• سه‌شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۴ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1404072918675
  • خبرنگار : 50989

مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

گشودن مرزهای علمی جدید، رسالت جهاد دانشگاهی است

گشودن مرزهای علمی جدید، رسالت جهاد دانشگاهی است

ایسنا/قم مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: جهاد دانشگاهی با دستاوردهای عظیم خود، موضعی مهم دارد و پیمودن مسیر علمی و گشودن مرزهای جدید، انتظاری است که از این نهاد فاخر می‌رود. ان‌شاالله گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی، آغازگر تعامل قوی‌تری میان ما و شما برای انجام رسالت‌های بزرگ در خدمت به مردم و انتشار پیام انقلاب اسلامی باشد و زمینه‌ای برای برداشتن گام‌های بلند در این مسیر فراهم آورد.

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در نود و سومین گردهمایی معاونین فرهنگی و رؤسای سازمان‌ها و مراکز فرهنگی جهاددانشگاهی کشور اظهار کرد: جهاد دانشگاهی، نهادی است که از بطن انقلاب اسلامی و از متن مردم برآمده و به علم، فرهنگ و دانشگاه متصل است؛ این نهاد، فضیلت‌ها و کمالات متعددی را در خود جای داده و آن‌ها را با روحیه جهادی، نگاه کلان و اندیشه مقاومت درآمیخته است.

وی با بیان اینکه چنین نهادی که گردآورنده این ویژگی‌های ارزشمند است، سزاوار تحسین و تقدیر فراوان است، گفت: جهاد دانشگاهی با تکیه بر این شاخص‌های هویتی، دستاوردهای بسیار ارزشمندی از خود به جای گذاشته که از دیرباز با آن آشنا هستیم، رهبری معظم انقلاب همواره بر عناصر هویتی جهاد دانشگاهی تأکید کرده‌اند؛ عناصری که ترکیبی است از علم و اندیشه‌ورزی، حکمت و اخلاق، فناوری و همچنین روح انقلابی و جهادی که در این نهاد تبلور یافته است.

اعرافی تصریح‌ کرد: این هویت مبارک، منشأ خیر و برکات بسیاری بوده و باید از همه اصحاب علم و فناوری که در پایه‌ریزی و باور به این نهاد نقش داشتند، تقدیر و تشکر به عمل آید؛ در فهرست بلند نام‌های شخصیت‌های بزرگ این عرصه، به‌طور ویژه از دکتر علی منتظری تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی افزود: خداوند متعال در آیه ۱۰۸ سوره یوسف می‌فرماید: «قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَی اللَّهِ عَلَی بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ؛ بگو این است راه من که من و هر کس پیروی‏ ام کرد با بینایی به سوی خدا دعوت می ‏کنیم و منزه است‏ خدا و من از مشرکان نیستم». این آیه دارای نکات مهمی است که اولین شاخص کار فرهنگی در مسیر رسالت رسول خدا از آن الهام می‌گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه نخستین عنصر مسیر رسالت، «ادعو الی الله» است، گفت: این مقصد نشان می‌دهد که ذات بشر مساوی با مادیات نیست، بلکه همه چیز در مسیر یک نگاه بلندتر و حیات برتر قرار می‌گیرد، بنابراین، اولین ویژگی این است که کار فرهنگی باید معطوف به عالم قدس و خدایی باشد که در جهان پرتو افکنده است. خدا به مثابه مقصد و هدف بلند زندگی، انگیزه‌ای است که ما را به جهاد و حرکت وا می‌دارد.

وی با بیان اینکه این راه، با آگاهی، شناخت و بصیرت نسبت به مسیر و همه آنچه در راه است، ادامه می‌یابد، اضافه کرد: پیامبر(ص) هم به سمت حق هدایت می‌کند و هم روش‌ها و شیوه‌های پسندیده و مناسب را ارائه می‌دهد؛ بنابراین، این مسیر باید با بصیرت پیموده شود؛ بصیرت و آگاهی از مسیر، عنصر دوم در فعالیت‌های فرهنگی به شمار می‌رود.

اعرافی اظهار کرد: عنصر سوم در کاروان هدایت رسول خدا و هر فعالیت فرهنگی و تبیینی این است که این مسیر را نمی‌توان به تنهایی طی کرد، بلکه نیاز به گروه، زنجیره فرهنگی و منظومه فکری دارد. این منظومه حتی در حد عاشورا نیز خلاصه نمی‌شود و گستره‌ای فراتر دارد.

وی ادامه داد: ما هرچه درباره خدا بگوییم، در برابر عظمت او ناچیز است، زیرا عقل ما به آن ساحت بلند راه نمی‌یابد. ضعف حس و عاطفه ما در برابر خدا و الطاف الهی آشکار است. این سه عنصر، ستون‌های راهی هستند که پیامبر فرمود: «هذه سبیلی».

اعرافی تاکید کرد: اخلاص، عاملی است که عیار کار را بالا می‌برد. معامله با خدا، لذت‌هایی را تولید می‌کند و برکاتی به بار می‌آورد که در هیچ جای دیگر یافت نمی‌شود. در هر اقدامی، باید پشت میز معامله با خدا حاضر باشیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه در روزگاری قرار داریم که صحنه جهان با اندیشه تمدن غربی شکل گرفته است، اظهار کرد: این تمدن مزایایی دارد که نباید نادیده گرفته شود، اما در عین حال حاوی دیدگاه‌ها و اندیشه‌هایی است که با نگاه ما فاصله دارد. این نگاه در همه ساحت‌های زندگی بشر جلوه‌گری کرده و هم باید منصفانه به آن نگاه و هم نقادانه با آن برخورد کرد.

وی با بیان اینکه نظریه‌های واسط برای پاسخ به پرسش‌های نسل جوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، افزود:  تفاوت شهید مطهری با دیگران در این بود که او می‌توانست از ذخایر دینی و علمی، نظریه‌هایی استخراج کند که ذهن جامعه را روشن کرده و به سوال‌های پایه‌ای آنان به‌صورت غیرمستقیم پاسخ دهد. نهادهای فرهنگی، علاوه بر کارهای علمی و بنیادی، باید بتوانند این نظریه‌های واسط را تولید و عرضه کنند. این کار بزرگی است که در آن ضعف‌هایی داریم و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

امام جمعه قم اظهار کرد: کار علمی و فرهنگی، افزون بر عقل و توانایی‌های ذهنی و برنامه‌ریزی، به شور و شوقی مناسب نیاز دارد. این شور و احساس در کار علمی و هدایتگری امری بسیار مهم است و برای انجام یک وظیفه و پیشبرد یک هدف، تأثیری انکارناپذیر دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha