به گزارش ایسنا، نشست خبری چهارمین رویداد ملی «ایران جان» و هفته «فارس ایران» امروز دوشنبه، چهاردهم مهر با حضور حسینعلی امیری، استاندار فارس، علیرضا کیخا، معاون امور استانهای رسانه ملی، محسن شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، امیر رئوف، مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس و حسین قرایی، مدیرکل روابطعمومی صداوسیما برگزار شد.
در جریان این نشست خبری که در ادارهکل روابطعمومی سازمان صداوسیما برگزار شد، جزئیاتی از برگزاری این رویداد به تاریخ ۱۹ تا ۲۵ مهر بهمیزبانی استان فارس، اعلام و سپس به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داده شد.
استان فارس، چشمه جوشان فرهنگ
حسین قرایی، مدیرکل روابطعمومی صداوسیما در ابتدای این نشست اظهار کرد: همه معاونتها از سیما و صدا گرفته تا برونمرزی با محوریت معاونت امور استانها، اهتمام و شوق بسیاری در برگزاری رویداد ملی «ایران جان» دارند. این رویداد در چهارمین گام به استان فارس و شهرها و روستاهای آن میرسد.
قرایی استان فارس را چشمه جوشان فرهنگی خواند و با اشاره به ظرفیتها، استعدادها، توانمندیها و سرمایههای ارزشمند فرهنگی، تاریخی و ادبی در این استان، تأکید کرد که قطعاً یکی از معیارهایی که معاونت امور استانها در برگزاری رویداد «ایران جان» در نظر میگیرد، توجه به همین ظرفیتهای منحصربهفرد در هر نقطه از کشور است که باید در آنتن ملی برجسته شود.
رضایت مردم از «ایران جان» در خوزستان، ایلام و اصفهان
در ادامه علیرضا کیخا، معاون امور استانهای رسانه ملی بیان کرد: تصویری که معمولاً از برگزاری یک رویداد در ذهن ما نقش میبندد، کارهای میدانی است؛ اما رویداد «ایران جان» در بستر رسانه طراحی میشود و میدان باید پای کار رسانه باشد. ما از خوزستان حس خوب مردم و نشاطی که ایجاد شد را دریافت کردیم. در ایلام چون پس از جنگ ۱۲ روزه بود، فکر میکردیم این رویداد محقق نشود، اما همه پای کار آمدند و با اینکه چهارروزه و محدود برگزار شد، ۸۲ درصد مردم ایلام اعلام رضایت کردند و انگارهها نسبت به این استان اصلاح شد.
وی افزود: هفته اصفهان کاملاً رو به جلو بود. ۶۵ درصد مخاطبان گفتهاند که «ایران جان» را ملاحظه کردهاند. پیش از هفته اصفهان، ۱۱ درصد مردم ایران گفته بودند بانو مجتهده امین را میشناسند و این شناخت بعد از رویداد به ۲۸ درصد رسید. ۷۱ درصد مخاطبان از عملکرد رسانه در رویداد «ایران جان» در اصفهان راضی بودند. ما پیشبینی میکنیم در استان فارس نیز شگفتانههایی داشته باشیم.
کیخا متذکر شد: در استانهایی که دستگاههای اجرایی پای کار میآیند، اثرگذاری رویداد «ایران جان» نیز بیشتر میشود و روی آنتن نیز میتوان این همافزایی را مشاهده کرد. بعد از استان فارس به خراسان جنوبی و پس از آن به استانهای گلستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و در سال ۱۴۰۵ به ۱۲ استان دیگر میرویم.
گردشگری؛ محور توسعه استان فارس در چشمانداز ۲۰ ساله
در ادامه حسینعلی امیری، استاندار فارس اظهار کرد: در شرایطی که پس از جنگ تحمیلی ۱۲روزه به انسجام ملی، تقویت هویت ملی و یکپارچگی نیاز داریم، صداوسیما «ایران جان» را طراحی کرد و اجرای آن را به مراکز استانها سپرد. ما از ۱۹ تا ۲۵ مهر مفتخر هستیم که میزبان این رویداد در فارس باشیم.
وی افزود: اجرای این هفته در استان فارس با دو رویداد دیگر مقارن شده است؛ برگزاری بزرگداشت حافظ که شخصیتی دینی و ادبی در شعر و غزل و عرفان است و شهرت ملی و جهانی دارد. رویداد دیگر نمایشگاه اکسپو است. این نمایشگاه بینالمللی است و از کشورهای مختلف در این رویداد حاضر میشوند تا قابلیتهای صنعتی خود را به نمایش بگذارند. ما نیز دستاوردهای استان را در این نمایشگاه عرضه میکنیم. بنابراین تقارن رویدادها و لزوم انسجام و اتحاد ملی که قطعه اصلی پازل پیروزی ما در جنگ تحمیلی ۱۲روزه بود و پیروزی ایران را تثبیت کرد، از نظر ما بسیار فرخنده است.
امیری با اشاره به اینکه توسعه گردشگری از اولویتهای توسعه استان فارس است، گفت: رهبری فرمودند که گردشگری در فارس باید رشد کند و به گردشگری زیارتی تأکید داشتند. فارس ظرفیت گردشگری طبیعی و تاریخی هم دارد. تلاقی سه تمدن در فارس را شاهدیم که تلفیقی ارزشمند است.
استاندار فارس اظهار کرد: بیشترین ثبت آثار تاریخی نیز در فارس انجام شده است. کشورهای همسایه شور و علاقه خاصی به فارس دارند. شیراز از گذشته بهعنوان قطب پزشکی نیز شناخته میشود. ما با توجه به این ظرفیتها محور اول توسعه استان فارس را گردشگری تعریف کردیم. از همین رو، سند توسعه گردشگری فارس به تصویب رسیده و بهتازگی از آن رونمایی شده است. زیرساختها فراهم و چشماندازی ۲۰ ساله برای توسعه گردشگری تعریف شده است.
همراهی شبکههای رادیویی و تلویزیونی با هفته «فارس ایران»
امیر رئوف، مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: استان فارس سرزمین دین، حماسه و هنر است و این ترکیب از افتخارات کشور ماست. پیشینه تاریخی استان فارس در عرصه حماسه قبل از ورود اسلام نیز درخشان بوده است.
وی اضافه کرد: در تمدن فارس همواره شاهد حماسههای بزرگی بودهایم. بعد از ورود اسلام نیز شاهد خلق حماسههای بزرگی شدیم که اوج آن را در هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ۱۲روزه مشاهده کردیم.
رئوف یادآوری کرد: ما در رسانه ملی در دوره تحول با رهبر انقلاب میثاق تحول بستیم. سند تحول بر پایه سه اصل هویتمحوری، عدالتگستری و شتابدهی به پیشرفت طراحی شده که در مسیر نیل به آن گام برمیداریم. رویداد «ایران جان» نیز به همین منظور عملیاتی شده است.
مدیرکل صداوسیمای فارس تأکید کرد: یکی از طرحهای بسیار عالی پس از انقلاب، رویداد ملی «ایران جان» است و همه حوزهها و معاونتهای رسانه ملی در همافزایی بزرگی ظرفیتهای خود را پای کار یک استان میآورند تا تصویر زیبایی را از کشور روی آنتن نمایش دهند.
وی بیان کرد: در چهارمین گام از رویداد ملی «ایران جان» با حمایتهای رئیس صداوسیما و معاون امور استانها از ۱۹ مهر بهمدت یک هفته در فارس میزبان این رویداد هستیم. استاندار بهعنوان رئیس ستاد برگزاری هفته فارس نیز بسیار کمک کرده و شگفتانههایی را در رویداد چهارم به تدبیر استاندار خواهیم داشت.
رئوف ادامه داد: ۲۰ کشور در اکسپو حاضر خواهند شد و ۲۰ مهر یادبود حافظ را داریم و شاهد فعالیتهای فرهنگی متنوعی در طول یک هفته هستیم.
مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس گفت: ۴۰۰ میانبرنامه، فیلم کوتاه، تیزر و مستند کوتاه تولید شده و ۳۷۰ مستند بلند، فیلم تلویزیونی و سریال نیز تأمین کردهایم و در رادیو هم ۶۰ آنونس، فیچر و مینیفیچر تهیه شده است.
رئوف اضافه کرد: هفته گذشته مدیران ارشد سازمان به فارس آمدند و برنامهریزیهای لازم انجام شد. در هفته فارس ایران ۱۹ شبکه رادیویی حضور فعالی خواهند داشت و درمجموع ۶۶ شبکه رادیویی و تلویزیونی باید نسبت خود را با استان فارس روشن کنند. ما در این مدت قرار است در خصوص اولین شهیده مقاومت در استان، خانم معصومه کرباسی، نیز رویدادهایی داشته باشیم و سریالی نیز در خصوص این شهیده تولید میشود.
وی اضافه کرد: همچنین در مورد میرزای شیرازی، از علما و مجتهدین عصر معاصر فارس، مستند فاخری ساخته شده و در هفته فارس رونمایی میشود. برند «خوشا شیراز» نیز سالهاست تلاش کرده است چهرههای فرهنگی، علمی و ادبی استان را معرفی کند.
رئوف خاطرنشان کرد: تولید فیلم و سریال متناسب با اقتضائات هر استان توسط سیمافیلم دنبال میشود. اکنون فیلمنامه سهگانه در مورد حافظ، سعدی و خواجوی کرمانی را تهیه کردهایم که میتواند به آثاری فاخر تبدیل شود. فیلمنامه ابتدایی سریال حضرت احمد بن موسی نیز به سیمافیلم ارائه شده و منتظر پیدا کردن سرمایهگذار هستیم. در مورد شخصیتهایی مانند ملاصدرا نیز بهعنوان مفاخر فارس قبلاً تولیداتی داشتیم که در هفته فارس روانه آنتن میشوند.
مدیرکل صداوسیمای فارس با بیان اینکه شبکه اینترنتی «پارسه» نیز راهاندازی شده و در هفته فارس فعال خواهد بود، عنوان کرد: قرار است «پارسه» در آینده در بستر تلوبیون تبدیل به شبکه گردشگری شود.
رضایت ۷۱.۱ درصدی مردم از «اصفهان ایران»
در ادامه نشست، محسن شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، در خصوص چگونگی سنجش اثرگذاری رویداد «ایران جان» با بیان اینکه پیشآزمون و پسآزمونها در همه استانها انجام میشود، توضیح داد: مرحله پیشآزمون قبل از رویداد در هر استان انجام میشود و یک هفته بعد از رویداد نیز از تأثیرات و آشنایی مردم کشور نسبت به رویداد در هر استان، نظرسنجی میکنیم.
وی در مورد نتیجه نظرسنجیهای استان اصفهان گفت: ۶۴.۲ درصد پاسخگویان، مخاطب رویداد «ایران جان» در طول یک هفته بودند. ۶۱ درصد مخاطبان از تلویزیون، ۲۷ درصد از رادیو و ۴۲ درصد از فضای مجازی این رویداد را دنبال کردند و ۷۱.۱ درصد مردم زیاد و خیلی زیاد از رویداد راضی بودند.
شاکرینژاد با اشاره به تفاوت شناخت مردم نسبت به چهرههای سرشناس اصفهان و نقاط دیدنی آن گفت: گرایش به گردشگری در اصفهان نیز پیش و پس از رویداد رشد داشته و از ۷۴.۴ به ۷۹.۳ رسیده است.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما به سه سطح تأثیرسنجی شناختی، عاطفی و رفتاری نیز تأکید کرد و گفت: ما برای هر استان یک سال افکارسنجی در شاخههای مختلف انجام میدهیم و آینهای از افکار عمومی استان احصا و نظام مسائل مردم از این طریق تجمیع میشود.
انتهای پیام
نظرات