آیدین علیاری در گفتوگو با ایسنا دربارهی اتفاقات مرحله اول لیگ برتر دوچرخهسواری جاده که منجر به اعتراض رکابزنان شد، بیان کرد: یکی از مسائلی که باعث اعتراض شد تغییر برخی قوانین بود. برای نمونه شب قبل از آغاز مسابقات، در جلسه کمیته فنی اعلام کردند رقابت ماده تایم تریل که هر سال سه دوچرخه سوار از هر تیم حضور داشتند و امتیاز دو نفر از آنها لحاظ میشد، امسال تغییر کرده و دو نفر از هر تیم میتوانند شرکت کنند و امتیاز هر دو نفر لحاظ میشود. تیمها با سه نفر آمده بودند و به این تغییر قانون هم اعتراض کردند اما فدراسیون خودش از قبل قانون را تصویب کرده بود.
تغییر قانون در دقیقه ۹۰
او ادامه داد: قبلا به این دلیل به سه نفر اجازه میدادند در تایم تریل شرکت کند تا اگر یک نفر دچار حادثه شد، نفر سوم بتواند امتیاز را جبران کند. اکنون که قانون را تغییر دادند، اصلا به این فکر نکردند که وقتی دو نفر را در ماده تایم تریل میگذارند و امتیاز هر دو نفر هم لحاظ میشود، اگر یکی از آنها دچار حادثه شود، تیم از لحاظ امتیازی ضرر میکند، مخصوصا اینکه خودروی تیمها هم حق ندارد در مسیر مسابقه کنار ورزشکار باشد تا اگر اتفاقی رخ داد بتوانند آن را برطرف کنند.
قهرمان ایران با اشاره به اتفاقی که برای سعید صفرزاده یکی از رکابزنان شاخص ایران در لیگ برتر رخ داد، گفت: تیم ملوان با نفرات قوی بسته شده و هزینه میلیاردی هم کرد اما سر تغییر ناگهانی قانون تایم تریل ضرر کرد. سعید صفرزاده دوچرخهاش دچار مشکل شد و اجازه ندادند که دوباره در خط استارت قرار بگیرد و تیم ملوان در روز اول در ماده تایم تریل خیلی ضرر کرد.
ورود عجیب خودرو و موتورسوار به مسیر مسابقه!
علیاری در مورد مسابقه ماده استقامت جاده که در آن تعدادی از دوچرخه سواران زمین خوردند نیز تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در شهرهای شمالی وجود دارد این است که به دلیل وجود جادههای فرعی زیاد، ممکن است ماشین یا موتور وارد مسیر مسابقه شود. سال گذشته یک خودرو وارد مسیر مسابقه شد و تعدادی از دوچرخهسواران با راننده درگیر شدند. امسال هم نکتهای که وجود داشت مسیرهای فرعی را به خوبی نبسته بودند و حتی پیش آمد برخی از دوچرخه سواران که در گروه سر بودند، وارد مسیر اشتباه شدند. همچنین وقتی که بین گروههای دوچرخه سواری، فاصله میافتاد، داوران فاصله گپ ایجاد شده را اعلام نمیکردند تا دوچرخه سواران از وضعیت مطلع شوند و کاملا در مسیر مسابقه سردرگم بودند.
او ادامه داد: ۵۰۰ متر مانده به پایان مسابقه که دوچرخه سواران در تلاش بودند آخر خط بزنند، یک خودرو وارد مسیر مسابقه شد و یکی از موتور سواران برای هدایت او به خارج از مسیر مسابقه آمد اما اصلا توجه نکرد که فاصله دوچرخه سوارها نسبت به او خیلی کم است و تعدادی از دوچرخه سواران به خودرو برخورد کردند و تعدادی دیگر هم با خود موتور سوار تصادف کردند و زمین خوردند. در اثر این اتفاق، برخی از دوچرخهسواران از ناحیه لگن، پا و ترقوه دچار شکستگی شدند و دوچرخهها هم آسیب زیادی دیدند.
او در مورد همکاری پلیس و میزان تجربه موتورسواران گفت: پلیس در بستن مسیر مسابقات هم خیلی همکاری نمیکند و شاید در مسیر مسابقه یک یا دو ماشین پلیس دیدم. موتور سوارانی که در مسیر مسابقه در کنار دوچرخه سواران قرار دارند به هر حال چون دوچرخه سوار نبودند، از مسائل فنی خیلی اطلاع ندارند و این وظیفه فدراسیون است که آنها را به طور کامل آموزش دهد.
جوانان حق شرکت در مسابقات بزرگسالان را ندارند
علیاری با اشاره به برگزاری همزمان لیگ جوانان و بزرگسالان تاکید کرد: یکی دیگر از اتفاقات بد، برگزاری همزمان رقابت جوانان و بزرگسالان بود. در دنیا دوچرخهسواران جوان حق شرکت در مسابقات رده بزرگسالان را ندارند و این قانون اتحادیه جهانی دوچرخه سواری است. خیلی از نفراتی که در رده جوانان هستند، حتی تجربه حضور در مسابقه را نداشتند و حضورشان در لیگ بزرگسالان و در آن سطح رقابتی که وجود داشت، باعث شد که حتی کار بقیه تیمها را هم خراب کنند. در اثر اتفاقاتی که در مرحله اول لیگ رخ داد، تیم ملوان بندر انزلی خیلی ضرر کرد و باشگاه اصلا از نتایج راضی نیست. مقصر آن هم فدراسیون است که مسابقات را به این شکل برگزار کرد.
قطع ارتباط ورزشکاران با کادرفنی بخاطر نبود بیسیم
رکابزن ایران با اشاره به ارتباط نداشتن ورزشکاران با کادرفنی تیمها در طول مسابقه تصریح کرد: در مسابقات استقامت که مسافت زیاد است باید خودرو تیم با ورزشکار، راه ارتباطی داشته باشد. اگر ورزشکار به آب احتیاج داشت یا دوچرخهاش پنچر شد دست بلند میکند و سرداور از طریق بیسیم به تیم اطلاع میدهد و خودرو تیم سریعا خودش را به ورزشکار میرساند تا خدمات لازم را ارائه دهد. در مرحله اول لیگ اصلا خودروی تیمها بیسیم نداشتند و ورزشکار تیم ما (ملوان) و سپاهان که دچار نقص فنی شدند، تیمشان اطلاع نداشتند و باعث شد امتیاز ما باز هم به خطر بیفتد چون داور با کادرفنی تیمها ارتباط نداشت. هیچ کجای دنیا چنین چیزی را مشاهده نمیکنید. دوچرخه خود من هم وقتی پنچر شد، خودروی تیم ها به طور اتفاقی من را دید و کمکم کرد.
تیمهایی که مالی و جسمی ضرر کردند
او افزود: اکثر تیمها مانند گل گهر سیرجان، دی اف ای و شهرداری از لحاظ مالی خسارت دیدند و رکابزنانشان هم آسیب دیدند. مشکلاتی که در لیگ وجود داشت تنها به تیم ملوان آسیب نزد و بقیه تیم ها هم ضرر کردند. تیم ملوان از لحاظ امتیازی خیلی ضرر کرد آن هم در شرایطی که در کورس قهرمانی بود اما به دلیل تصمیمات اشتباه فدراسیون ضرر کرد.
انتهای پیام
نظرات