به گزارش ایسنا، احمد قیومی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت اتوبوسهای شهر تهران اظهار کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری نزدیک به ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال را در اختیار داشت که نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه در خطوط فعال بودند؛ از سال ۹۲ به بعد اتوبوس جدیدی وارد شهر تهران نشد. همین مساله باعث شده بود که اتوبوسهای فرسوده گذشته را تحویل بگیریم.
وی ادامه داد: اهمیت این موضوع باعث شد کاستیها جبران شود؛ نسبت به دوره قبل اتفاقات بسیار بهتری در این حوزه افتاده است. عقد قرارداد با شرکتهای داخلی را داشتیم و تعداد زیادی از اتوبوسها در داخل شهر در حال فعالیت هستند. قراردادهایمان با شرکتهای داخلی ادامه خواهد داشت و به مرور اتوبوسها را تحویل میگیریم تا به عدد ۱۵۰۰ دستگاه برسیم؛ امروز ۶۰ درصد اتوبوسها تحویل گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران اضافه کرد: یکی از ضرورتهای ویژه شهر تهران رفتن به سمت برقی سازی بود و ما به سمت این برنامه رفتیم؛ تصمیم شجاعانهای گرفتیم و تاکنون ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد شهر تهران و فعال شدهاند. بعد از بهرهبرداری از این ۳۹۰ دستگاه مسائل مرتبط با آن شناسایی و مشکلات حل شد و تهران آمادگی کاملی در این زمینه پیدا کرده است. تاکنون نزدیک به ۵۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی شامل اتوبوسهای برقی میشود که در کاهش آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: ۱۱۰ دستگاه ناوگان اتوبوسهای ۱۲ متری هم تا پایان سال وارد تهران میشوند در ۱۰ خط دیگر فعال میشوند. در این دوره تمام ناوگان ملکی اتوبوسهای تهران را به جز بی آر تی نوسازی کردهایم. تا پایان سال نوسازی ۱۰۰ درصدی را در تمام اتوبوسهای بی آر تی را خواهیم داشت؛ یعنی ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین دیزلی از نوع ۱۸ متری تا پایان سال وارد کشور خواهند شد. سپس برای تکمیل آن ۳۵۰ دستگاه ۱۸ متری تمام برقی وارد ناوگان میشود و در ادامه ۷۵ دستگاه مترو باس ۱۸ متری تمام برقی را در شهر خواهیم داشت.
قیومی اضافه کرد: با ورود این ناوگان ۶۰ درصد از تمام ناوگان ما برقی میشود و ۴۰ درصد دیزلی خواهد بود. با دریافت ۱۰۰۰ دستگاهی که تحویل گرفته میشود، نوسازی تمام دستگاهها رقم میخورد. نوسازی ناوگان بی آر تی هم کامل میشود و این یعنی تا ۱۰ سال دیگر میتوان به راحتی از این ناوگان استفاده کرد. امسال ۱۱ درصد ترافیک کمتری را شاهد بودیم و این ثمره توسعه حمل و نقل عمومی است.
وی همچنین خبر داد: ما تلاش داریم ونهای مخصوص معلولان را به ۵۰۰ دستگاه برسانیم و نوسازی ونها نیز صورت بگیرد؛ شهرداری تهران در این حوزه دستور ویژه داده و طرح ویژه اتوبوسهای مدرسه را در دستور کار داریم. اتوبوسهای مدرسه در همه دنیا به صورت ویژه و متفاوت است و ما نیز میخواهیم این کار را پیگیری کنیم.
قیومی اضافه کرد: وضعیت ایستگاهها نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ یک طرح ویژه در خطوط اتوبوسرانی در حال انجام است. با توجه به بارگذاریهای جدید نواحی جدیدی نیاز به ایستگاه اتوبوس دارند و ما نیز در حال کار روی این مساله و ایجاد ایستگاههای جدید و ایجاد خطوط ویژه هستیم. همچنین بازبینی خطوط ویژه تهران در حال مطالعه است و خطوط جدید پس از طی این روند صورت میگیرد.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در رابطه با تکمیل شبکه خدمات رسانی اتوبوسها در محلات، یادآور شد: با توجه به گسترده شدن ضرورت خدمت رسانی به محلات این موضوع به عنوان یک پژوهش عملیاتی ویژه در حال بررسی است و تا دو ماه آینده نتایج آن به دست ما خواهد رسید تا اقدام بزرگی در این زمینه صورت بگیرد. ما در همین بازه زمانی هر بخشی که اجتماعی در آن شکل گرفت و یا بارگذاری جدیدی انجام شد، خط اتوبوس تعریف کردیم که شهروندان را به اولین ایستگاه مترو برساند.
قیومی با بیان اینکه آنچه ما در مناطق رصد میکنیم، تمام موارد در حال پوشش است تا شهروندان به اولین پایانه اتوبوسرانی یا ایستگاه مترو دسترسی داشته باشند، گفت: در تلاش هستیم تمام بخشهای شهر که بارگذاری داشتند، به خطوط مترو و یا پایانههای اتوبوسرانی دسترسی داشته باشند. در اکثر نقاط دسترسی با اتوبوس وجود دارد و به دنبال این هستیم که فاصله حضور اتوبوسها در ایستگاهها منظم تر و کمتر شود.
وی اضافه کرد: امروز به این سمت حرکت میکنیم؛ هنوز به نقطه ایده آل نرسیدهایم و این مسیر ادامه دارد. اینکه میگوییم روند انعقاد قراردادها در حوزه اتوبوسرانی بی نظیر بوده، شکی در آن نیست؛ اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی برای پایتخت پیش بینی شده و وقتی در بخشهای دیگر نیز اتوبوسها وارد خطوط شود، وضعیت بهتری خواهیم داشت.
قیومی با بیان اینکه باید ۷۰۰ دستگاه اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی تحویل بگیریم تا سرفاصله خطوط کاهش یابد، اظهار کرد: چهار هزار و ۵۰۰ ایستگاه در خطوط وجود دارد؛ ایستگاههای افزوده شده به دلیل نیازهای ایجاد شده در برخی مناطق بود. با تکمیل طرح پژوهشی تمام این موارد مورد بازبینی قرار می گیرد.
وی در خصوص استفاده از ظرفیتهای داخلی ساخت اتوبوس تصریح کرد: قرارداد با شرکتهای داخلی منعقد شده است؛ بیش از ۳ سال این اتفاق رخ داده اما گرههایی وجود دارد که باید حل شود. امیدواریم تا پایان سال تعدادی از اتوبوسهای برقی داخلی تحویل ما شود تا بتوانیم از آنها هم استفاده کنیم.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به وضعیت خطوط BRT گفت: خطوط ویژه ما به طور کامل ایزوله نیستند و رانندگان ما به مشکل میخورند و مسیر ما دچار چالش میشوند چرا که موتورسواران وارد آن خطوط میشوند. با همکاران راهنمایی و رانندگی در حال کار هستیم که بتوانیم این مشکل را حل کنیم و در حال کار روی این مساله هستند.
قطع همکاری با پنج شرکت بخش خصوصی به علت استفاده از اتوبوسهای مستهلک
قیومی با اشاره به فعالیت اتوبوسهای فرسوده، عنوان کرد: بخشی از خطوط اتوبوسرانی ملکی است و نوسازی بخشی از این خطوط ۱۰۰ درصد انجام شده است. مابقی خطوط در اختیار بخش خصوصی است. در طول مدت اخیر با پنج شرکت بخش خصوصی به علت استفاده از اتوبوس های مستهلک قطع همکاری کردیم.
وی ادامه داد: وضعیت بخشی از خطوط بخش خصوصی مطلوب نیست و اتوبوس ها عمری نزدیک به ۲۰ سال دارند و با وجود یکبار بازسازی، به روز رسانی نشدند. نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس در تهران مربوط به بخش خصوصی است که متأسفانه مستهلک هستند و در مسیرهای پرتردد فعالیت می کنند. به شرکت ها برای نوسازی تذکر داده شده که هم به تعدادی که باید، اتوبوس داشته باشند و هم نوسازی انجام دهند.
قیومی با بیان اینکه در برخی خطوط تعداد اتوبوس ها کافی نیست و نوسازی هم انجام نشده است، یادآور شد: ما تذکرات لازم را داده ایم یا بخش خصوصی نسبت به نوسازی اقدام خواهد کرد و یا ما اقدام به نوسازی می کنیم. در برخی خطوط بخش خصوصی فضای بسیار نامناسبی را شاهد بودیم که به همین دلیل قطع همکاری کردیم. اگر شرکت ها نسبت به نوسازی اقدام کنند، قراردادها را طولانی مدت تمدید خواهیم کرد اگر نوسازی انجام نشود، به دلیل اینکه استفاده از اتوبوس های مستهلک در شأن مردم نیست، خطوط را از آنها تحویل خواهیم گرفت.
وی درخصوص وضعیت اتوبوس ها و افزایش و نوسازی ناوگان عنوان کرد: یک سری قراردادهایی که با شرکت داخلی بسته شده به دلایل مختلفی دچار اشکال در تولید یا زمانبندی تحویل شد. اما تعدادی که تحویل خواهیم گرفت این است که تا اردیبهشت ماه ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس از شرکت های داخلی تامین می شود. تا پایان سال هم ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی داخلی را تحویل خواهیم گرفت.
قیومی با بیان اینکه دستگاه های کارتخوان در تمام اتوبوس ها نصب شده است، گفت: اگر دستگاه ها در اتوبوس ها وجود نداشت، به هیچ عنوان وجه نقد و یا کارت به کارت از سوی شهروندان انجام نشود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در پایان درباره سامانه معلولان و جانبازان گفت: اتوبوس های قدیمی ما مربوط به بخش خصوصی است. شرایطی که برای استفاده معلولان باشد در اتوبوس های قدیمی بوده که به دلایل فرسودگی دچار مشکل شد . تقویت سامانه جانبازان و معلولان را نیز دنبال می کنیم و برای ایستگاه ها مناسب سازی انجام شده و ادامه می یابد. برای راحتی و سهولت استفاده از اتوبوس برای همه اقشار برنامه ریزی خاص داریم و برای توسعه پرداخت الکترونیک، بیش از ۲ هزار کارتخوان برای اتوبوس های بخش خصوصی تهیه شده است.
انتهای پیام


نظرات