سیدستار هاشمی روز شنبه ۵ مهرماه در نشست مشترک با اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: وظیفه ما در وزارت ارتباطات هر روز سنگینتر میشود و امیدواریم بتوانیم خدمتگزار شایستهای برای مردم این خطه زرخیز باشیم.
وی با اشاره به پیشینه علمی و نقش شخصیتهای برجسته خراسان جنوبی افزود: اساتید بزرگواری همچون علامه فرزان، استاد معتقدنژاد، استاد شکوهی و استاد گنجی منشأ آثار فراوانی در حوزههای علمی بودهاند و این سرمایههای علمی میتوانند پشتوانه توسعه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باشند.
هاشمی یکی از ظرفیتهای خاص گردشگری خراسان جنوبی را «نجوم و ستارهشناسی» دانست و گفت: با توجه به مأموریتهای وزارت ارتباطات در حوزه صنعت فضایی، میتوانیم این ظرفیت را بهطور جدی در دستور کار قرار دهیم.
وی با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد جهانی است، ادامه داد: طبق برنامهریزیها، سهم اقتصاد دیجیتال باید از ۱۰ درصد عبور کند و این موضوع بدون گسترش زیرساختهای ارتباطی و عدالت ارتباطی ممکن نخواهد شد. امروز در استان بیش از ۷۱ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی متصل شدهاند و این روند ادامه خواهد داشت.
وزیر ارتباطات با تأکید بر ضرورت تولید محتوا و ارائه خدمات آموزشی، گفت: اشتراکات فرهنگی و زبانی خراسان جنوبی با افغانستان میتواند بستر مناسبی برای تولید و صدور محتوای آموزشی در چارچوب دیپلماسی فناوری باشد. این موضوع هم به توسعه مناطق کمتر برخوردار کمک میکند و هم ظرفیتهای صادراتی ایجاد میکند.
وی به طرح «ایران دیجیتال» اشاره کرد و افزود: در این طرح دانشآموزان از مقطع متوسطه اول روی سکوهای آموزشی آماده ورود به عرصههای فناورانه میشوند. تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار دانشآموز در این بستر مشغول آموزش هستند و استعدادهای فراوانی از مناطق کمتر برخوردار شناسایی شدهاند.
هاشمی همچنین به نقش هوش مصنوعی در آینده آموزش پرداخت و گفت: آموزش باید شخصیسازی شود و هوش مصنوعی میتواند متناسب با نیاز هر یادگیرنده به فرآیند یاددهی-یادگیری کمک کند. تجربه کرونا نشان داد که روشهای یادگیری یکسان بازدهی متفاوتی دارد و باید به این موضوع توجه جدی داشت.
وی دانشگاه بیرجند را دارای ظرفیتهای ویژه برای توسعه اقتصاد دیجیتال، بهرهوری معادن و مراکز رشد دانست و تصریح کرد: خراسان جنوبی میتواند بهعنوان مغز متفکر شرق کشور در حوزه آموزش دیجیتال، هوش مصنوعی و تولید محتوا نقشآفرینی کند.
ضرورت ایجاد پارک فاوا و هوشمندسازی معادن برای توسعه استان
سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار خراسان جنوبی نیز به تشریح ظرفیتها و نیازهای خراسان جنوبی پرداخت و گفت: استان دارای بیش از ۴۲ مرکز دانشگاهی، حدود ۴۵ هزار دانشجو و بیش از ۴ هزار استاد دانشگاه در رشتههای مختلف است که این ظرفیت علمی میتواند پشتوانهای مهم برای توسعه استان باشد.
وی با اشاره به جایگاه نخبگان و فارغالتحصیلان دانشگاهی در حوزه اشتغال افزود: بهترین راه بهکارگیری فارغالتحصیلان، توسعه شرکتهای دانشبنیان است. همچنین ایجاد پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در استان میتواند خبر بسیار خوشی برای مردم و دانشگاهیان باشد.
استاندار خراسان جنوبی بر اهمیت هوش مصنوعی تأکید کرد و گفت: این استان ظرفیت بالایی در پرورش دانشجویان موفق دارد و انتظار میرود دورههای تخصصی فنی و آموزشی در حوزه هوش مصنوعی برای متقاضیان برگزار شود.
هاشمی در ادامه به پروژه فیبر نوری و نقش آن در توسعه تجارت الکترونیک استان اشاره کرد و افزود: خراسان جنوبی استانی معدنی است؛ بیش از ۸۲۰ معدن و ۶۲۰ کارگاه گوهرسنگ تراشی در استان فعال است، اما متأسفانه فرآوری بسیاری از محصولات معدنی در استانهای دیگر انجام میشود. هوشمندسازی معادن میتواند علاوه بر افزایش بهرهوری، به رشد اقتصادی و اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی کمک کند.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای ۲۶۰۰ اثر میراثی شناسایی شده، ۱۰۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۰ اثر ثبت جهانی است، گفت: توسعه گردشگری نیز نیازمند بهرهگیری از فناوریهای نوین و زیرساختهای ارتباطی است.
استاندار خراسان جنوبی همچنین از جذب بالای سرمایهگذاران خبر داد و اظهار کرد: براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس و اتاق بازرگانی، خراسان جنوبی نخستین استان کشور در رضایتمندی سرمایهگذاران است. همچنین ۳۸ درصد صادرات کشور به افغانستان از این استان انجام شده است.
وی آزادسازی ۳۵ هزار هکتار اراضی بلوکهشده را از دیگر اقدامات دولت در استان برشمرد و تأکید کرد: با فراهم شدن زیرساختهای نرمافزاری و توسعه فیبر نوری در شهرستانها، خراسان جنوبی شاهد تحولات بزرگ اقتصادی خواهد بود.
احمد خامسان، سرپرست دانشگاه بیرجند نیز گفت: مزیت استان خراسان جنوبی نیروی انسانی و مردم آن است و اگر بر روی این زمین کار نکنیم قطعاً موفق نخواهیم بود.
ثاقب جو معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند نیز گفت: یکی از افتخارات ما نیروی انسانی متخصص و مردمان نجیب استان و یکی از مهمترین دغدغهها و چالشهای ما زیرساختهاست.
مرکز تخصصی هوش مصنوعی دانشگاه بیرجند
حمید سعادتفر، مدیر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی دانشگاه بیرجند نیز از آمادهسازی پیشنویس تفاهمنامهای خبر داد که زمینه تأسیس مرکز تخصصی هوش مصنوعی این دانشگاه را فراهم میکند.
سعادتفر با اشاره به کیفیت نیروی انسانی و نجابت مردم منطقه بیرجند، گفت: یکی از افتخارات دانشگاه بیرجند، وجود نیروی انسانی متخصص و متعهد است که امکان ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و فنی به مردم استان و کشور را فراهم میکند.
وی با بیان دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه، افزود: این دانشگاه موفق به راهاندازی سامانههای الکترونیکی مدیریت دانشگاه، سامانه بازیابی بحران و مدیریت محاسبات سنگین شده است که پایهای برای توسعه خدمات هوشمند فراهم میکند.
سعادت فر با اشاره به اینکه اولین دانشگاهی بودیم که توانستیم به پنجره واحد خدمات هوشمند متصل شویم، گفت: ما دارای مرکز محاسبات سنگین و مرکز آزفا هستیم و پروژه فیبر نوری دانشگاه بیرجند به طور کامل انجام شده است.
سعادت فر افزود: ما هوشمندسازی را انجام دادیم و دستیار هوشمند انتخاب واحد به عنوان اولین دانشگاه کشور انجام دادیم؛ همچنین ما خواستار ایجاد مرکز تخصصی هوش مصنوعی، توسعه هاپ پردازشی دانشگاه، برگزاری دورهها و بوت کمپهای ملی استانی و راهاندازی مرکز عملیات امنیت سایبری هستیم.
مدیر توسعه فناوری اطلاعات دانشگاه بیرجند مهمترین چالش پیش روی این حوزه را کمبود زیرساختها و تجهیزات تخصصی عنوان کرد و گفت: با ایجاد مرکز هوش مصنوعی، امکان ارائه مشاوره فنی، تعامل دانشگاه با صنعت و دستگاههای اجرایی استان و تقویت خدمات تخصصی فراهم خواهد شد.
وی تاکید کرد: هدف اصلی تفاهمنامه، استفاده از نیروی انسانی متخصص دانشگاه و ارائه خدمات هوشمند به مردم استان، دانشگاهها و دستگاههای اجرایی است و امیدواریم با همکاری مسئولان، این طرح به زودی اجرایی شود.
گرایش جوانان استان به حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی
ذوالفقاری رئیس پارک علم و فناوری استان نیز گفت: پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در حال حاضر ۲۴۸ شرکت دانش بنیان را در خود جای داده است که ۸۱ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در حال فعالیتند و این نشان دهنده گرایش جوانان این استان به این حوزه است.
ذوالفقاری افزود :۱۶۰۰ نفر از فارغ التحصیلان ما در این شرکتها مشغول به فعالیتند و در سال ۱۴۰۳ میزان فروش این شرکتها از ۱.۱ همت بالاتر رفته است و حدود ۵ میلیون دلار صادرات داشتهاند.
وی گفت: استان خراسان جنوبی با توجه به دوری از مراکز جمعیتی، زیرساختهای حمل و نقل و کمبود منابع آبی مسیری که باید به سمت آن حرکت کند فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است.
وی تاکید کرد: چهار مرکز رشد شهرستانی، دو مرکز رشد مشترک و در مجموع ۶ مرکز رشد زیر نظر پارک علم و فناوری در حال فعالیت است. رئس پارک علم و فناوری از وزیر ارتباطات درخواست کرد که در مصوبات سفر به استان، راهاندازی مرکز رشد مشترک پارک علم و فناوری در مصوبات این سفر گنجانده شود.
عبدالرزاقنژاد، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند نیز گفت: با وجود پتانسیل غنی نیروی انسانی استان، سهم استان ما در طرحهای پژوهشی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نزدیک به صفر است.
گنجیفرد رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تنها دانشگاه علوم پزشکی است که در پهنای وسیع این استان انجام وظیفه میکند و پراکندگی جمعیت در استان کار را برای دانشگاه علوم پزشکی دشوار میکند.
وی همچنین بر ضرورت ایجاد زیرساختهای پردازشی لازم برای پروژههای هوش مصنوعی در استان تأکید کرد و افزود: اگرچه این موضوع در سطح کشور مورد توجه است، اما دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آمادگی دارد پیشگام باشد و در این زمینه به عنوان پایلوت فعالیت کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از وزیر ارتباطات خواست تا با حمایت ویژه از این طرحها، زمینه ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی در خراسان جنوبی را فراهم کند.
وی یادآور شد: با اجرای این پروژهها میتوان گامی موثر در رفع مشکلات زیرساختی و افزایش کیفیت خدمات سلامت برداشت.
زنگویی زاده رئیس دانشگاه پیام نور استان نیز گفت: دانشگاه پیام نور سازمانی است که هدف آن گسترش عدالت آموزشی در دورترین و محرومترین نقاط کشور است؛ این دانشگاه با حدود ۴۰۰ مرکز واحد بزرگترین شبکه آموزشی را دارد.
وی افزود: پیگیری ماموریت ما در عصر دیجیتال مستقیماً به حمایت و همکاری وزارت ارتباطات گره خورده است و ما با سه چالش در حوزه خدمت رسانی مواجه هستیم که شامل بهبود و گسترش فیبر نوری ،هزینه بهرهبرداری و نگهداری با تعرفه آموزشی ، حمایت از دانشجویان پیام نور و تخفیف هزینه ترافیک اینترنت است.
جهانگیر رئیس دانشگاه ملی مهارت استان نیز افزود: پراکنش واحدهای ما در استان زیاد است و اغلب آموزشکدههای ما حاشیه شهر هستند و از خدمات شهری محروم اند.
انتهای پیام
نظرات