سهراب کمری در گفتوگوی اختصاصی با ایسنا درباره خبر تعطیلی پایانه مرزی مهران و تجمع رانندگان سواری اظهار کرد: در مرز مهران فقط یک مسیر رسمی وجود دارد و آن هم پایانه مرزی است، متولی اصلی ایجاد زیرساخت در این پایانه، سازمان راهداری و حملونقل جادهای است اما واقعیت تلخ این است که طی ۲۱ سال گذشته کوچکترین زیرساختی برای صادرات، واردات، ترانزیت و تردد کالا ایجاد نشده؛ حتی یک لامپ ۵ وات هم برای بخش تجاری روشن نشده است.
وی با اشاره به انحراف کاربری پایانه خاطرنشان کرد: بخش زیادی از محوطه پایانه مرزی را به پایانه مسافربری تبدیل کردهاند یعنی جایی که سابقاً مردم آن را گاراژ مینامیدند. در این بخش، گمرک اساساً هیچ وظیفه و هیچ ابزار نظارتی ندارد؛ نه در بخش سیستم کنترل خودرو، نه دسترسی به سوابق، نه امکان اعمال تشریفات، درحالیکه گمرک متولی امنیت اقتصادی کشور است.
کمری ادامه داد: امروز سالانه بیش از ۳ میلیون تن کالا از پایانهای عبور میکند که سازمان راهداری هیچ توجهی به زیرساختهای آن ندارد؛ نه محوطه تخلیه و بارگیری، نه انبار، نه ساختمان، نه امکانات رفاهی برای تجار، رانندگان و کارگران. در دستورالعمل ساماندهی پایانهها صراحتاً بر این الزامات تأکید شده اما هیچکدام انجام نشده است.
وی با بیان اینکه تنها مادهای که اجرا شده «ماده ۸» درباره حفاظت داخلی پایانه است، بیان کرد: وقتی پایانه را تبدیل به پایانه مسافربری کردهاند و در بخش تجاری آن هیچ خدمتی ارائه نمیشود، چطور انتظار دارند یگان حفاظت گمرک در فضایی که اصلاً کاربری گمرکی ندارد عمل کند؟ حتی یک نیروی گارد هم برای این محدوده در نظر گرفته نشده و گمرک مجبور شده با دستور شورای تأمین فقط شش مأمور را برای جلوگیری از ورود و خروج کالای قاچاق مستقر کند.
مدیرکل گمرکات ایلام تاکید کرد: براساس قانون، اماکن گمرکی فقط شامل فضاهایی میشود که برای دپوی کالا استفاده میشوند بنابراین گمرک هیچگونه امکان ورود به فعالیتهای بخش مسافربری، تاکسیها، آژانسها و خطوط داخلی ندارد. تمام این بخشها باید به پایانه برکت منتقل شوند؛ پایانهای که ظرفیت ایجاد فرصت شغلی را هم دارد.
کمری در انتها تصریح کرد، تجمع رانندگان سواری و تعطیلی پایانه نتیجه مستقیم بیتوجهی به زیرساختهاست؛ مسئلهای که با یک تصمیم کارشناسی و بازگرداندن کاربری پایانه به نقش اصلی خود قابل حل است.
انتهای پیام

نظرات