• شنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ / ۲۲:۴۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1404062917774
  • خبرنگار : 50455

معاون وزیر راه و شهرسازی:

بهره‌گیری از شبکه ریلی، سهم صادرات و درآمد ارزی قم را افزایش می‌دهد

بهره‌گیری از شبکه ریلی، سهم صادرات و درآمد ارزی قم را افزایش می‌دهد

ایسنا/قم معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور با حضور در اتاق بازرگانی قم، در جمع فعالان اقتصادی استان، بر توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌منظور افزایش صادرات کالاهای صنعتی قم تأکید کرد.

جبار علی ذاکری در هفتاد و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قم که با حضور استاندار، نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، معاون دادستان، مدیران دستگاه‌های اجرایی و جمعی از فعالان بخش خصوصی در سالن ابریشم اتاق بازرگانی قم تشکیل شد، با بیان اینکه تغییر رویکرد از حمل جاده‌ای به حمل‌ونقل ریلی یکی از محورهای مهم در اقتصاد حمل‌ونقل جهانی است، اظهار کرد: راه‌آهن تنها مد حمل‌ونقلی است که برای جابه‌جایی بار انبوه طراحی شده و تجربه کشورهای پیشرو مانند روسیه نشان می‌دهد که جابه‌جایی بیش از ۹۰ درصد بار از طریق ریل مزیت‌های اقتصادی، امنیتی و زمانی قابل توجهی دارد، حال آنکه در ایران این نسبت معکوس است و تنها حدود ۱۰ درصد بار از طریق شبکه ریلی جابه‌جا می‌شود.   

مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری هدفمند از ظرفیت‌های موجود حمل‌ونقل ریلی در استان، گفت: ایجاد شرکت حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای بر اساس مصوبه هیأت دولت، سال‌ها پیش تصویب و امسال وارد فاز اجرایی می‌شود و پنج کلانشهر تهران، شیراز، تبریز، اهواز و قم به‌عنوان شهرهای اولویت‌دار این طرح انتخاب شده‌اند.  

وی با اشاره به تفاوت چشمگیر مصرف سوخت در حمل ریلی و جاده‌ای، افزود: جابه‌جایی یک تن کالا از طریق جاده شش برابر بیش از حمل ریلی سوخت مصرف می‌کند و این موضوع تا زمانی که یارانه سوخت به شکل فعلی تداوم داشته باشد، جایگاه واقعی حمل‌ونقل ریلی را پنهان نگاه می‌دارد؛ اما به محض اصلاح این سیاست، توجیه اقتصادی ریل آشکار خواهد شد.  

علی ذاکری با توضیح تأثیر مستقیم توسعه ریل در کاهش هزینه‌های ملی و بهبود ایمنی جاده‌ها تصریح کرد: سالانه حدود بیست هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و هرچند هر ساله هزاران نقطه حادثه‌خیز مرتفع می‌شود، اما تا زمانی که بار جاده‌ای کاهش نیابد، آمار تلفات جانی به‌طور معنادار کم نمی‌شود.  

وی افزود: جایگزینی حمل ریلی، علاوه بر تأثیر مثبت بر امنیت جاده‌ها، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی را نیز به همراه دارد.   

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های استان قم در حوزه حمل‌ونقل ریلی گفت: قم به دلیل طراحی ریل‌پایه و برخورداری از بزرگ‌ترین ایستگاه داخل‌شهری، پتانسیل بالایی برای توسعه حمل بار و مسافر دارد و این امکان وجود دارد که ایستگاه‌های دیگر استان نیز به شبکه سراسری متصل شوند.

به گفته وی، با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومانی در بخش ریلی استان امروز شاهد بهره‌برداری از یک خط فرعی و امضای تفاهم‌نامه برای خط دیگر هستیم که با پیگیری استانداری و همراهی بخش خصوصی، این روند تداوم خواهد یافت.   

ذاکری با اشاره به بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی قم اظهار کرد: این نمایشگاه نشان داد که این استان ظرفیت‌های ارزشمندی در بخش تولید و صادرات دارد که می‌توان با بهره‌گیری از شبکه ریلی موجود، سهم صادرات و درآمد ارزی را افزایش داد.  

وی با ابراز تأسف از فرصت‌سوزی سال‌های گذشته در قم، جمع‌آوری خط آهن را که می‌توانست بستری کارآمد برای کاهش گره‌های ترافیکی شهر باشد اشتباهی راهبردی دانست و افزود: بهره‌گیری بهینه از همان مسیر موجود، امکان تردد قطارهای حومه‌ای با ایستگاه‌های کوتاه‌فاصله را فراهم می‌کرد و به‌جای هزینه‌کرد سنگین در پروژه‌های تونل‌محور یا مترو، با صرفه‌جویی چشمگیر می‌توانست پاسخ‌گوی نیازهای حمل‌ونقلی شهر باشد.   

مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور همچنین در خصوص احیای مسیر قدیمی ریلی قم گفت: در صورتی که اسناد و مدارک لازم ارائه شود و بررسی‌های فنی انجام گیرد، این مسیر قابلیت بازگشایی دارد و با ورود استانداری به موضوع، می‌توان جمع‌بندی و اقدام کرد.

وی با یادآوری تأکید رئیس‌جمهور بر توسعه راه‌آهن پرسرعت تهران–قم–اصفهان، تصریح کرد: این پروژه زمانی برای قم سودمند خواهد بود که ارتباط شبکه‌ای آن از طریق ریل به‌صورت پیوسته برقرار شود.

تسریع در احداث ایستگاه قطار سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان 

 اکبر بهنام‌جو بر پیگیری دو طرح راهبردی در حوزه حمل‌ونقل ریلی قم تأکید کرد و ساماندهی فضای پیرامونی ایستگاه راه‌آهن و تسریع در احداث ایستگاه جدید قطار سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان را از اولویت‌های زیرساختی استان دانست.  

وی با اشاره به پیگیری نمایندگان قم و اصفهان و همراهی استانداران برای تحقق طرح قطار سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان، افزود: اتصال خطوط ریلی به شهرک صنعتی شکوهیه و سایر مناطق تولیدی از جمله موضوعات راهبردی استان است که در کنار مسئله منطقه ویژه اقتصادی و تکمیل زیرساخت سیلوی استان، گام‌های مهمی در مسیر توسعه حمل‌ونقل بار و تأمین امنیت پدافندی برمی‌دارد.  

استاندار قم بیان کرد: برای تقویت پدافند غیرعامل و پوشش کمبود انبارهای استان و همچنین پشتیبانی از ذخایر راهبردی تهران، محل‌هایی در قم شناسایی شده که در همجواری با خطوط ریلی و مراکز صنعتی قرار دارند و می‌توانند به پایگاه‌های لجستیکی مؤثر تبدیل شوند.  

وی افزود: این موضوع با بررسی میدانی جهاد کشاورزی استان و بازدید از نقاط پیشنهادی در دستور کار قرار گرفته و طبق مصوبه جلسه پیش، کمیته متخصص نسبت به ارزیابی مکان‌های جایگزین و الزامات فنی اقدام کرده است.

استاندار قم تصریح کرد: برای پیشبرد این برنامه، علاوه بر ارزیابی کارشناسان استانی، بهره‌گیری از مشاوران حمل‌ونقل ریلی ضروری است تا فرآیند طراحی و تدوین طرح به‌صورت کامل و جامع انجام شود.

بهنام‌جو ضمن قدردانی از اتاق بازرگانی قم بر اهمیت بهره‌گیری صاحبان صنایع از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی تأکید کرد و گفت: دعوت فعالان اقتصادی که امکان جابه‌جایی بار خود با قطار را دارند، گام مهمی در تغییر رویکرد حمل بار در استان است و با رفع موانع و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها، این تحول می‌تواند به کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت و ارتقای بهره‌وری منجر شود.

واقعی‌سازی قیمت انرژی، کاهش هزینه‌های تولید است

محمد ایرانی با بیان اینکه رویکرد بخش خصوصی در مسائل کلان اقتصادی متفاوت از نگاه‌های حاکمیتی صرف است، اظهار کرد: برخلاف برداشت رایج، بخش خصوصی به‌دنبال بهره‌گیری از تفاوت قیمت‌های دولتی و غیردولتی نیست، بلکه سال‌هاست ضرورت واقعی‌سازی قیمت‌ها را مطالبه می‌کند.  

وی تصریح کرد: فعالان تولیدی کشور نیازمند ثبات و شفافیت در نرخ ارز و حامل‌های انرژی هستند تا بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق به فعالیت بپردازند، نه اینکه هر روز با نرخ‌های متفاوت و دستوری برای بنزین و گازوئیل مواجه باشند.

ایرانی با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اصلاح ساختار قیمتی کشور افزود: در حال حاضر قیمت واقعی حامل‌های انرژی برای تولیدکننده به‌مراتب بالاتر از نرخ‌های اعلامی است و سود یارانه‌ها به دست تولید نمی‌رسد.

رئیس اتاق بازرگانی قم تصریح کرد: در صورت اصلاح قیمتی و حرکت به سمت نرخ‌های واقعی و جهانی، جابه‌جایی‌های اقتصادی به‌سوی روش‌های بهینه‌تر همچون حمل‌ونقل ریلی هدایت خواهد شد، چرا که هزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای با افزایش نرخ سوخت به شدت بالا می‌رود.  

ایرانی در ادامه، به افتتاح ایستگاه شهید نخعی و تلاش‌های شرکت شهرک‌های صنعتی برای ایجاد ایستگاه در شهرک سلفچگان اشاره کرد و گفت: این اقدامات گام‌های مثبتی در جهت پیوند صنعت استان با شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور است.  

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با یادآوری محدودیت‌های درآمدی و هزینه‌ای برخی دستگاه‌ها از جمله شرکت شهرک‌های صنعتی قم و محرومیت پنهان استان به دلیل نزدیکی به پایتخت، بیان کرد: انتظار می‌رود مجموعه وزارت راه و راه‌آهن با تخصیص منابع و تسهیل روند اجرایی، عملیات احداث و بهره‌برداری این ایستگاه را تسریع کنند.

رئیس اتاق قم تأکید کرد: توسعه حمل‌ونقل ریلی در کنار سیاست واقعی‌سازی قیمت‌ها، می‌تواند به کاهش هزینه تولید، افزایش رقابت‌پذیری واحدهای صنعتی و رونق صادرات استان بینجامد.  

وی نقش این زیرساخت‌ها را در رشد اقتصاد ملی و تحقق سیاست‌های پدافند غیرعامل نیز برجسته دانست و افزود: تجربه جهانی نشان داده که انتقال بار از جاده به ریل، صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت و کاهش تلفات انسانی و خسارات زیست‌محیطی به همراه دارد.

حذف نام قم از سامانه فروش بلیت قطار شأن شهر را تضعیف می‌کند

حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از جایگاه فعلی قم در سامانه فروش بلیت قطار اظهار کرد: در فرآیند صدور بلیت، قم به‌عنوان مقصد مستقل شناخته نمی‌شود و مسافران ناچارند بلیت تهران را تهیه کنند و در مسیر در قم پیاده شوند، درحالی‌که این رویه علاوه بر تحمیل هزینه اضافی به مسافران، شأن و موقعیت قم را در مسیرهای ریلی تضعیف می‌کند.  

وی همچنین با اشاره به ضرورت اجرای طرح قطارهای حومه‌ای، این اقدام را بدون تکمیل ریل‌گذاری و اتصال مستقیم خطوط به ایستگاه‌های مرکزی شهرها غیرقابل تحقق دانست و تصریح کرد: اجرای مسیر کاشان – قم باید به‌گونه‌ای باشد که مسافران در ایستگاه محمدیه یا نقاط حاشیه‌ای پیاده نشوند و برای رسیدن به قم با مشکلات رفت‌وآمد مواجه نباشند.  

نماینده مردم قم در ادامه با پرداختن به ابعاد فرهنگی سفرهای ریلی، عملکرد فعلی در این حوزه را ناکافی دانست و افزود: هرچند کیفیت فنی، صندلی‌ها، پذیرایی و امکانات قطارها رضایت‌بخش است، ولی از ظرفیت فرهنگی سفرهای طولانی‌مدت استفاده مؤثری نمی‌شود و این مغفول ماندن فرهنگ، بر کیفیت تجربه سفر اثر منفی دارد.  

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم در شامگاه شنبه ۲۹ شهریور، روانبخش در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت گسترش کتاب‌های صوتی در قطارها اشاره و پیشنهاد کرد: با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه قم، مجموعه‌ای از آثار اندیشمندان و مبلغان برجسته در قالب نسخه‌های صوتی تهیه و در اختیار مسافران قرار گیرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha