در بخشهای مختلف از جمله خدمات مدارس و مهارتآموزی دانشآموزان همکاری کنند و برنامهها بهگونهای باشد که دانشآموزان با نشاط و شادی وارد مدارس شوند. استاندار ایلام همچنین بر استفاده از ظرفیت والدین در مشارکت برنامهها و نقش آنان در ارتقای کیفیت آموزش تأکید کرد.
کرمی به موضوع قیمتها و نظارت بر بازار اشاره کرد و گفت: افزایش قیمتها باید کنترل شده باشد و گرانفروشی پذیرفته نیست. گشتهای مشترک و نظارت مستمر بر بازار و سرویس مدارس ضروری است تا دانشآموزان و خانوادهها با مشکلی مواجه نشوند.
استاندار ایلام با بیان اهمیت توجه به عدالت آموزشی و کاهش آسیبهای اجتماعی گفت: برنامهریزی دقیق، استفاده از فناوریهای نوین و بهرهگیری از صاحبنظران برای مهارتآموزی دانشآموزان از مقطع ابتدایی تا متوسطه ضروری است تا نسل آینده کمتر با آسیبهای اجتماعی مواجه شود.
وی همچنین به توسعه فضاهای آموزشی، بهرهبرداری از زمینهای چمن مصنوعی و برنامهریزیهای خلاقانه برای نیازهای آموزشی و تربیتی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: استفاده از روشهای نوین و متنوع آموزشی، علاوه بر آموزشهای علمی، زمینهساز پرورش نیروهای کارآمد و اثرگذار برای آینده استان و کشور خواهد بود.
کرمی تأکید کرد: این فرصت فراهم شده تا با نگاه راهبردی دولت و مشارکت همه دستگاهها، آموزش و پرورش استان به سمت تعالی حرکت کند و تحولات مثبت و اثرگذار در سطح مدارس و جامعه شاهد باشیم.
صالحیان، معاون سیاسی استاندار: تأمین امنیت روانی و تسهیل سرویس مدارس اولویت آغاز سال تحصیلی است
دکتر صالحیان، معاون سیاسی استاندار ایلام، در نشست هماهنگی آغاز سال تحصیلی، بر اهمیت امنیت روانی دانشآموزان و خانوادهها و نقش کلیدی دستگاهها در تحقق آن تأکید کرد.
وی با اشاره به تغییرات احتمالی مدارس و مسیرهای ایاب و ذهاب، گفت: با توجه به اینکه ممکن است بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دانشآموزان در هفته اول با مشکلات سرویس مواجه شوند، انتظار داریم شهرداری، آموزش و پرورش و سایر دستگاهها نظارت کامل بر مسیرها و سرویسها داشته باشند.
صالحیان بر حضور کامل معلمان در کلاسها از روز اول مهر تأکید کرد و افزود: هیچ کلاسی نباید بدون معلم آغاز شود، حتی اگر نیاز به معلم موقت باشد.
وی همچنین به افزایش تصاعدی قیمت لوازم التحریر و لباس مدارس اشاره کرد و از دستگاههای نظارتی خواست با برنامهریزی مناسب، بار روانی و مالی خانوادهها کاهش یابد. صالحیان افزود: برای مدارس غیرانتفاعی نیز باید نرخها مطابق مصوبات باشد و نظارت کافی صورت گیرد.
معاون سیاسی استاندار ایلام با اشاره به تغییر احتمالی ساعت ادارات و مدارس، تأکید کرد: همزمانی آنها نباید موجب ترافیک یا اختلال در فعالیتها شود و نیروی انتظامی موظف است تمهیدات لازم را اتخاذ کند.
وی گفت: تمامی دستگاهها مسئولیت دارند با هماهنگی و نظارت دقیق، آغاز سال تحصیلی را برای دانشآموزان و خانوادهها بدون مشکل و با امنیت روانی فراهم کنند.
کاهش نرخ بیسوادی به زیر ۴ درصد تا پایان سال ۱۴۰۵
در نشست شورای آموزش و پرورش و پشتیبانی سوادآموزی استان ایلام که با حضور اعضای شورا برگزار شد، مصوب شد نرخ بیسوادی در استان که هماکنون حدود ۵/۲ درصد است، با اجرای برنامههای سوادآموزی و پوشش گروههای هدف به زیر ۴ درصد کاهش یابد.
ایرج زینیوند مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در این نشست گفت: امروز بیش از ۴۰ پروژه نیمهتمام آموزشی در استان وجود دارد که تکمیل آنها نیازمند تأمین اعتبارات و همکاری دستگاههای مرتبط است.
وی افزود: در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ نفر از بیسوادان استان تحت پوشش دورههای سوادآموزی قرار گرفتند و پیشبینی میشود این رقم در سال جاری به ۱۵۰۰ نفر افزایش یابد.
وی اظهار کرد: در زمینه بازماندگی از تحصیل نیز، حدود ۳ هزار دانشآموز در استان شناسایی شدهاند که با همکاری فرمانداریها، بخشداریها و دهیاریها، زمینه بازگشت بخش قابل توجهی از آنان به مدارس فراهم خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام با اشاره به نقش خیرین مدرسهساز گفت: هماکنون بیش از ۲۰ پروژه آموزشی در دست احداث توسط خیرین قرار دارد و تلاش میکنیم با همافزایی منابع دولتی و مردمی، تمامی مدارس کانکسی و فرسوده استان تا سه سال آینده جمعآوری شوند.
زینیوند افزود: ارتقای کیفیت آموزشی تنها با حضور معلمان توانمند امکانپذیر است و به همین دلیل در سال جاری ۵۰ کارگاه توانمندسازی برای ۲ هزار معلم استان برگزار خواهد شد.
ایرج زینیوند، مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در این نشست گفت: آموزش و پرورش به عنوان زیربنای توسعه هر جامعه، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نگاه حمایتی همهجانبه است.
وی افزود: ارتقای شاخصهای آموزشی در گرو مشارکت همه دستگاهها، خانوادهها و خیرین بوده و اگر قرار است عدالت آموزشی محقق شود، باید زیرساختها در همه نقاط استان به شکل متوازن فراهم گردد.
او با اشاره به اهمیت سوادآموزی اظهار کرد: هنوز در برخی مناطق استان با پدیده بازماندگی از تحصیل و بیسوادی مواجه هستیم که این موضوع زیبنده ایلام نیست. برنامه ما این است که با همکاری دستگاهها، هم پوشش تحصیلی را افزایش دهیم و هم نرخ بیسوادی را به حداقل برسانیم.
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام در ادامه از اهتمام این اداره کل برای تکمیل و تجهیز مدارس خبر داد و گفت: پروژههای آموزشی نیمهتمام که سالها متوقف ماندهاند باید با جدیت بیشتری دنبال شوند و در این مسیر استفاده از ظرفیت خیرین مدرسهساز و کمکهای ملی یک ضرورت است.
زینیوند همچنین بر توجه ویژه به معیشت و انگیزه معلمان تأکید کرد و گفت: معلمان سرمایههای واقعی نظام تعلیم و تربیت هستند و ارتقای جایگاه آنان، ارتقای کیفیت آموزش را در پی خواهد داشت
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام: مسئولیت سرویس مدارس بر عهده شهرداریهاست/ ۲۹۰۵ دانشآموز ایلامی در سامانه «سپند» ثبتنام کردهاند
ایرج زینیوند مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در نشست شورای آموزش و پرورش و پشتیبانی سوادآموزی استان گفت: بر اساس قانون و مصوبات هیأت وزیران، از دو سال گذشته اختیار اجرایی حوزه سرویسهای دانشآموزی از آموزش و پرورش گرفته شده و این موضوع به طور کامل به شهرداریها سپرده شده است به همین دلیل، نقش آموزش و پرورش در این زمینه صرفاً اطلاعرسانی به خانوادهها و مدارس در خصوص ثبتنام در سامانه سپند است.
وی ادامه داد: تا اردیبهشت امسال تمامی ۱۴ شهرستان و منطقه استان ایلام در سامانه سپند ثبتنام کردهاند. در مجموع، تاکنون دو هزار و ۹۰۵ دانشآموز در شهرستان ایلام و ۵۵۱ دانشآموز در سایر شهرستانها در این سامانه نامنویسی کردهاند. با این حال، در بسیاری از شهرستانها بهجز مرکز استان، انتخاب پیمانکار از سوی شهرداریها انجام نشده و عملاً فرایند سرویسدهی آغاز نشده است.
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام با اشاره به وضعیت سرویس مدارس شهر ایلام افزود: طبق اعلام پیمانکار معرفیشده از سوی شهرداری ایلام، تاکنون ۵۵ دستگاه خودرو برای جابهجایی دانشآموزان آمادهسازی شده است، اما این تعداد پاسخگوی نیاز کامل شهر نیست. یکی از دلایل اصلی استقبال پایین رانندگان از این طرح، تعرفه مصوب شورای شهر و کمیته تلفیق بوده که به گفته رانندگان، توجیه اقتصادی کافی برای آنان ندارد.
زینیوند گفت: تا دو سال پیش مدیران مدارس شخصاً نسبت به عقد قرارداد با رانندگان سرویس اقدام میکردند، گواهی سلامت اخلاقی و فنی خودروها را دریافت کرده و با مسئولیت خود سرویس مدارس را ساماندهی میکردند؛ اما امروز همهچیز تحت اختیار شهرداریهاست و آموزش و پرورش فقط میتواند پیگیری و اطلاعرسانی کند
وی ادامه داد: در جلسه اخیر فرمانداری ایلام با حضور مسئولان شهرداری و مدیران مدارس، مقرر شد برای رفع مشکلات، بخشی از رانندگانی که سالهای قبل با مدارس همکاری داشتند مجدداً به کار گرفته شوند، مشروط بر اینکه در سامانه سپند ثبتنام کنند و مراحل قانونی را طی کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام تأکید کرد: مشکل اصلی سرویس مدارس در حال حاضر مربوط به شهر ایلام است و امیدواریم با همکاری فرمانداری و شهرداری، حداکثر ظرف یک هفته آینده این مشکل برطرف شود تا در آستانه سال تحصیلی جدید، خانوادهها با دغدغه کمتری مواجه باشند.
اجاره موقت ون توسط شهرداری تا حل مشکل پلاکگذاری ون های موجود
در این نشست مشکل شمارهگذاری ونهای شهرداری بررسی شد. این خودروها که قرار بود برای سرویس مدارس بهویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه و همچنین خدمات شهری مورد استفاده قرار گیرند، هنوز در پارکینگ شهرداری خاک میخورند.
ایرج زینیوند، مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام با اشاره به اهمیت سریع رفع این مشکل گفت: به دلیل تأخیر در شمارهگذاری توسط سازمان شهرداریها و پلیس، این خودروها هنوز وارد چرخه خدمات نشدهاند و باعث ایجاد استرس بر مدارس و خانوادهها شدهاند.
در این جلسه مقرر شد تا زمان صدور پلاک رسمی، شهرداری اقدام به اجاره موقت خودروها کند تا سرویسدهی مدارس و فعالیتهای خدمات شهری متوقف نشود. همچنین بر پیگیری جدی و فوری روند شمارهگذاری توسط مراجع ذیربط تأکید شد تا وعدههای ارائه خودروها به سرانجام برسد.
انتهای پیام
نظرات