• چهارشنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۴ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1404081408934
  • خبرنگار : 30057

هر زمان روابط بین‌المللی ایران گسترش یافته، هنر و صنایع دستی ما در اوج بود

هر زمان روابط بین‌المللی ایران گسترش یافته، هنر و صنایع دستی ما در اوج بود

مدیرعامل یکی از شرکت‌های حوزه صنایع خلاق با اشاره به پیشینه تاریخی فرش ایرانی و نقش آن در گسترش فرهنگ و هنر ایران، گفت: بررسی اسناد تاریخی نشان می‌دهد شکوفایی صنایع دستی کشور همواره همزمان با گسترش روابط تجاری و فرهنگی ایران با جهان بوده و این تعامل، عامل اصلی شناخته شدن سلیقه و زیبایی‌شناسی ایرانی در سطح بین‌المللی است.

به گزارش ایسنا، آرش حیدریان، مدیرعامل این شرکت فعال در حوزه صنایع خلاق در پنل «راهکارهای جهانی شدن صنایع خلاق» که در حاشیه دومین رویداد ملی صنایع خلاق برگزار شد، با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی فرش ایرانی و نقش آن در ارتباطات بین‌المللی ایران، گفت: خانواده ما از تولید کنندگان فرش در منطقه بختیاری است و نخستین تولیدات فرش در این منطقه به سال‌ها قبل بازمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه «دیزاین» همواره یکی از مؤلفه‌های اصلی در شکل‌گیری صنایع دستی ایرانی بوده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم جایگاه صنایع دستی را در جامعه بررسی کنیم، باید از طراحی شروع کنیم. در گذشته طراحی محصولات ایرانی، از جمله فرش، هم‌تراز یا حتی بالاتر از شاخص‌ترین نمونه‌های جهانی بوده است. فرش ایرانی نه‌تنها کالایی مصرفی، بلکه بخشی از آیین‌ها و فرهنگ مردم در قرون گذشته محسوب می‌شد و به تدریج از کالایی تشریفاتی به کالایی عمومی‌تر تبدیل شد.

حیدریان افزود: در طول تاریخ، هر زمان که ایران روابط تجاری و فرهنگی گسترده‌ای با کشورهای دیگر داشته، صنایع دستی و هنری کشور نیز در اوج شکوفایی قرار گرفته‌اند. برای نمونه، در دوران صفویه، فرش ایرانی به کالایی فاخر در سطح جهانی تبدیل شد؛ چرا که روابط سیاسی و فرهنگی پادشاهان صفوی با حاکمان اروپایی و آسیایی باعث شده بود طراحان ایرانی با سلیقه و نیاز بازارهای جهانی آشنا شوند.

وی ادامه داد: نمونه‌ای از این تبادلات، سفارش پادشاه هند در زمان شاه عباس صفوی به طراح برجسته ایرانی، رضا عباسی برای خلق طرح‌هایی ویژه بود. طراحان ایرانی از اصفهان به هند فرستاده می‌شدند تا مطابق ذائقه و فرهنگ محلی آن کشور، اما با هویت ایرانی، آثار جدید خلق کنند. این تعامل فرهنگی در واقع موجب گسترش و اشاعه سلیقه و زیبایی‌شناسی ایرانی در جهان شد.

مدیرعامل این شرکت تأکید کرد: بررسی اسناد و شواهد تاریخی نشان می‌دهد در دوره‌هایی که دولت ایران از روابط بین‌المللی قوی‌تری برخوردار بوده، صنایع دستی کشور نیز به بالاترین سطح کیفیت و خلاقیت رسیده‌اند.

وی گفت: تجربه خانوادگی ما که بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد، نشان می‌دهد هرگاه دروازه‌های ارتباط و تبادل فرهنگی باز بوده، هنر ایرانی در اوج خود قرار داشته است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha