به گزارش ایسنا، چین امروز اعلام کرد که جدیدترین و پیشرفتهترین ناو هواپیمابر خود با نام «فوجیان»، بهطور رسمی وارد خدمت شده است؛ اقدامی که به گفته رسانههای نظامی این کشور، گامی دیگر در جهت دستیابی پکن به هدف رقابت با قدرت دریایی ایالات متحده در منطقه به شمار میرود.
بر اساس گزارش منتشرشده روز جمعه، این ناو که به سامانه پرتاب الکترومغناطیسی برای برخاست و فرود هواپیماها مجهز است، روز چهارشنبه طی مراسمی در جزیره «هاینان» و با حضور «شی جینپینگ» رئیسجمهور این کشور به خدمت نیروی دریایی درآمد. روزنامه ارتش آزادیبخش و دیگر رسانههای دولتی چین اعلام کردند که شی در این مراسم با لباس سبز نظامی، بهعنوان رئیس نهاد نظامی کشور، بر عرشه ناو قدم زد و از هواپیماها بازدید کرد.
در گزارشها همچنین آمده است که شی جینپینگ شخصاً تصمیم گرفته بود ناو فوجیان از فناوری پرتاب الکترومغناطیسی استفاده کند؛ فناوری پیچیدهای که بهتازگی «دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکا آن را بهعنوان سامانهای «غیرقابل اعتماد» مورد انتقاد قرار داده بود.
تحلیلگران میگویند با ورود فوجیان و برنامه چین برای ساخت ناوهای بیشتر، پکن درصدد تثبیت برتری خود در غرب اقیانوس آرام است و قصد دارد با استفاده از ناوها و نیروهای همراهشان، قدرتنمایی کند و رقبای خود را مرعوب سازد. فوجیان سومین ناو هواپیمابر چین است و جاهطلبانهترین پروژه دریایی این کشور تاکنون به شمار میرود. این ناو در سال ۲۰۲۲ رونمایی شد اما پس از چند سال آزمایش و آمادهسازی، اکنون بهصورت رسمی عملیاتی شده است.
چین اکنون سه ناو دارد که همگی با سوخت دیزل کار میکنند، در حالی که آمریکا ۱۱ ناو هستهای فعال دارد. با این حال، هرچند ناوهای چین از نظر تعداد و فناوری هنوز از ناوهای آمریکا عقبترند، اما فوجیان نخستین ناو چینی است که از نظر اندازه و قابلیتها به نمونههای آمریکایی نزدیک میشود.
تصاویر ماهوارهای نشان میدهد که چین در حال ساخت چهارمین ناو خود است و برنامههایی برای توسعه بیشتر این ناوگان دارد، از جمله احتمال حرکت به سمت ناوهای هستهای در آینده.
«جیانگ هسینبیائو»، پژوهشگر مؤسسه تحقیقات دفاع ملی و امنیتی در تایپه، گفته است: «گرچه سامانههای بدون سرنشین در حال گسترشاند، اما در دهه آینده تهدید مرگباری برای ناوهای هواپیمابر نخواهند بود. حتی ایالات متحده نیز در حال ساخت ناوهای جدید است که نشان از تداوم اهمیت این کشتیها دارد. تهدیدات متقابلاند و برای هر دو طرف، چه چین و چه آمریکا، وجود دارند.»
اصلیترین پیشرفت در ناو فوجیان، سامانه پرتاب الکترومغناطیسی آن است که برای برخاستن و توقف هواپیماها هنگام فرود طراحی شده است. این فناوری مشابه سامانهای است که در ناو آمریکایی «یو.اس.اس جرالد فورد» به کار رفته، اما ترامپ ماه گذشته این فناوری را «غیرقابل اعتماد» توصیف کرد و گفت که قصد دارد ناوهای آمریکا را دوباره به سامانههای بخار و هیدرولیک بازگرداند.
۲ ناو قبلی چین، یعنی «لیائونینگ» و «شاندونگ»، از فناوری سادهتری برای برخاست و فرود استفاده میکنند که شبیه سطوح شیبدار است. سیستم جدید فوجیان این امکان را میدهد که هواپیماهای بزرگتر با تسلیحات بیشتر حمل شوند و سریعتر از روی عرشه برخیزند.
ورود فوجیان در حالی صورت میگیرد که تنشها میان چین و تایوان ادامه دارد. برخی تحلیلگران معتقدند پکن ممکن است از این ناو در قالب گروههای ناوگانی متشکل از ناوشکنها و زیردریاییها برای تهدید تایوان یا کشورهایی که با چین مناقشات ارضی دارند، بهویژه در دریای چین جنوبی، استفاده کند.
با این حال، به باور کارشناسان، ناوهای هواپیمابر در مراحل اولیه هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه تایوان نقش محوری نخواهند داشت، زیرا این جزیره در نزدیکی سواحل چین و پایگاههای متعدد هوایی آن قرار دارد. با این وجود، برخی احتمال میدهند چین در آینده از ناوهای خود برای محاصره دریایی تایوان استفاده کند.
«جیانگ» در این باره گفته است: «این ناوها صرفاً علیه تایوان نیستند، اما اگر در غرب اقیانوس آرام مستقر شوند، میتوانند حلقهای محاصرهکننده در اطراف تایوان ایجاد کنند.»
رسانههای نظامی چین در ماه سپتامبر تصاویری منتشر کردند که در آن هواپیماها در حال تمرین برخاست و فرود از عرشه فوجیان دیده میشدند؛ نشانهای از تلاش پکن برای تسریع در آمادهسازی کامل ناو. با این حال، به گفته «آیتا موریکی»، پژوهشگر مؤسسه ملی مطالعات دفاعی ژاپن، چین هنوز تا دستیابی به بلوغ کامل در توانمندی ناوهای هواپیمابر فاصله دارد. او در تحلیلی در اوایل اکتبر نوشت: «چالشهای فناورانه و انسانی بسیاری همچنان باقی مانده است.»
انتهای پیام


نظرات