• دوشنبه / ۱۲ آبان ۱۴۰۴ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404081207165
  • خبرنگار : 50627

رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تاکید کرد

ضرورت اتخاذ رویکردی جامع در مطالعه اندیشه امام(ره)

ضرورت اتخاذ رویکردی جامع در مطالعه اندیشه امام(ره)

ایسنا/آذربایجان شرقی رییس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) با تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکردی جامع در مطالعه اندیشه امام(ره)، اظهار کرد: در شناخت امام(ره) نباید تنها از منظر سیاسی، اجتماعی یا فقهی به بررسی پرداخت، امام راحل شخصیتی تلفیقی داشته که فقه، فلسفه و عرفان را در منظومه فکری خود به‌هم پیوند داده است.

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری روز دوشنبه ۱۲ در نشست هم‌اندیشی با موضوع «استکبارستیزی در مکتب امام خمینی(ره)» که در دانشگاه تبریز برگزار شد، با اشاره به هم‌زمانی مناسبت‌های ملی و مذهبی در روزهای اخیر، بر اهمیت پرداختن به معرفت‌شناسی و شناخت عمیق اندیشه امام خمینی(ره) تأکید کرد و گفت: ۱۳ آبان به عنوان «روز مبارزه با استکبار جهانی» و «روز دانش‌آموز» فرصت مناسبی برای بازخوانی سیره و مبانی فکری امام راحل است که همواره بر استقلال، آزادگی و معنویت تأکید داشتند.

 وی امام خمینی(ره) را یک فیلسوف دینی عنوان کرد و گفت: امام در عین حال که فقیهی اصولی و فیلسوفی برجسته بود، در عرصه عرفان نظری و عملی نیز در زمره قله‌های معرفتی جهان اسلام قرار داشت.

وی افزود: امام خمینی(ره) نه‌تنها مرجع تقلید و فقیهی برجسته بود، بلکه فیلسوفی دینی و عارفی نظری نیز به شمار می‌رفت. ایشان افزون بر آثار فقهی و اصولی چون تحریر الوسیله و کتاب استصحاب، در زمینه فلسفه اسلامی نیز آثار و تدریس‌های مهمی داشتند، متأسفانه بخش فلسفی اندیشه امام در سایه فقاهت ایشان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

کمساری ادامه داد: فهم درست از تفکر امام، زمانی حاصل می‌شود که تلفیق فقه، فلسفه و عرفان در منظومه فکری ایشان درک شود، نمی‌توان از امام سخن گفت و نسبت او با عقل، عرفان و فلسفه را نادیده گرفت. کسانی که با عرفان و فلسفه مخالف‌اند، نمی‌توانند مدعی تداوم خط فکری امام باشند.

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار امام در عرصه‌های علمی و سیاسی تأکید کرد و افزود: شناخت امام تنها در چارچوب سیاسی یا تاریخی ممکن نیست، باید به عمق معرفتی و روش‌شناسی اندیشه ایشان پرداخت تا بتوان تفکر انقلاب اسلامی را به درستی تبیین و تداوم بخشید.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) در جوانی به مطالعه و تدریس متون دشوار عرفانی همچون آثار میرداماد می‌پرداخت. نقل است که در رؤیایی معنوی، مؤلف اثر به امام گفته بود این کتاب برای تدریس نگاشته نشده است، اما امام با تکیه بر استعداد و اشراق خود به تفسیر و آموزش آن همت گماشت. این سطح از تسلط بر عرفان نظری نشان از عمق شهود و فهم عرفانی ایشان دارد.

رییس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه سیره و سبک زندگی امام راحل نمونه‌ای از عرفان عملی بود، افزود: عرفان امام در رفتار، سادگی، تواضع، و خدمت به مردم جلوه‌گر بود. 

وی افزود: امام خمینی(ره) در سخنرانی معروف خود در مدرسه فیضیه، با انتقاد از برخی برداشت‌های سطحی از اهداف انقلاب، تأکید کردند که نهضت اسلامی برای مجانی شدن آب و برق شکل نگرفته، بلکه رسالت اصلی آن، ساختن انسانِ متعالی و الهی است.

وی ادامه داد: شهیدانی چون باکری، همت، زین‌الدین و سردار سلیمانی در واقع رهروان همین مسیر عرفانی امام بودند. آنان با سلوک معنوی، ایثار و خدمت خالصانه، مراتب بالایی از شهود و قرب الهی را تجربه کردند و نمونه‌های عینی عرفان اجتماعی و انقلابی امام شدند.

ضرورت اتخاذ رویکردی جامع در مطالعه اندیشه امام(ره)

ضرورت اتخاذ رویکردی جامع در مطالعه اندیشه امام(ره)

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha