به گزارش ایسنا، دکتر عطاءاله پورعباسی در نشست تخصصی آزمونهای علمی «تیمز و پرلز» که با هدف بررسی جایگاه ایران در آزمونهای بینالمللی و ارائه راهکارهایی از جنس اکتساب یا توسعه فناوری برای ارتقای این جایگاه در جهان و با حضور علیرضا کیامنش استاد روش تحقیق و ارزشیابی دانشگاه خوارزمی و دکتر مسعود کبیری مدیر مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران و عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: برای ارتقای ذخایر شناختی در سطح آموزش و پرورش باید برنامه درسی، اصلاح و نسبت به توانمندسازی معلمان و ایجاد زیست بوم غنیسازی یادگیری در مدرسه اقدام کرد تا با هدف گذاری بر کارکردهای شناختی مسیر یادگیری بهتری برای دانشآموزان فراهم شود.
وی در این نشست تخصصی آزمونهای علمی با بیان اینکه یکی از مهمترین محورهای فعالیت ستاد، کمک به ارتقای سرمایه شناختی دانشآموزان از مجرای توسعه فناوریهای کمک یادگیری است، گفت: این فناوریها در عصر هوش مصنوعی از عناصر ضروری توسعه زیستبوم آموزشی و تربیتی در کشور است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی در بخشی دیگر از اظهاراتش با بیان اینکه توسعه فناوری میتواند زمینه نفوذ فناوری را در مناطق کم برخوردار کشور نیز فراهم کند، گفت: توسعه عدالت آموزشی از جمله خروجیهای توسعه فناوریهای کمک یادگیری است.
پورعباسی همچنین با ابراز نگرانی از پایین آمدن سن بروز دمانس در کشور، آزمونهای تیمز و پرلز را دماسنج عملکرد شناختی دانشآموزان دانست و بر حمایت این ستاد از حوزه بازیهای شناختی، توسعه پلتفرمهای آموزشی، تولید محصولات آموزشی و توانمندسازی معلمان تاکید کرد.
به نقل از ستاد توسعه فناوریهای شناختی، دکتر مسعود کبیری، مدیر مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران با اشاره به نتایج عملکرد دانشآموزان در آزمونهای بینالمللی و ملی، بر ضرورت توجه به فرهنگ آموزشی و عدالت آموزشی تأکید کرد و گفت: ما نیازمند طراحی آزمونهای استاندارد آموزشی هستیم که در پایان دوره ابتدایی رصد شوند و با سنجشهای دورهای بتوانیم الگوی یادگیری و رشد قابلیتهای شناختی دانشآموزان را شناسایی کنیم.
در این نشست، دکتر علیرضا کیامنش، استاد روش تحقیق و ارزشیابی دانشگاه خوارزمی نیز با اشاره به پیشینه حضور ایران در این ارزیابیها، گفت: ایران از سال ۱۳۷۲ تاکنون در آزمونهای تیمز و پرلز شرکت داشته و نتایج آن جهت استفاده در نظام آموزشی کشور در دسترس است.
انتهای پیام
نظرات