• سه‌شنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404062515110
  • منبع : نمایندگی فارس

در قالب امضای تفاهم‌نامه انجام می‌شود

همکاری مشترک شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با ISC

همکاری مشترک شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با ISC

ایسنا/فارس در جلسه ویژه مشترک شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با مؤسسه ISC تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا شد.

جلسه ویژه مشترک شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی و مؤسسه ISC با حضور سعیدرضا عاملی، رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین محمدمهدی علویان مهر، رئیس مؤسسه ISC در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه، گزارش تخصصی، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه ISC در راستای تحول علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری ارائه شد و تفاهم‌نامه همکاری‌ بین شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی و موسسه ISC به امضا رسید.

تمرکززدایی از منابع، نشانه بلوغ توسعه‌ای کشور است

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست با تأکید بر اینکه عدم تمرکز منابع نماد پیشرفت است، گفت: قرارگیری مؤسسه ISC در شیراز نشان دهنده بلوغ ما در مسیر توسعه است.

سعیدرضا عاملی، پیشرفت دانش‌بنیان و محیط دیجیتال را پایدار خواند و افزود: قدرت آینده کشور به توان داده‌ای وابسته است و انتظار می‌رود مؤسسه ISC به نظام جامع داده‌ای ایران تبدیل شود.

رئیس مؤسسه ISC نیز در این نشست به بیان گزارش تخصصی مؤسسه ISC پرداخت و گفت: این مؤسسه فهرست پژوهشگران پراستناد حوزه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری را شناسایی و منتشر می‌کند که در آخرین گزارش، پژوهشگران پر استناد در بازه زمانی ۱۰ ساله(۱۴۰۱-۱۳۹۲) معرفی شده‌اند.

محمدمهدی علویان مهر افزود: پژوهشگران در هر حوزه بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کرده‌اند مرتب‌سازی و سپس پژوهشگران پر استناد براساس حدود آستانه استنادی (Threshold) به عنوان پژوهشگران پراستناد گستره علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری در نظر گرفته می‌شوند. معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی آن‌هاست. 

وی تصریح کرد: همکاری مؤثر با شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در اجرای طرح آمایش آموزش عالی انجام خواهد شد.

رئیس مؤسسه ISC در خصوص پژوهشگران ایرانی پر استناد حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری به تفکیک حوزه‌های موضوعی(۱۴۰۳) گفت: رشته‌های موضوعی کسب‌وکار، مدیریت و حسابداری بیشترین تعداد پژوهشگر پراستناد را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن، حوزه علوم اجتماعی در رتبه بعدی قرار دارد.

علویان‌مهر در ادامه به نشریات دارای ضریب تاثیر نمایه شده در  ISC اشاره کرد و گفت: از ۱۹۱۱ نشریه موجود در سامانه نشریات علمی، ۱۷۱۵ نشریه دارای ضریب تأثیر هستند که تعداد ۱۱۰۷ مورد در نشریات فارسی، ۵۳۹ نشریه در نشریات غیر فارسی ایران و ۶۹ نشریه در نشریات غیرفارسی غیر ایرانی قرار دارد.

وی در خصوص آمار همایش های نمایه شده درISC  به تفکیک سطح گفت: از تعداد ۶۷۲ همایش ثبت شده در مؤسسه ISC، ۴۸۹ همایش ملی، ۱۸۰ همایش بین‌المللی و ۳ همایش منطقه‌ای بوده‌اند. دانشگاه‌ها بیشترین سهم در برگزاری همایش‌ها داشته‌اند که بعد از آن انجمن‌های علمی و مؤسسات آموزش عالی قرار دارند.

علویان‌مهر به بیان آمار نشریات نمایه شده ایرانی در ISC در حوزه های موضوعی سطح کلان بر اساس سامانه نشریات علمی پرداخت و گفت: حوزه‌های موضوعی علوم اجتماعی با تعداد ۷۵۰ نشریه، علوم پایه و مهندسی با ۴۸۳ نشریه و علوم پزشکی و سلامت با ۴۲۷ نشریه، به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم قرار دارند.

رئیس مؤسسه ISC در خصوص اهمیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مؤسسات و مراکز فعال در زمینه آموزش و پژوهش علوم انسانی، اجتماعی و هنر اظهار کرد: امروزه رتبه‌بندی‌های دانشگاهی به عنوان بخش مهمّی از فرایند ارزشیابی آموزش عالی توجه زیادی را در سطح جهانی، منطقه‌ای و ملی به خود معطوف داشته‌اند. این‌گونه ارزیابی‌ها که عمدتاً به شکل فهرستی از دانشگاه‌ها در مقایسه با یکدیگر ارائه می‌شود، جایگاه هر دانشگاه را بر اساس عملکرد آن دانشگاه در زمینه‌های مختلف بیان می‌کند. در نتیجه، تضمین کیفیت در آموزش عالی با راهکارهایی از جمله رتبه‌بندی میسر می‌شود.

ضرورت ایجاد نظام‌های رتبه‌بندی موضوعی

وی در ادامه به ضرورت ایجاد نظام‌های رتبه‌بندی موضوعی اشاره کرد و گفت: در نظام‌های رتبه‌بندی موضوعی در مقابل نظام‌های رتبه‌بندی جهانی، برای مقایسه دانشگاه‌ها به صورت عادلانه رشته‌های موضوعی به صورت مجزا مورد مقایسه قرار گیرند تا اگر دانشگاهی در یک رشته موضوعی به صورت تخصصی کار می‌کند و یا بنا بر ماموریت دانشگاهی رشته خاصی را ندارد، رتبه آن در کل، تحت تاثیر این موضوع قرار نگیرد.

علویان مهر در این نشست گزارشی درباره موضوع نقش آفرینی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) در حوزه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری ارائه کرد و با ارائه یک پیشنهاد گفت: ایجاد سامانه جامع ایده‌پردازی و نیازسنجی علوم انسانی با در نظر گرفتن شاخص هایی همچون پایگاه داده پایان‌نامه و رساله‌ها، شاخص مشارکت استانی و سازمانی، سکوی همرسانی نیاز و ایده و داشبورد پایش تحولات اجتماعی می‌تواند به این امر مهم کمک فراوانی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور، در ادامه آخرین اطلاعات و آمار درگاه آشنایی با نخبگان وآینده سازان(دانا) و سامانه رصد افتخارات محققان و دانشمندان(سرآمدان) برای حاضرین در جلسه تشریح شد.

رئیس مؤسسه ISC، پیشنهاد تأسیس مرکز ملی علوم انسانی دیجیتال در مؤسسه ISC را مطرح کرد و افزود: هدف از تأسیس آن، توسعه و نوآوری در پژوهش‌های علوم انسانی مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال، ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی، آموزش و توانمندسازی پژوهشگران و دانشجویان، و ارائه خدمات علمی و داده‌ای به نهادهای دولتی، پژوهشی و آموزشی است.

در این جلسه، راهکارهای اجرایی برای توسعه علوم انسانی دیجیتال و همچنین ارتقاء جایگاه زبان فارسی به عنوان یک زبان علمی پیشرو در جهان نیز ارائه شد. راهکارهایی از قبیل: ایجاد یک مدل هوش مصنوعی به زبان فارسی، ایجاد نرم‌افزار CAT (ترجمه به کمک رایانه) مختص زبان فارسی، ایجاد ابزار تبدیل صدا و تصویر به متن، استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل متون قرآنی، ادبی، فلسفی و ...، ایجاد آرشیو دیجیتال متون کلاسیک اسلامی و همچنین نقشه‌برداری تاریخی علم در اسلام.

در این جلسه همچنین تفاهم‌نامه همکاری با هدف همکاری مؤثر با شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در اجرای طرح آمایش آموزش عالی در حوزه «علوم انسانی» شامل رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز فعال آموزشی و پژوهشی مرتبط و همچنین اعتباربخشی رشته‌های این حوزه و انتشار نتایج حاصله در درگاه مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) به امضا طرفین رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha