• جمعه / ۳۰ آبان ۱۴۰۴ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1404083019066
  • خبرنگار : 50616

معاون قضایی دادگستری استان خبر داد

۲۴ دفتر جدید خدمات قضایی در مازندران راه اندازی می‌شود

۲۴ دفتر جدید خدمات قضایی در مازندران راه اندازی می‌شود

ایسنا/مازندران معاون قضایی دادگستری مازندران از فراهم شدن رسیدگی الکترونیکی به پرونده‌ها در محاکم قضایی استان خبر داد و گفت: ۲۴ دفتر جدید خدمات قضایی تا پایان امسال در مازندران راه‌اندازی می‌شود.

علی اکبر شیرسواد جمعه ۳۰ آبان در حاشیه نشست فصلی مدیران دفاتر خدمات قضایی مازندران در شهرستان آمل در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت ۷۶ دفتر خدمات الکترونیکی قضایی در استان، اظهار کرد: آزمون مربوط به جذب وصلاحیت مدیران دفاترخدمات الکترونیکی قضایی، امسال برگزار شد و این دفاتر به تدریج تا پایان امسال در شهرها و بخش‌های استان راه اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: مازندران در ایجاد دفاترخدمات الکترونیکی قضایی یکی از سه استان برتر کشور است و در ایجاد زیرساخت‌های حوزه فناوری دادگستری مازندران رتبه نخست کشوری را در اختیار دارد.

معاون قضایی و معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری مازندران، با بیان اینکه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به عنوان بزرگترین همکار بخش خصوصی قوه قضاییه نقشی مهم و کلیدی در برطرف کردن برخی از مشکلات دارند، گفت: درگذشته مردم برای رسیدگی و دریافت خدمات قضایی خودشان مجبور به مراجعه حضوری به دادگستری و دادسرها بودند که این امر باعث اطاله دادرسی‌ها و شلوغی در مراجع قضایی می‌شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر خدمات قضایی مردم از جمله دادخواست، شکوائیه، اظهارنامه و هر اقدامی که به نوعی با دستگاه قضایی مربوط باشد، در دفاترخدمات الکترونیکی قضایی انجام می‌شود، تصریح کرد: از سال گذشته اقداماتی برای رفع شلوغی دفاتر انجام و راهکارهایی از جمله راه اندازی سامانه تنظیم (سامانه نوبت دهی) پیشنهاد شد.

شیرسوار، هدف از راه اندازی این سامانه را توجه به وقت مردم و کاهش مدت زمان حضور افراد، تسریع در کارهای مردم، از بین بردن معطلی مراجعه کننده و جلوگیری از اتلاف وقت فرد دانست و گفت: در این سامانه فرد به صورت آنلاین و بر خط می‌تواند شلوغی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را مشاهده کند و با توجه به محدوده جغرافیایی، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خلوت را انتخاب کند.

وی، با اشاره به دستورالعمل مربوط به دفاتر خدمات قضایی الکترونیکی و الزام این دفاتر به تنظیم و ثبت شکایات و دادخواست‌های حقوقی، از مردم خواست، تا برای هر گونه اقدام از جمله تنظیم و ثبت شکواییه و دادخواست‌های حقوقی وغیره از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام و از مراجعه به عریضه‌نویسان و مشاوران حقوقی خودداری کنند.

معاون قضایی و معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری مازندران همچنین با اشاره به اینکه دستگاه قضا اکنون در دوران تحول و تعالی قضایی قرار دارد و رویکرد سند تحولی این بخش رضایتمندی و گسترش عدالت در جامعه است، تصریح کرد: در این راستا نقش فناوری و ارائه راهکارهای جدید برای خدمات مطلوب‌تر و به موقع به مردم از مهمترین این رویکرد است که دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی نقش مهمی دارند.

شیرسوار همچنین به ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه ارتباطی و فراهم شدن امکان لازم برای رسیدگی و مختومه شدن پرونده‌ها در مجتمع قضایی استان به صورت تمام الکترونیکی اشاره کرد و گفت: درحال حاضر بیشتر پرونده‌ها در مجتمع‌های قضائی و شعبه‌های دادگستری‌های استان، به صورت تمام الکترونیک تشکیل، رسیدگی و مختومه و از شروع پرونده تا ارسال، ارجاع و ثبت و رسیدگی و تمامی دستورات قضائی، قرارها و صدور رأی و اجرا نیز به صورت الکترونیک انجام و پرونده مختومه می‌شود.

وی تاکید کرد: با گسترده شدن محاکم الکترونیک، آگاه سازی مردم امری ضروری بوده و نیازمند افزایش اطلاعات مردم در زمینه فناوری از طریق رسانه‌ها با اطلاع رسانی درست، صحیح و به موقع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha