• یکشنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۴ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1404072012864
  • خبرنگار : 50061

/یادداشت/

معمای ارتباطات خانه ملت؛ چرا مجلس دیده نمی‌شود؟

معمای ارتباطات خانه ملت؛ چرا مجلس دیده نمی‌شود؟

ایسنا/قزوین «مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی قانون‌گذاری و نظارت، برای ارتقاء جایگاه خود در افکار عمومی و فرآیند حکمرانی، نیازمند بازنگری بنیادین در استراتژی‌های رسانه‌ای فعلی و اتخاذ یک استراتژی پویا و همه‌جانبه است تا با تکیه بر شفافیت حداکثری و استفاده حرفه‌ای از ابزارهای نوین، بتواند جایگاه و کارآمدی خود را ارتقاء دهد و شکاف بین فعالیت‌های خود و درک عمومی جامعه را پر کند.»

رقیه ملاحسنی فعال رسانه‌ای؛ در یادداشتی که با موضوع «تحول رسانه‌ای مجلس شورای اسلامی» نوشته و آن را در اختیار ایسنا قرار داده، آورده است: 
«آنچه در این یادداشت مورد اشاره قرار می‌گیرد، تحلیلی از وضعیت رسانه‌های مربوط به حوزه مجلس شورای اسلامی و ارائه ایده‌های نو برای تقویت عملکرد این رسانه‌هاست که با نگاهی به پنج سال فعالیت در حوزه روابط عمومی و مسئولیت رسانه‌ای یکی از نمایندگان مجلس به آن دست یافته‌ام.

فعال اما در سایه!

به عنوان کسی که چندین سال در دفتر یک نماینده به کار رسانه‌ای مشغول بوده‌ام، همواره این سوال برایم مطرح بود که چرا عملکرد و فعالیت مجلس شورای اسلامی و نمایندگان در میان مردم بسیار کمرنگ دیده می‌شود و اکثریت اطلاع چندانی از فعالیت‌های خادمان خود در خانه ملت ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عموم آنچه از فعالیت‌های مجلس منعکس می‌شود، در قالب خبر دیده می‌شود و متأسفانه فاقد جریان‌سازی و روایت‌سازی رسانه‌ای و تولید محتوای استراتژیک است. خروجی رسانه‌ای مجلس باید از گزارش‌های صرف سنتی به سمت روایت‌سازی‌های هدفمند تغییر کند

فعالیت‌های رسانه‌ای نوین، یک ضرورت استراتژیک برای ارتقاء جایگاه و کارآمدی قوه مقننه در عصر دیجیتال محسوب می‌شود و فراتر از اطلاع‌رسانی‌های صرف، ابزاری قدرتمند برای تقویت جایگاه خانه ملت افزایش شفافیت و اعتمادسازی در میان عموم مردم خواهد بود. قطعاً موفقیت در فرآیند قانونگذاری و نظارت مستقیماً با کیفیت ارتباطات پارلمانی سنجیده می‌شود؛ لذا ضرورت دارد با بهره از ایده‌های نو و استراتژی‌های جدید در این حوزه، قدم‌های بلندی برداشته شود.

یک ظرفیت مغفول مانده بزرگ!

یکی از موضوعاتی که همواره به عنوان خلا و آسیب در حوزه رسانه خانه ملت می‌توان به آن اشاره کرد، عدم استفاده از ظرفیت بزرگ ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی است. هر کدام از این نمایندگان دفاتر و مسئولین رسانه‌ای دارند، اما کمتر دیده شده از این ظرفیت بزرگ که در اقصی نقاط کشور پراکنده‌اند، بهره‌ای لازم و کاربردی از سوی خانه ملت برده شده باشد.

ایجاد یک پروتکل و استاندارد واحد برای اطلاع‌رسانی ۲۹۰ نماینده با هدف تقویت جایگاه مجلس و ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی منظم و تخصصی برای کلیه مسئولان رسانه‌ای دفاتر نمایندگان، در زمینه‌های برندسازی، مدیریت بحران و تکنیک‌های تولید محتوای فاخر دیجیتال می‌تواند صدای منسجم و شبکه‌ای در سطح ملی و منطقه‌ای در حوزه عملکردی مجلس ایجاد کند تا جایگاه خانه ملت به‌عنوان یکی از قوای اثرگذار سه گانه در جامعه تقویت شود.

تأسیس شبکه اختصاصی؛ ضرورت رسانه تصویری مجلس

یکی دیگر از خلأهای فعالیت‌های رسانه‌ای خانه ملت را می‌توان در نداشتن یک شبکه ملی اینترنتی و تلویزیونی دانست. امروزه فعالیت‌های تصویری در بین اقشار مختلف مردم سرعت گسترش پیدا کرده، اما خانه ملت از این اهرم قدرتمند محتوای تصویری که سرعت گسترش بالایی دارد، بی‌نصیب مانده است.

لذا تأسیس شبکه حداقل 12 ساعته اینترنتی و تلویزیونی خانه ملت برای پوشش حداکثری و مستمر فعالیت‌های تقنینی و نظارتی نمایندگان یک ضرورت است تا مجلس در این حوزه نیز سرآمد و مرجع رسانه‌ای ملی و بین‌المللی قرار گیرد. تقویت دیپلماسی پارلمانی برای پوشش فعالانه فعالیت نمایندگان در مجامع بین‌المللی و انعکاس قوانین مصوب نیز بسیار حائز اهمیت است.

شکاف در آگاهی عمومی و تولید محتوا استفاده از شبکه اینترنتی و تلویزیونی برای پوشش حداکثری زنده و تهیه برنامه‌های مختلف از فعالیت‌های محوری در صحن علنی، کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها، دیدارها و نشست‌های مجلس شورای اسلامی در سطح ملی، بین‌المللی و استانی می‌تواند رسانه خانه ملت را به یک مرجع قابل اطمینان تبدیل کند. 

لازم است برنامه‌های گفت‌وگو محور با حضور نمایندگان، کارشناسان، مسئولان و منتقدان پیرامون مصوبات و طرح‌ها تولید شود تا چرایی قوانین برای مخاطبان آشکار شده و به ابهامات پاسخ داده شود. مجلس باید برنامه‌هایی با محوریت اینکه «چگونه یک قانون تصویب می‌شود و چه تأثیری بر زندگی افراد دارد» به صورت ویژه و در قالب‌های جذاب و قابل فهم تولید کند تا فعالیت‌های مجلس مردمی‌سازی شود.

لزوم تحول در زیست‌بوم دیجیتال خانه ملت

هدایت افکار عمومی به سمت درک درست و مثبت از نقش و عملکرد نهاد قانون‌گذاری، با تمرکز بر کیفیت تولید لازمه جریان‌سازی رسانه‌ای است. خبرگزاری خانه ملت باید به عنوان رسانه مرجع و پیشرو در حوزه قانون‌گذاری و نظارت، فعالانه حضور یابد. این خبرگزاری باید با ایجاد تنوع محتوایی، پوشش متوازن عملکرد نمایندگان و تعامل فعال در فضای مجازی، تلاش کند تا از خبر گذر کرده و به روایت برسد.

برای رسیدن به تراز ملی و بین‌المللی، تقویت دیپلماسی پارلمانی برای پوشش فعالانه فعالیت نمایندگان در مجامع بین‌المللی و انعکاس قوانین مصوب مجلس در سطح جهانی بسیار حائز اهمیت است. تمرکز جدی بر تولید محتواهای تحلیلی عمیق بسیار مهم است. این محتواها باید به زبان‌های مختلف ترجمه و در اختیار مخاطبان خارجی قرار گیرد، زیرا بسیاری از این قوانین کاربردی و مهم می‌تواند برای بومی‌سازی در کشورهای دیگر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ایجاد و تجهیز استودیوهای چندمنظوره با بالاترین کیفیت فنی برای تولید محتوای تخصصی خانه ملت، سرمایه‌گذاری حیاتی است و تولید محتوای تخصصی با بالاترین کیفیت فنی منافع بلندمدت خواهد داشت. برای آشنایی بهتر مخاطبان با نمایندگان، لازم است برای هر کمیسیون و فراکسیون تخصصی یک کانال رسانه‌ای مخصوص با محتوای تخصصی در پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های مختلف ایجاد شود.

سخن آخر؛

امروز تحول رسانه‌ای در مجلس شورای اسلامی نه به عنوان یک انتخاب، بلکه یک ضرورت استراتژیک برای بقا و افزایش کارآمدی قوه مقننه در عصر دیجیتال است. در عصر رسانه‌های سریع، تمرکز صرف بر رسانه‌های سنتی دیگر پاسخگوی نیاز امروز جامعه نیست؛ رسانه مجلس باید از حالت انفعالی خارج شده و در زیست‌بوم دیجیتال حضوری فعال، تخصصی و هدفمند داشته باشد. تعامل دوطرفه، پاسخگویی به ابهامات و سوالات پرتکرار و ایجاد حس مشارکت در فرایند قانون‌گذاری بسیار مهم است.

همچنین محتوای خشک قانونی در دنیای امروز جذابیتی ندارد. باید فعالیت رسانه‌ها به الگویی برای اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف، گفتمان‌ساز و حرفه‌ای تبدیل شود تا به عنوان رسانه مرجع، صحت‌سنج اخبار مجلس برای سایر رسانه‌ها به کار رود. بی‌شک این سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک و توانمندسازی نیروهای انسانی، تحولی بزرگ در انعکاس فعالیت‌های مجلس، اعتمادسازی و ارتقاء کارآمدی قوه مقننه در نظام جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha