به گزارش ایسنا، در مراسم رونمایی از کتاب «در اندیشه ایران» که صبح امروز (پنجشنبه) در کتابخانه ملی برگزار شد، رضا فرجیدانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم و مشاور علمی رئیسجمهور در دولت دوازدهم، در ابتدا با قدردانی از اسحاق جهانگیری برای فراهم شدن فرصت حضور در این برنامه، سخنان خود را به اهمیت این کتاب و نقش آن در ثبت بخشی از تاریخ معاصر ایران اختصاص داد.
او با اشاره به اینکه «هیچگاه دانشجوی شب امتحانی نبوده»، بیان کرد: مطالعه این کتاب باعث شد شب گذشته را بیخواب بگذرانم؛ زمانیکه کتاب را دست گرفتم، نتوانستم زمین بگذارم. نثر منسجم، روایت منظم و تلاش آقای جهانگیری برای ثبت تجربههای مهم مدیریتی کشور ستودنی است.
فرجیدانا با تاکید بر این که "محور اصلی کتاب «در اندیشه ایران» مفهوم توسعه است؛ توسعهای که به گفته او «شرط بقا و رمز بقا» برای کشور محسوب میشود." خاطرنشان کرد: در این کتاب فهم توسعه، ضرورت توسعه و مقتضیات آن پیوستگی بخشهای مختلف روایت را ایجاد کرده است.
او نقش دانشگاه و نهاد علم را در تحقق توسعه حیاتی دانست و اظهار کرد: آقای جهانگیری در کتاب به زوایایی از این موضوع اشاره کردهاند، اما نقش واقعی ایشان در بازگرداندن اختیارات از دسترفته وزارت علوم و تقویت استقلال دانشگاهها در کتاب به اندازه کافی بازتاب نیافته است.
بازگرداندن استقلال دانشگاهها؛ اقدامی که در هشت سال دنبال شد
وزیر اسبق علوم با اشاره به دوران کوتاه وزارت خود و نظارت هشتساله بر روندهای حوزه آموزش عالی، یادآور شد: آقای جهانگیری مستمراً پیگیر بازگرداندن اختیارات وزارت علوم و تقویت استقلال دانشگاهها بودند؛ استقلالی که بدون آن دانشگاه نمیتواند منشأ اثر باشد.
وی با یادآوری تلاشهای صورتگرفته از دولت دوم خاتمی تا دورههای بعد افزود: استقلال دانشگاهها در امور اداری، مالی و حاکمیتی یک اصل پذیرفتهشده جهانی است؛ اصلی که در دولتهای مختلف بر آن تأکید شد، اما اجرای کامل آن به پیگیریهای جدی نیاز داشت.
خوشههای علمی؛ سازوکاری برای ارائه راهحلهای کلان
فرجیدانا به بخشهایی از صفحه ۲۱۰ کتاب اشاره کرد که درباره «خوشههای علمی» شکلگرفته در دبیرخانهای در دانشگاه تهران توضیح داد: این خوشهها با حضور استادان ۱۳ دانشگاه برتر کشور روی مسائل کلان مانند اقتصاد، پول و بانک، سرمایه اجتماعی و… کار کردند و آقای جهانگیری از خروجیهای آنها در مدیریت کشور بهره میبردند.
مشاور علمی در دولت روحانی با تاکید بر اینکه مسائل کشور تنها با توسعه علمی و بازگشت عقلانیت حل میشود، گفت: امروز بزرگترین ناترازی ما آب و انرژی نیست؛ ناترازی عقلانیت در اداره کشور است. توسعه با شعار محقق نمیشود؛ شاخص دارد، معیار دارد و باید نهایتاً به رشد و پیشرفت قابل سنجش منجر شود.
وی افزود: اگر قرار است نظام اسلامی توان اداره جامعه مدرن را نشان دهد، نمیتوان از شاخصهای توسعه بیاعتنا عبور کرد. نقش دانشگاهها در این مسیر بیبدیل است.
فرجیدانا در پایان با استناد به ابیاتی از رودکی، ثبت تجربیات گذشته را ضروری دانسته و گفت: «آنکه از گذشته روزگار نیز ناموزد / ز هیچ آموزگار نخواهد آموخت.»مطالب ارزشمند کتاب، مخصوصاً درباره چالشهای آموزش عالی و روند استیضاح، برای تاریخسازان آینده بسیار آموزنده است.
انتهای پیام


نظرات