• یکشنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۴ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1404081106633
  • خبرنگار : 50040

در نشست با خبرنگاران مطرح شد؛

آگروفود گیلان؛ از نمایش توانمندی های کشاورزی تا تولید غذای اقلیمی و زیست محیطی

آگروفود گیلان؛ از نمایش توانمندی های کشاورزی تا تولید غذای اقلیمی و زیست محیطی

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: پیام نمایشگاه آگروفود گیلان، تولید غذا و امنیت غذایی و صادرات محصولات کشاورزی با رعایت اصول اقلیمی و زیست محیطی است.

صالح محمدی امروز یکشنبه ۱۱ آبان در نشست خبری اولین نمایشگاه محصولات کشاورزی، مواد غذایی، آشامیدنی و صنایع وابسته «آگروفود» به میزبانی استان گیلان، اظهار کرد: این نمایشگاه بین المللی در حاشیه رویداد بزرگ اجلاس استانداران حاشیه دریای خزر در گیلان از ۲۷ لغایت ۳۰ آبان سال جاری در رشت برگزار می شود.

وی از اصحاب رسانه خواست به برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه آگروفود گیلان کمک کنند و افزود: به دنبال نمایش توانمندی‌های گیلان در حوزه تولید غذا و امنیت غذایی هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به حضور غرفه داران داخلی در اولین نمایشگاه آگروفود استان، تصریح کرد: محصولات کشاورزی و غذایی گیلان سهم ویژه ای در این نمایشگاه دارد، زیرا گیلان به واسطه برخورداری از آب فراوان و خاک حاصلخیر، ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی و تولید غذا دارد؛ این در حالی است که بارش چند روز باران در گیلان معادل میانگین بارش سالانه برخی از استان هاست که توانایی خاص گیلان در کشت و کار را نشان می دهد.

محمدی هدف از برگزاری نمایشگاه گیلان آگروفود را معرفی ظرفیت ها و توانایی های استان با کمک تولیدکنندگان و صاحبان برندهای مواد غذایی دانست و گفت: این نمایشگاه زمینه ساز توسعه تجارت و افزایش صادرات به کشورهای «CIS»، حاشیه خلیج فارس و منطقه اقتصادی اوراسیا خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش اراضی حاصلخیز دنیا در پی ناپایداری های محیطی و تغییرات اقلیمی، اضافه کرد: گیلان سرسبز استان کشاورزی و گردشگری کشاورزی است و لذا بیش از پیش باید به طرف تولید غذا برویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نمایشگاه آگروفود را پیوند تولیدکنندگان و صادرکنندگان با فرصت های سرمایه گذاری مرتبط با امنیت غذایی دانست و تاکید کرد: باید بر تولید محصولات کشاورزی ارزشمند تمرکز کنیم. سال زراعی گذشته با افزایش عملکرد در عمده محصولات کشاورزی گیلان به ویژه برنج به پایان رسید و شاهد به واقعیت نزدیک تر شدن قیمت برنج هستیم که در نهایت بازگشت امید به شالیکاران و افزایش تولید را به دنبال دارد.

وی رشت را شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو دانست و متذکر شد: نمایشگاه آگروفود فرصت معرفی غذاهای استان با محوریت محصولات کشاورزی بومی و محلی و رویکرد برندسازی و صادرات محور است.

محمدی از ثبت بالغ بر ۱۵۰ برند در حوزه برنج گیلان خبر داد و بیان کرد: برنج یکی از غرفه های ویژه نمایشگاه آگروفود گیلان خواهد بود، زیرا صادرات برنج گیلان در حال انجام است و بازارهای خاص خودش را به ویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد و لذا با تمرکز بر صنایع بسته بندی و وکیوم برای جلوگیری از آفات انباری، می توان ارزآوری داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان چای ایرانی را یکی از ظرفیت های خوب صادرات دانست و اظهار کرد: چای و دمنوش‌های ایران و گیلان به دلیل کیفیت و سلامت، بازارهای هدف را جذب کرده؛ کیوی گیلان نیز به عنوان مهمترین محصول ارزآور، به سمت شناسنامه دار شدن و کد «QR» رفته که نقش مهمی در پایداری صادرات دارد.

وی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی را نیازمند تقویت دیپلماسی اقتصادی دانست و ادامه داد: نمایشگاه آگروفود اولین گام در استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی گیلان و ایران است.

محمدی با بیان اینکه گیلان توانایی تولید غذا و پایداری تولید و صادرات و فرآوری و معرفی برند را دارد، خاطرنشان کرد: نیازمند افزایش تولید محصولات کشاورزی بدون فشار به منابع هستیم و گیلان استعداد تولید غذا بدون فشار به منابع را دارد.

وی تولیدات محصولات کشاورزی گلخانه ای همچون بلوبری و گیاهان زینتی به ویژه ارکیده را از دیگر ظرفیت های گیلان برای سرمایه گذاری دانست که در نمایشگاه آگروفود مورد توجه قرار خواهد گرفت و گفت: باید از کشاورزی سنتی عبور کنیم، زیرا با کاهش منابع آب و محدودیت اراضی مواجه هستیم و کشاورزی فناورانه می تواند برای بخش کشاورزی استان ارزش افزوده ایجاد کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اهمیت شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی، افزود: امروز هیچ محصولی بدون شناسنامه و کد «QR» صادر نمی شود، زیرا دنیا به سمت امنیت غذایی با غذای سالم رفته و باید به این نیاز پاسخ دهیم.

وی نمایشگاه آگروفود گیلان را به دنبال ایجاد بازارهای جدید دانست که برای تجار و سرمایه گذاران جذابیت داشته باشد و بیان کرد: پیام نمایشگاه آگروفود گیلان، تولید غذا و امنیت غذایی و صادرات محصولات کشاورزی با رعایت اصول اقلیمی و زیست محیطی است و می تواند برای ایران و گیلان افتخارات زیادی را رقم بزند.

بازدیدکنندگان ملی و بین المللی داریم

سعید آقایی -مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان گیلان- نیز با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه آگروفود در استان، اضافه کرد: گیلان قدیمی ترین ارتباط تجاری را با روسیه و اروپا داشته و باید این ظرفیت را معرفی و تقویت کنیم.

وی نمایشگاه آگروفود را نمایشگاه تخصصی محصولات غذایی دانست و اضافه کرد: باید به طرف بسته بندی و برندسازی برویم تا محصولات کیفی ما به جایگاه واقعی خودش در بازارهای هدف برسد.

حسین عطری -مدیر اجرایی نمایشگاه آگروفود گیلان- نیز در ادامه توسعه تجارت گیلان را موجب توسعه تجارت کشور دانست و خاطرنشان کرد: آگروفود گیلان آغازی برای ارائه محصولات کشاورزی، مواد غذایی و صنایع وابسته صادرات محور همه استان ها در گیلان است، زیرا گیلان به واسطه دسترسی به دریای خزر و کریدورهای شمالی، فرصت توسعه تجارت است.

وی غرفه داران را استانی و ملی و بازدیدکنندگان را استانی، ملی و بین المللی دانست و تاکید کرد: این نمایشگاه امکان عرضه مستقیم ندارد و یکی از رویدادهای مهم جانبی آن، جلسات «B۲B» و نشست های آنلاین معرفی ظرفیت های بازار هدف است.

مدیر اجرایی نمایشگاه آگروفود گیلان با اشاره به حضور فعال تجار ترکیه، افغانستان، کویت و عراق در این نمایشگاه، افزود: این چهار کشور در راستای توسعه صادرات ایران و گیلان انتخاب شده اند.

عطری محصولات معرفی شده در نمایشگاه را شناسنامه دار و دارای قابلیت صادرات دانست و تاکید کرد: محصولات کشاورزی گیلان به سمت هویت دار شدن فنی رفته اند. امیدواریم نمایشگاه آگروفود سال آینده میزبان غرفه داران خارجی نیز باشد و صحنه رقابت را بزرگ تر کنیم. همچنین به دنبال حضور بین المللی آگروفود گیلان در بازارهای هدف هستیم.

وی همچنین از فضاسازی و زیباسازی مناسب محل نمایشگاه های بین المللی استان گیلان برای برگزاری نمایشگاه آگروفود خبر داد و تاکید کرد: محصولات کشاورزی ویژه گیلان از جمله چای و برنج دارای پاویون خواهند بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha