به گزارش ایسنا سال گذشته، اول مهر ۱۴۰۳ بیست و پنجمین پرسش مهر ریاست جمهوری با عنوان راه وفاق در مدرسه و تاثیر آن در فردای کشورمان ایران از سوی مسعود پزشکیان رئیسجمهور دولت چهاردهم مطرح شد.
پرسشمهر، مجموعه پرسشهایی است که در مراسم آغازین سال تحصیلی و نواختن زنگ شروع مدارس توسط رئیسجمهور وقت با هدف پرورش روحیه مشارکت جویی، پرسشگری و ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری برای دانشآموزان مطرح میشود و علاقهمندان میتوانند در قالب مسابقات فرهنگی و هنری در رشتههای گوناگون و در سطح واحدهای آموزشی دورههای تحصیلی مختلف در این طرح ملی شرکت کنند و به این پرسشها پاسخ دهند.
همچنین پرورش روحیه جستجوگری و پژوهشگری، ترویج و تقویت امر تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش، افزایش روحیه نشاط، شادابی و امید در جامعه و دانشآموزان، ایجاد تعامل بین معلمان و دانش آموزان، گسترش و تقویت فعالیتهای گروهی، افزایش خلاقیت و بروز استعدادهای دانشآموزان در تولید آثار، تقویت روحیه مشارکت، همدلی و همکاری بین دانشآموزان و معلمان از دیگر اهداف پرسش مهر عنوان شده است.
مخاطب این پرسش دانش آموزان دختر و پسر تمام دورههای تحصیلی سراسر کشور و مدارس ایرانی خارج از کشور همچنین فرهنگیان و معلمان تمام دورههای تحصیلی شاغل در وزارت آموزش و پرورش و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان هستند.
مسعود پزشکیان در مراسم آغاز سال تحصیلی سال گذشته، با طرح این پرسش که راه وفاق در مدرسه و تاثیر آن در فردای کشور چیست؟ تصریح کرد: مشکل ما در کشور دعوای بی خود است و سر این دعواها همدیگر را بیرون می کنیم و نتیجه این می شود که قدرت ما کم می شود و نمی توانیم مشکل مردم را حل کنیم و در برابر دشمن نمیتوانیم یدواحده شویم. وحدت ما موجب قدرت ما می شود. دشمنی و خراب کردن یکدیگر، کشور را خراب می کند. دل ما باید برای هم بتپد. باید یار یکدیگر باشیم.
وی افزود: اگر یاد گرفتید که چگونه با هم کار کنید و دست به دست هم دهید، فردا در کشور می توانید با رفاقت و دوستی با دیگران حرکت کنید و جلو بروید و با قدرت کشور را بسازید البته ما باید کمک کنیم تا شما بتوانید این راه را بروید.
قرار بود تیرماه ۱۴۰۴ کنگره پرسش مهر برگزار شود. احتمالا همزمانی آن با تجاوز رژیم صهونیستی به کشورمان مانع برگزاری این رویداد شد ولی پس از آن و ورود فضای کشور به ثبات، هنوز گزارشی از واکنشها، پاسخها یا پیشنهادات برای پرسش مهر سال گذشته ارائه نشده و شاید بتوان این انتظار را از وزارت آموزش و پرورش به عنوان مخاطب و متولی اصلی پیگیری این پرسش مطرح کرد که طرح پرسش مهر در یکسال گذشته چه تاثیری در رویکردهای آموزشی داشته است، از این جهت که مبادا در نگاه دانشآموزان طرح چنین مباحثی تنها یک تکرار بینتیجه و بدون پگیری تلقی شود.
طی دو دهه گذشته روسای جمهور در اولین روز از آغاز سال تحصیلی و مراسم نواختن زنگ مدرسهای به شکل نمادین، پرسشی را هم مطرح کردهاند، این ابتکار را سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور دولتهای هفتم و هشتم آغاز کرد و تا پایان دولت دوازدهم به همین عنوان تکرار میشد. در دولت سیزدهم سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور فقید این دولت ، عنوان پرسش مهر را به پویش مهر تغییر داد ولی در دولت چهاردهم دوباره با همان عنوان اولیه مطرح شد. در برخی از سالها هم به دلیل رویدادهایی مانند سفر نیویورک جهت سخنرانی سالانه در سازمان ملل متحد یا کرونا مراسم آغاز سال تحصیلی بدون حضور روسای جمهور و طرح پرسش مهر برگزار شده است.
* سال تحصیلی ۸۳ - ۸۲ حضور سیدمحمد خاتمی در مدرسه شهید رجایی واقع در منطقه ۵ تهران: موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از جنگ و ترور چیست؟ چگونه با حفظ هویت دینی و ملی، میتوان پیشرفت همهجانبه داشت؟
* سال تحصیلی ۸۴- ۸۳ حضور سیدمحمد خاتمی، در دبیرستان دخترانه الغدیر واقع در منطقه ۱۵ تهران: فلسفه مهدویت چیست؟ آشنایی دانشآموزان با تاریخ اصلاحات در ایران به چه میزان است؟
* سال تحصیلی ۸۶- ۸۵ حضور محمود احمدینژاد در دبستان پسرانه شاهد کوثر منطقه ۱۹ : نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه چیست؟
* سال تحصیلی ۸۷ – ۸۶ محمود احمدینژاد پس از نواختن زنگ مجتمع آموزشی پاسداران آسمان در نیروی هوایی (مهرآباد جنوبی) پرسش خاصی را مطرح نکرد ولی با اشاره به تصمیم دولت نهم برای کاهش سن رای دهندگان به ۱۵ سال، خاطرنشان کرد: این هدیه دولت در آغاز سال تحصیلی به جوانانی است که به مرز ۱۵ سال نزدیک میشوند و امیدوارم نمایندگان مجلس نیز به این نکته توجه کنند.
* سال تحصیلی ۹۲ _ ۹۱ حضور محمود احمدینژاد در مدرسه مرضیه یزدی واقع در منطقه خزانه بخارایی: پرسش من درباره اینکه میخواهید در آینده چه کاره شوید، نیست، بلکه این است که میخواهید چه کار کنید؟
* سال تحصیلی ۹۳-۹۲ حضور حسن روحانی در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی فاطمةالزهرا(س) منطقه ۱۸ تهران: اگر پدر شما رییسجمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه میکنید که بتواند اعتدال و میانهروی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟
* سال تحصیلی ۹۴ -۹۳ زنگ آغاز سال تحصیلی توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور در دبستان دخترانه حضرت زینب (س) منطقه ۵ تهران به صدا درآمد؛ چراکه حسن روحانی در سفر نیویورک به سر میبرد با این حال او در پیامی پرسش مهر را مطرح کرد: ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبرو است، هر کدام از ما چگونه از آبهای ایران میتوانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟
* سال تحصیلی ۹۵-۹۴ حضور حسن روحانی در دبستان پسرانه باقرالعلوم منطقه ۱۴ تهران: بعد از انجام توافق هستهای با شش قدرت بزرگ دنیا چه فرصتهای تازهای پیش روی ما گشوده شده است؟ به نظر شما از لحاظ علم و فناوری، محیط کار، اقتصاد روابط ما با همسایگان و دنیا شرایط بهتر در زندگی حل مشکلات محیط زیست، آب، خاک، جامعه، اشتغال و جوانان ما بعد از پایان تحریم و ماههای آینده فرصت پیش روی ما چیست و چگونه باید از این فرصت استفاده کنیم؟
* سال تحصیلی ۹۷-۹۶ حضور حسن روحانی در هنرستان دخترانه شهید مدرس منطقه ۵ تهران: در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم؟
* سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حضور حسن روحانی در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی عترت منطقه ۹ تهران: پارسال چه مهارتهایی آموختید و برای امسال در این زمینه چه انتظاراتی دارید؟
* سال تحصیلی ۹۹-۹۸ حضور حسن روحانی در مدرسه دخترانه شاهد حضرت خدیجه (س) منطقه ۱۸ تهران: محیط مدرسه از نظر شما چگونه است؟ دولت، معلمان و خانوادهها برای دلپذیرتر و شادتر شدن محیط مدارس چه کاری باید انجام دهند؟
*سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، حضور سید ابراهیم رئیسی در آموزشگاه شهید کمندی شهرستان بهارستان تهران: امسال به جای پرسش مهر، قصد دارم پویش مهر .کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفتهای بسیاری در همه بخشها و مناطق کشور داشته است. شما دانشآموزان در روزهای اول پیروزی انقلاب نبودید، اما خوب است که از وضع گذشته باخبر بشوید و بدانید که چه وضعی داشتیم و الان کجا هستیم و در آینده باید چه مسیری را طی کنیم. شما دانشآموزان برای اینکه بدانید در گذشته کجا بودیم، اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است، میتوانید پیشرفتهای کشور را به تصویر بکشید.
****
نتایج جمعآوری پاسخها اگر به درستی تحلیل و بازخورد داده شود، میتواند تاثیر بسزایی در بهبود رویکردهای آموزشی، ارتقای مهارتهای اجتماعی و فرهنگی دانشآموزان و تقویت همبستگی ملی داشته باشد. این فرآیند نباید صرفاً یک حرکت نمادین و تکراری تلقی شود بلکه لازم است دستگاههای متولی مانند وزارت آموزش و پرورش به صورت مستمر آن را دنبال کرده و دستاوردهای آن را در سیاستگذاریهای آموزشی و تربیتی به کار گیرند تا افقهای توسعه و وفاق اجتماعی در فردای کشور تحقق یابد.
در مجموع، پیگیری مستمر پرسش مهر و بهرهگیری از نتایج آن، نقش کلیدی در ایجاد فضای مثبت، مشارکتی و همدلانه در حوزه آموزش و پرورش و جامعه ایران خواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات