سیدمهدی قویدل سهشنبه هشتم مهر در سومین جلسه کمیته اجرایی طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) بر ضرورت انسجام و هماهنگی دستگاهها برای حمایت از دانشآموزان در معرض آسیب تأکید کرد.
وی گفت: در ابتدای سال، موضوع طرح نماد در شورای پیشگیری دادگستری استان مطرح و مصوباتی در این زمینه ابلاغ شد. تاکنون مکاتبات متعددی با دادستانهای استان و سایر دستگاهها انجام گرفته و نتایج مثبتی نیز حاصل شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به شناسایی نزدیک به ۱۰۰۰ دانشآموز در معرض آسیب، افزود: ۹۹۸ دانشآموز شناسایی و به دستگاههای مربوطه معرفی شدهاند. تاکنون ۶۴ نفر به دانشگاه علوم پزشکی و ۶۱ نفر به بهزیستی ارجاع و ۳۲ دانشآموز نیز به کمیته امداد معرفی شدهاند. بهزیستی گزارش مداخلات خود را ارائه کرده اما برخی دستگاهها هنوز پاسخی ندادهاند.
به گفته وی، همکاری سازمانهای مردمنهاد و ستاد اجرایی فرمان امام نیز در این طرح قابل توجه بوده است.
قویدل تأکید کرد: طرح نماد میتواند خلاء موجود در انسجامبخشی به حمایتهای آموزشی، روانی و اجتماعی دانشآموزان را پر کند.
وی هشدار داد: اگر حمایتها جدی گرفته نشود، هر روز شاهد افزایش جمعیت کانونهای اصلاح و تربیت خواهیم بود. هدف این است که دانشآموزان به جای ورود به چرخه قضائی، در مدارس و دانشگاهها ادامه تحصیل دهند.
معاون دادگستری استان کرمان همچنین از تدوین اطلس آسیبهای اجتماعی دانشآموزان خبر داد و گفت: با جمعآوری دادهها از مدارس و دستگاههای مختلف، تصویر دقیقی از وضعیت اجتماعی دانشآموزان در معرض آسیب ارائه خواهد شد تا همه نهادها از آن استفاده کنند.
وی از آموزش و پرورش خواست پیگیریهای بیشتری در زمینه ارجاع دانشآموزان انجام دهد و افزود: ارتباط مدیران آموزش و پرورش شهرستانها با حوزههای قضایی باید تقویت شود. همچنین مکاتبات برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل باید با جدیت دنبال شود.
قویدل در پایان از همکاری ستاد اجرایی فرمان امام و دیگر نهادها قدردانی کرد و خواستار اهتمام ویژه همه دستگاهها برای اجرای کامل این طرح شد.
طرح نماد باید به یک ائتلاف واقعی تبدیل شود
به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه محمدرضا فرحبخش مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، بر ضرورت تبدیل این طرح به یک ائتلاف واقعی و اثرگذار تأکید کرد و گفت: مرکز این ائتلاف را آموزش و پرورش قرار دادهایم؛ چرا که هم جامعه آماری گستردهای در اختیار داریم و هم دسترسی مستقیم به دانشآموزان. سال گذشته گزارش جامعی از پایش آسیبهای روانی و اجتماعی دانشآموزان در مدارس تهیه شد و هر هفته نیز با پیگیری وزیر آموزش و پرورش، روند غربالگری، تشخیص و اقدامات درمانی در استانها بررسی میشد.
وی با بیان اینکه اجرای طرح در مدارس نقاط قوت و ضعف مشخصی دارد، افزود: یکی از چالشها کمبود نیروی انسانی متخصص و مشاوران آموزشدیده است. موضوع دیگر، نگرانی دانشآموزان درباره محرمانگی دادههاست. باید اطمینان ایجاد کنیم که اطلاعات آنها علیه خودشان به کار گرفته نخواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمان تأکید کرد: نماد نباید صرفاً به یک سامانه اداری محدود شود و انتظار این است که همه دستگاههای مسئول مطابق وظایف محوله وارد عمل شوند و تنها آموزش و پرورش بار مسئولیت را به دوش نکشد.
وی همچنین به رشد آسیبهای اجتماعی در برخی شهرهای استان اشاره کرد و گفت: در برخی شهرهای استان کرمان، اختلاف طبقاتی و نابرابری اقتصادی موجب افزایش مواردی مانند اقدام به خودکشی شده است. شرکتهای صنعتی باید مسئولیت اجتماعی خود را بپذیرند و در قالب طرح نماد برای حمایت از جامعه محلی وارد عمل شوند.
فرحبخش افزود: جالب است که آرامش روانی دانشآموزی که در چادرهای ریگان درس میخواند، از برخی دانشآموزان ساکن شهرهای صنعتی بیشتر است. این موضوع نشان میدهد که فشارهای اجتماعی و اقتصادی در مناطق صنعتی به مراتب سنگینتر است.
به گفته وی، تاکنون حدود ۹۰ درصد مدارس پایهای استان تحت پوشش غربالگری و پایش طرح نماد قرار گرفتهاند.
فرحبخش تأکید کرد: امیدواریم امسال بتوانیم این ائتلاف را بهمعنای واقعی کلمه شکل دهیم و با همکاری همه دستگاهها بخشی از مشکلات دانشآموزان را حل کنیم.
در ادامه رضا ذوالفعلینژاد مدیرکل زندانها و اقدامات تأمینی استان کرمان، گزارشی از اقدامات انجامشده برای حمایت تحصیلی و اجتماعی زندانیان و خانوادههای آنان ارائه کرد و گفت: بخش مهمی از فعالیتها به تداوم تحصیل دانشآموزان بازداشتی مربوط میشود. در حال حاضر بیش از ۳۶۰ دانشآموز مقطع متوسطه اول و دوم در حال ادامه تحصیل هستند. همچنین برنامههای آموزشی مهارتهای زندگی و دورههای فنیوحرفهای برای آنها در حال اجراست.
وی با اشاره به وضعیت خانوادههای زندانیان افزود: ۳۷۲ خانواده به آموزش و پرورش معرفی شدند که در آنها پدر، مادر یا هر دو والد زندانی هستند. البته شمار خانوادههای تحت تأثیر بیشتر از این آمار است، اما برخی از آنها به دلایل مختلف پیگیر حمایتهای آموزشی و اجتماعی نمیشوند.
وی ادامه داد: در ابتدای سال تحصیلی، ۳۶۶۳ بسته لوازمالتحریر میان فرزندان خانوادههای زندانیان توزیع شد تا بخشی از نیازهای آموزشی آنها تأمین شود و بتوانیم گامی در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی این خانوادهها برداریم.
دستگاهها موظف به تأمین اعتبارات داخلی برای اجرای طرح نماد هستند
به گزارش ایسنا، مجید زنداقطاعی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری کرمان نیز بر لزوم استفاده دستگاهها از منابع داخلی خود برای اجرای این طرح تأکید کرد و گفت: همه ما نسبت به مسائل دانشآموزان دغدغه داریم، اما بخش عمده کار باید بر دوش خود دستگاهها باشد. هر نهاد موظف است بر اساس وظایف تعریفشده در قالب طرح نماد، از اعتبارات داخلی خود برای کمک به آموزش و حمایت از دانشآموزان استفاده کند. کمکهای سازمان امور اجتماعی میتواند جانبی باشد، اما مسئولیت اصلی با دستگاههای اجرایی است.
وی با اشاره به برخی اختلافنظرها در روند اجرای طرح افزود: بخشی از این ناهماهنگیها ناشی از تفاوتهای استانی و اقتضائات خاص کرمان است که در برنامههای کشوری کمتر دیده شده که لازم است این موارد بیشتر به اشتراک گذاشته شود تا به یک درک مشترک برسیم.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان همچنین بر اهمیت تقویت آموزشهای فرهنگی و مهارتهای زندگی در مدارس تأکید کرد و گفت: باید از ظرفیت برنامههایی مثل زنگ مهارت و فعالیتهای فرهنگی در مدارس بیشتر استفاده شود. اختلافات فرهنگی و سبک زندگی دانشآموزان میتواند در قالب آموزش مهارتها مدیریت شود.
انتهای پیام
نظرات