• شنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۴ / ۲۰:۰۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1404081710598
  • خبرنگار : 50200

یک کارگردان تئاتر:

جشنواره «ترنج» بستر رشد هنرمندان نوجوان و جوان را فراهم کرد

جشنواره «ترنج» بستر رشد هنرمندان نوجوان و جوان را فراهم کرد

ایسنا/مازندران یک بازیگر و کارگردان تئاتر در رابطه با برگزاری جشنواره تئاتر ترنج غرب مازندران گفت: این جشنواره و جشنواره‌هایی از این دست می‌تواند باعث به وجود آمدن نسل جدید هنرمندان نوجوان و جوان تئاتری شود و بستر رشد آنان را مهیا کند.

فریبرز رسولی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برگزاری جشنواره تئاتر ترنج تنکابن، یادآور شد: این جشنواره سرانجام پس از ۱۰ سال وقفه، برگزار شد و خدا را شکر جشنواره خوبی را پشت سر گذاشتیم.

رسولی‌پور که در جشنواره ترنج موفق به کسب جایزه اول بخش کارگردانی و نویسندگی شده و گروه تئاترش توانستند با اجرای نمایشی تحت عنوان «گویا گویا گوی‌هایش را گم کرده است» در تمامی بخش‌های جشنواره جوایز برتر را کسب کنند، می‌گوید که برگزاری جشنواره‌هایی از این دست می‌تواند باعث به وجود آمدن نسل جدید هنرمندان نوجوان و جوان تئاتری شود.

نمایش «گویا گویا گوی‌هایش را گم کرده است» درباره زندگی «فرانسیسکو گویا»، نقاش اسپانیایی است. رسولی‌پور در این باره توضیح داد: از ۶ الی ۷ سال پیش اجرای این نمایش دغدغه من بود. «گویا» جزء نقاش‌هایی بود که پایه‌گذار نقاشی مدرن شدند. نقاشی‌های سیاهش در آخر عمر نگاهی اجتماعی و سیاسی داشت. زندگی «فرانسیسکو گویا» برای من نقدی داشت که مرا جذب کرد. در نتیجه این مایش به شکل تجربی و اکسپریمنتال به وجود آمد و در این نمایش به نوعی به «هنر علیه هنر» پرداختم.

وی درباره تعداد جوایز کسب‌شده توسط گروهش در این جشنواره اظهار کرد: ۱۰ جایزه از جمله اول کارگردانی، اول نویسندگی، اول طراحی صحنه، اول طراحی پوستر و بروشور، اولی موسیقی، بازیگر اول زن، بازیگر دوم و سوم زن، بازیگری دوم و سوم مرد کسب کردیم و نمایش «گویا گویا گوی‌هایش را گم کرده است» به همراه یک نمایش دیگر از تنکابن برای شرکت در سی‌وهفتیمن جشنواره تئاتر استانی برگزیده شد.

این کارگردان تئاتر، در پاسخ به برخی اظهارنظرها مبنی بر کاهش تعداد گروه‌های شرکت‌کننده در ششمین جشنواره ترنج نسبت به دوره پیشین، با رد این ادعا گفت: جشنواره ترنج امسال باعث شد که حجم ورودی برای جشنواره استانی برای اولین بار به ۳۶ گروه برسد؛ یعنی در تاریخ ۳۷ دوره‌ برگزاری جشنواره استانی تئاتر مازندران، این اولین بار بود که ۳۶ گروه تئاتری از کل استان شرکت می‌کردند.

رسولی‌پور افزود: یکی از دلایل افزایش شرکت‌کنندگان در جشنواره تئاتر استان این بود که بسیاری از بچه‌های غرب مازندران برای جشنواره ترنج آماده شده بودند و همان کارها را برای جشنواره استانی فرستادند. پس تعداد کم نبود و معتقدم متناسب بود.

وی درباره جایگاه تئاتر استان مازندران در کشور گفت: بچه‌های امروز جا پای پیشکسوتان می‌گذارند و کارهای خیلی خوبی اکنون در جشنواره تئاتر استان روی صحنه رفته‌اند. در مازندران با تئاترهای خوبی روبه‌روییم که در مقایسه با تئاترهای تهران می‌گویم اختلافی نیست؛ چه بسا بعضی از اجراها واقعاً قوی‌تر از اجراهای تهرانند.

این هنرمند عرصه تئاتر استان مازندران با بیان اینکه باید بستر سخت‌افزاری و حمایتی برای هنرمندان جهت ارتقای جایگاه تئاتر استان فرآهم و مهیا باشد، درباره راهکارهای رشد تئاتر در شهرستان‌ها به ویژه مازندران، اظهار کرد: باید اجازه بدهیم تئاترهای خارج از استان وارد مازندران بشوند و اجرا بروند و ترس این را نداشته باشیم که اگر آن تئاتر بیاید، دیگر تئاتر بچه‌های استان دیده نمی‌شود. چه بسا این باعث می‌شود مخاطب راهی سالن‌های تئاتر شود و به تئاتر دیدن عادت کند.

رسولی‌پور که هم‌اکنون با اثر خود «گویا...» در سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر استان مازندران شرکت کرده، با ابراز تأسف از اینکه مدتی است دیدن تئاتر از سبد خانوار حذف شده، گفت: تئاتر یک امر فرهنگ‌ساز است و تهران مدینۀ فاضلۀ تئاتر کشور نیست؛ تئاتر باید گستره جغرافیای ایران را داشته باشد.

رسولی‌پور در پایان تأکید کرد: خیلی دوست دارم که سالن‌ها پر مخاطب باشد و مردم به هنرمندانشان توجه کنند. از مسئولان نیز می‌خواهم به هنرمندانشان اعتماد و از آنان حمایت کنند. این بزرگترین دغدغه هنرمند امروز است. هنرمندی که دغدغه‌مند است نیاز به اعتماد و حمایت دارد تا بتوانیم در کنار هم از زیستن لذت ببریم و با همدیگر ارتقا پیدا کنیم.

به گزارش ایسنا، ششمین جشنواره ترنج تنکابن (غرب مازندران)، به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و به منظور ارتقای سطح تئاتر منطقه از پنجم تا هشتم آبان ۱۴۰۴ در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی (ره) تنکابن برگزار شد.

در این رقابت هنری گروه‌های نمایشی از شهرستان‌های نوشهر تا رامسر شرکت داشتند که از مجموع ۱۲ اثر معرفی شده به جشنواره پس از داوری در مرحله نخست و بازبینی، شش اثر به مرحله رقابتی راه یافتند.

آثار راه یافته به مرحله پایانی شامل نمایش «مکث در مدار سرگیجه» به کارگردانی امید نوعی‌شاد از رامسر، نمایش «چخوف» به کارگردانی محسن رودباری از نوشهر، نمایش «خوابگرد» به کارگردانی امیررضا سیاح‌البرزی از تنکابن، نمایش «واحد ۲۲ چه خبره» به کارگردانی محسن خردمند از چالوس، نمایش «مینا و پلنگ» به کارگردانی سید مصطفی حسنی از نوشهر و نمایش «گویا گویا گوی‌هایش را گم کرده است» به کارگردانی فریبرز رسولی پور از تنکابن بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha