مژگان ایزدی، شامگاه پنجشنبه ۲۷ شهریور در جمع سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی اصفهان با اشاره به ضرورت سرمایهگذاری در ایجاد خط هواپیمایی ویژه استان اصفهان اظهار کرد: صنعت ما دیگر نیازی به سرمایهگذاری ندارد، بلکه صنعت گردشگری بهعنوان یک صنعت پاک و پایدار است که باید محور سرمایهگذاریها قرار گیرد.
وی با بیان اینکه برای این پروژه دو سال و نیم تحقیق و مطالعات انجام شده و گزارش FS آن با همکاری کمیسیون سرمایهگذاری در خرداد ۱۴۰۲ نهایی شده است، افزود: جاهایی رفتم که شاید کمتر کسی سر زده باشد. حتی به دفاتر ایرلاینها مراجعه کردم تا پروازهایی به اصفهان اختصاص دهند. برای نمونه، در زمان برگزاری پرواز چابهار، پیگیریهای کمیسیون گردشگری باعث شد این پرواز در اصفهان نیز برقرار شود.
رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایعدستی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ از طریق گردشگری توانست GDP خود را افزایش دهد، بیان کرد: زیرساختهای اصفهان آماده است. تا چند سال پیش مشکل هتل داشتیم، اما اکنون سرمایهگذاران این بستر را فراهم کردهاند. تنها کمبود ما، نبود خط هواپیمایی است. اراک و شیراز خط هواپیمایی دارند و حتی استخدام نیرو کردهاند، اما اصفهان همچنان محروم است.
ایزدی تصریح کرد: مطالعات بازار سفرهای هوایی نشان میدهد در ۱۴۰۲ اصفهان تنها ۱۷ پرواز داشته است. این آمار در مقایسه با تهران، مشهد و شیراز بسیار ناچیز است. متأسفانه اصفهانیها در مطالبهگری ضعیف عمل کردهاند و اگر مطالبهگر بودیم امروز وضعیت آب زایندهرود یا شبکه پروازی اصفهان متفاوت بود.
ایزدی با اشاره به محدودیتهای ناوگان هوایی خاطرنشان کرد: در ۱۴۰۲ کشور به ۵۵۰ هواپیمای مسافری نیاز داشت، اما تنها ۲۱۷ هواپیما فعال بودند که بسیاری از آنها زمینگیر شدند. اکنون وضعیت ناوگان فرسودهتر شده است.
وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات ما قیمتگذاری دستوری بلیت پرواز اصفهان–تهران است. اگر این مانع برداشته شود، فعالان اقتصادی ترجیح میدهند زمان خود را صرف سفر هوایی کنند تا چندین ساعت در جادههای ناایمن رفتوآمد داشته باشند. براساس آمار سالنامه آماری، از ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ اصفهان رتبه دوم تصادفات جادهای را داشته و این خسارتهای جانی و مالی ناشی از نبود پروازهاست.
رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایعدستی اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر اینکه «تمامی جزئیات طرح از چرایی تا چگونگی و چیستی مشخص است»، گفت: طرح خرید هواپیما شامل انتخاب مدل، قیمت و روش خرید بستهای آماده است. در ۱۴۰۲ قیمت هر هواپیمای دست دوم ساخت بعد از سال ۲۰۰۰ حدود سه میلیون دلار بود و ما برنامه داشتیم سه هواپیما خریداری کنیم. حتی مدلهای نامناسب مانند MD را از طرح حذف کردیم تا سرمایهگذاری به هدر نرود.
ایزدی در پایان تأکید کرد: اصفهان با برخورداری از صنایع بزرگ، ظرفیتهای عظیم اقتصادی و جایگاه جهانی در صنایعدستی، شایسته برخورداری از خط هواپیمایی مستقل است. این مطالبه، خواست جدی فعالان اقتصادی و گردشگری استان است و امیدواریم با همراهی مسئولان محقق شود.
انتهای پیام
نظرات