همایون اسعدیان، مدیرعامل خانه سینما طی حکمی «رامتین شهبازی» را به عنوان دبیرهشتمین دوره انتخاب بهترین کتاب سینمایی سال منصوب کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه سینما، در متن حکم آمده است:
جناب آقای دکتر «رامتین شهبازی»
باعنایت به تجارب ارزشمند مطبوعاتی و پیشینه روشن علمی و دانشگاهی، جنابعالی را بهعنوان «دبیر هشتمین دوره انتخاب بهترین کتاب سینمایی سال» انتخاب میکنیم.
امیدوارم با همکاری فرهیختگان سینما، اهل علم و ناشران محترم در برگزاری هرچه پربارتر این رویداد فرهنگی موفق باشید.
همایون اسعدیان – ۱۱ آبان ۱۴۰۴
رامتین شهبازی دکتری تخصصی فلسفه هنر دارد و عضو هیئت علمی گروه سینما دانشگاه بین المللی سوره است.
وی همچنین پژوهشگر حوزه مطالعات میان رشتهای سینما، انیمیشن و هنرهای نمایشی است و نگارش ۲۰ مقاله علمی در فصلنامههای علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ۲۵سال سابقه نقد نویسی رسانهای در حوزه سینما و تئاتر، نگارش مقاله و سخنرانی در چندین همایش ملی و بین المللی مطالعات میان رشتهای هنر، داوری چندین جشنواره ملی و بین المللی فیلم و تئاتر و انیمیشن ، پژوهشگر برگزیده دانشگاهی، نگارش کتاب های «نشانه شناسی فرهنگی تاریخ ادبیات و تیاتر ایران»، جستاری در جامعه شناسی فیلم، روایت در فیلم کوتاه، ژانر در فیلم کوتاه، ترجمه نمایشنامه ارنانی اثر ویکتور هوگو، چرخش کینماتیک اثر آندره گادرو و فیلیپ ماریون و ... را در کارنامه کاری خود دارد.
اسامی فیلمهای ایرانی راهیافته به جشنواره بینالمللی فیلم «آوای صلح» اعلام شد
دبیرخانه نخستین جشنواره بینالمللی فیلم «آوای صلح» اسامی آثار ایرانی راهیافته به بخشهای مختلف این رویداد سینمایی را اعلام کرد. این جشنواره با شعار «سینما، زبان مشترک صلح» آبانماه در جزیره قشم برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی جشنواره بینالمللی فیلم «آوای صلح»، آثار ایرانی راهیافته به بخشهای مختلف نخستین دوره این رویداد فرهنگی و هنری معرفی شدند.
این جشنواره با شعار «سینما، زبان مشترک صلح» و با هدف ترویج دوستی، همدلی و گفتوگوی میان ملتها آبانماه در جزیره قشم برگزار میشود.
بر اساس اعلام دبیرخانه، در این دوره از میان ۶۷۹ اثر رسیده از ایران و سایر کشورها، در مجموع ۴۷ فیلم ایرانی در چهار بخش «فیلم بلند»، «مستند»، «فیلم کوتاه» و «انیمیشن» به بخش مسابقه جشنواره راه یافتهاند.
فیلمهای بلند
«پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیهکنندگی عطا پناهی
«نانوشته» به کارگردانی و تهیهکنندگی امین بخشیان
«زیر آبهای سوزان» به کارگردانی مسعود احمدی و تهیهکنندگی شیما پورسهمالدین
«ماهور» به کارگردانی مجید نیامراد و تهیهکنندگی اصغر پورهاجریان
«پسر انسان» به کارگردانی سپیده میرحسینی و تهیهکنندگی سپیده میرحسینی و وحید دلیلی
«اوربیتال» به کارگردانی میثم حسنزاده و تهیهکنندگی علیرضا علویان
«بیصدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولیزاده و تهیهکنندگی مرتضی شایسته
«همسایه شما زهره» به کارگردانی علی درخشنده و تهیهکنندگی مجید برزگر
«آفتاب گرگ و میش» به کارگردانی محسن دانشور بیری و تهیهکنندگی محسن دانشور بیری و لیلا اشرفی
«هفت بهار نارنچ» به کارگردانی فرشاد گلسفیدی و تهیهکنندگی محمد کمالیپور و فرشاد گلسفیدی
مستند
«مات» به کارگردانی نسیم سهیلی و تهیهکنندگی انجمن سینمای جوانان ایران
«لعبتباز» به کارگردانی و تهیهکنندگی پوریا نوری
«رویای تامی» به کارگردانی دلاور دوستانیان و تهیهکنندگی دلاور دوستانیان و رایا نصیری
«این خانه و جذام مادرم» به کارگردانی و تهیهکنندگی نوید صادقی
«حافظ و گوته» به کارگردانی و تهیهکنندگی فرشاد فرشتهحکمت
«فیدوس» به کارگردانی و تهیهکنندگی سارا عابدی
«نارکیس» به کارگردانی زینب کریمی و تهیهکنندگی فاطمه احمدی
«شرور» به کارگردانی پارسا انصاری و تهیهکنندگی انجمن سینمای جوانان ایران
«فرزندان خونیار» به کارگردانی و تهیهکنندگی آرمان قلیپور دشتکی
«مادر» به کارگردانی نعمتالله سرگلزایی و تهیهکنندگی سجاد انتضاری
«پورزال» به کارگردانی ماریا ماوتی و احسان فرخیفرد
«دارتاش» به کارگردانی و تهیهکنندگی خلیل صحراگرد
«قایقی روی آب» به کارگردانی و تهیهکنندگی آرمان قلیپور دشتکی
فیلمهای کوتاه
«مثل یک راز» – سعید زمانیان / تهیهکننده: حسن محمدی
«تاکسیدرمیست» – سوسن سلامت و بهزاد علوی / تهیهکننده: حامد طبیبی
«ستاره دنبالهدار» – عرفان چگینی
«راوی» – محمد پایدار / تهیهکنندگان: محمدجواد موحد و محمد گودرزی
«حذف به قرینه معنوی» – سعید حشمتی
«هوادار» – لیلا نوعی / تهیهکنندگان: لیلا نوعی و رهام رسولی
«چولیبولی» – مانا پاکسرشت / تهیهکنندگان: مانا پاکسرشت و البرز پورصیاد
«کودکی» – لیلا نیکزاد
«سیاهماهی» – سعید ولیزاده / تهیهکننده: داوود کرمی
«جاذبه غیرنیوتونی» – علیرضا صادقی / تهیهکننده: مجتبی آرشنیا
«جان داد» – سهیلا پورمحمدی / تهیهکننده: جواد رمضانی
«دیگری» – آکو زندکریمی و سامان حسینپور
«خودکشی به سبک نیچه» – پیام کردستانی / تهیهکنندگان: پیام کردستانی و بهمن رضائی
«پرچم سفید» – پرویز رستمی / تهیهکننده: پرویز رستمی و انجمن سینمای جوانان ایران
«مصائب خردهکاراکترهای جامانده» – نیما مظاهری / تهیهکنندگان: نیما مظاهری و رضا دوستی
انیمیشن
«کلنل» – پرستو کاردگر
«اینسو آنسو» – لیدا فضلی
«دنیای خاکستری خاکستری» – پژمان مالهمیر / تهیهکننده: سیدمحسن پورمحسنیشکیب
«پیانو» – مرجان کشانی و شهاب شمسی / تهیهکننده: مرجان کشانی
«ملودی» – مهدی امینی
«پر» – صادق جوادی
«پرچین» – فاطمه قوام و عیسی نورآذر / تهیهکننده: سید عیسی نورآذر
«پوتین» – سیدمحسن پورمحسنیشکیب / تهیهکننده: سیدمحسن پورمحسنیشکیب و انجمن سینمای جوانان ایران
«همیشه گمشدهای هست» – مسعود صفری
«پنتیک» – نرگس ذاکری
«گلبرگ» – صادق قاسمی
«جایی که بادها میمیرند» – پژمان علیپور
اسامی فیلمهای بینالمللی راهیافته نیز بهزودی بهصورت جداگانه اعلام خواهد شد.
نخستین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «آوای صلح» با مشارکت سازمان منطقه آزاد قشم، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور و معاونت فرهنگی و هنری خانه سرباز صلح ایران برگزار میشود.
حضور بیش از ۳۰۰ اثر در بخش عکس نهمین جشنواره فیلم شهر
علی نیکرفتار، مدیر بخش عکس نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر از حضور بیش از ۳۰۰ اثر در بخش عکس این رویداد خبر داد.
علی نیکرفتار عکاس پیشکسوت سینما درباره آثار دریافتی در بخش عکس نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر گفت: عکسهای حاضر در بخش عکس نهمین جشنواره فیلم شهر شامل دو بخش است. یکی «فضای شهری» است که بیش از ۱۵۰ عکس موبایلی و مردمی در این بخش به دبیرخانه جشنواره رسیده است. بخش دوم هم بخش «نگاه حرفهای» است و شامل عکسهایی از عکاسهای سینماست که در قالب یک تور یکروزه از چند لوکیشن مختلف در تهران عکاسی کردهاند. این عکسها بیشتر بر تهران مدرن و در حال توسعه تمرکز دارند. در مجموع بیش از ۳۰۰ اثر در بخش عکس نهمین جشنواره فیلم شهر حضور دارند و داوری میشوند.
عکاس فیلمهای «دستهای خالی» و «مرد آرام» درباره اهمیت وجود بخش عکس در جشنوارههای سینمایی مخصوصا جشنواره فیلم شهر بیان کرد: وقتی نام «جشنواره فیلم شهر» مطرح میشود، طبیعی است که تعامل و پیوندی میان سینما و عکاسی وجود داشته باشد. هدف ما در بخش «نگاه حرفهای» هم همین بود که نگاه سینمایی عکاسها در این بخش نمود پیدا کند. عکاسهای سینما، به دلیل شناختی که از فضای سینما دارند، نگاهی متفاوت و سینمایی به آثار خود میدهند. بسیاری از عکسهای سینمایی بعدها در تبلیغات فیلمها استفاده میشوند، اما من همیشه معتقدم یک عکس میتواند بهعنوان یک اثر سینمایی مستقل و ماندگار در تاریخ سینما باقی بماند.
نیکرفتار درباره نمود دغدغههای اجتماعی عکاسان در آثارشان، خاطرنشان کرد: عکاس سینما باید به بسیاری از شاخههای عکاسی اشراف داشته باشد. مثلاً یک عکاس ورزشی میتواند عکاسی خبری یا مستند اجتماعی هم انجام دهد، اما تخصصش ورزش است. در مقابل، عکاس سینما باید از هرکدام از این شاخهها چیزی بداند، چون در فیلمهای مختلف با قصهها، فضاها و زمانهای متنوعی روبهرو میشود. فرض کنید فیلمی تاریخی است؛ در اینصورت عکاس باید به معماری، پوشش و فضاهای تاریخی اشراف داشته باشد. در فیلمهای تبلیغاتی هم باید نگاه دقیق به نور و ترکیببندی داشته باشد. بسیاری از صحنهها در سینما قابل تکرار نیستند، بنابراین باید مثل یک عکاس خبری سرعت عمل بالایی داشته باشد. در واقع عکاس سینما باید همزمان عکاس خبری، تبلیغاتی، پرتره و حتی مستند باشد تا بتواند از پس موقعیتهای مختلف بربیاید.
مدیر بخش عکس جشنواره فیلم شهر در پایان گفت: بخش عکس سینمایی میتواند به دیدهشدن زحمات عکاسهایی کمک کند که سالها در پروژههای مختلف کار میکنند. جشنواره فیلم شهر جشنوارهای معتبر و پرمخاطب است و امیدوارم علاوه بر بخش عکسهای مردمی و موبایلی، بخش عکس سینمایی هم در دورههای آینده فعال بماند و حفظ و تقویت شود.
نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر به دبیری مریم پیرکاری از ۱۹ تا ۲۲ آبان در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.
«پوستر رسمی دوازدهمین جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر ایران منتشر شد.
هفتهی اصلی مونولوگ۱۲، از تاریخ ۷ الی ۱۶ آبانماه در پردیس باغملی دانشگاه هنر ایران در حال برگزاری است.
دوازدهمین جشنوارهی تئاتر دانشجویی مونولوگ به دبیری افرا افروز میزبان ۲۷ اجرای داخل و خارج از سالن است.
حمید پورآذری، الهام کردا و شیوا مسعودی هیات انتخاب بخش اجرای این رویداد دانشگاهی هستند و مدیر هنری آن علیرضا شیخی است.

چند تماشاگر از نمایشهای کانون دیدن کردند؟
مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون میزبان بیش از ۵۲هزار تماشاگر در ۵۷۰ اجرا بوده است.
نمایشهای صحنهای «ونوش و کوهستان» به کارگردانی مهدی قلعه با ۷۷ اجرا و ۹هزار و ۳۰۸ تماشاگر، پربینندهترین اثر سال ۱۴۰۴ بوده است. از این تعداد، ۴۸ اجرا با ۵هزار و ۶۶۱ تماشاگر پیش از جنگ ۱۲ روزه و ۲۹ اجرا با ۳هزار و ۶۴۷ تماشاگر پس از آن داشته است.
نمایش «اوکاپی» به کارگردانی زهرا ناظری نیز با ۸۱ اجرا و ۸هزار و ۹۶۵ تماشاگر در جایگاه دوم استقبال مخاطبان قرار گرفته است.
همچنین نمایش «دورهگردها» به کارگردانی علی فروتن با ۲۱ اجرا و ۵هزار و ۴۱۲ تماشاگر در سینما تئاتر کانون و نمایش «تاریکی» به کارگردانی غزاله عبادی با ۴۳ اجرا و ۴هزار و ۲۳۹ تماشاگر در رتبههای بعدی قرار دارند.
نمایشهای دیگر این مرکز نیز توانستهاند مخاطبان قابل توجهی را جذب کنند. نمایش «همه پنگوئن یا چی؟» با ۳۵ اجرا و ۳هزار و ۷۰۷ تماشاگر، نمایش «جاده اردکها» با ۴۸ اجرا و ۱هزار و ۸۷۴ تماشاگر، نمایش «خرگوشک و رودخانه» با ۳۹ اجرا و ۱هزار و ۷۱۰ تماشاگر، و نمایش «عشق که میگن چیه؟» با ۱۵ اجرا و ۱هزار و ۲۷۹ تماشاگر از جمله این آثار هستند.
در کنار این آثار، نمایش «درخت گیلاس» با ۱۹ اجرا و ۹۵۷ تماشاگر، نمایش «عمو نوروز اومده» با ۲۹ اجرا و ۸۸۷ تماشاگر، و نمایش «اولین بازی» با ۲۰ اجرا و ۸۰۱ تماشاگر نیز به روی صحنه رفتهاند.
در مجموع، نمایشهای صحنهای این مرکز از ابتدای سال تا پایان مهر ۱۴۰۴ با ۴۲۷ اجرا، بیش از ۳۹هزار و ۱۳۹ نفر تماشاگر را جذب کردهاند. این آمار بیانگر تداوم روند روبهرشد مخاطبان تئاتر کودک و نوجوان در سال جاری است.
مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری در سال ۱۴۰۴ تنها به اجرای نمایشهای صحنهای بسنده نکرده است. این مرکز با ۱۴۳ اجرا و ۱۳هزار و ۶۵۰ تماشاگر، نمایشهای محیطی و خیابانی، اجرای برنامه در شهرستانها و مراکز فرهنگیهنری تهران، و اجرای نمایش در بیمارستانهای شهر تهران، دایرهی مخاطبان خود را گستردهتر کرده است.
علاوه بر این، اجرای برنامه برای کودکان کار در مؤسسه خیریه حضرت علیاکبر(ع)، و اکران رایگان هشت فیلم تئاتر نیز از دیگر فعالیتهای این مرکز بوده است. گروههای نمایشی مرکز تئاتر کانون همچنین در فرهنگسرای ابنسینا و چند بیمارستان پایتخت برنامههایی با هدف امیدآفرینی و نشاط برای کودکان اجرا کردهاند .
بر همین اساس، در مجموع از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا اول آبان، با ۵۷۰ اجرا و ۵۲هزار و ۷۸۹ مخاطب نمایشهای مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون را تماشا کردهاند.

انتهای پیام


نظرات