سید فواد حسینی دوشنبه ۱۰ آذر در آیین افتتاح هنرستانهای جوار صنعت و وابسته، با تأکید بر اهمیت سرمایه انسانی در توسعه اظهار کرد: در تمام نظامهای آموزشی پیشرو، بخش عمدهای از سبد آموزشی به آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی اختصاص دارد. یونسکو در آخرین تعریف خود، سواد را توانایی ایجاد تغییر در زندگی از طریق مهارت میداند.
وی با بیان اینکه آموزشهای مهارتی در ایران با ضعفهای تاریخی مواجه بوده است، افزود: تفاوت ما با کشورهای توسعهیافته این بود که آموزشها مدرسهمحور بود، در حالی که دنیا به سمت آموزشهای صنعتمحور حرکت کرده است. طرح «همنوا» و ایجاد هنرستانهای جوار تلاشی برای پر کردن این خلأ و اتصال واقعی کلاس درس با محیط کار است.
حسینی با اشاره به برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: براساس این برنامه، باید سهم آموزشهای فنیوحرفهای به ۵۰ درصد برسد. در استان کردستان با رصد دقیق بازار کار و سند آمایش سرزمینی، رشتههایی که بازار کار نداشتند حذف و رشتههای جدید متناسب با نیاز استان ایجاد شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با تأکید بر ظرفیتهای بومی استان در دو بخش کشاورزی و گردشگری گفت: استان دارای گلخانههای بزرگ و زمینهای حاصلخیز است اما کشاورزی ما به دانش روز نیاز دارد. در حوزه گردشگری نیز با وجود طبیعت بکر، در زیرساختهای هتلی و خدماتی کمبود داریم.
وی ادامه داد: راهاندازی هنرستانهای تخصصی کشاورزی و گردشگری در راستای تربیت نیروی متخصصی است که به جای جویای کار بودن، خود کارآفرین باشد.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقتصاد مدارس اظهار کرد: اجرای تبصره ۷۵ و درآمدزایی هنرستانها یکی از اهداف اصلی ماست. این قانون میتواند استقلال مالی مدارس و ارتقای کیفیت آموزشی را به دنبال داشته باشد.
وی در پایان تأکید کرد: موفقیت هنرستانهای جوار صنعت نیازمند همکاری بخش خصوصی و دستگاههای اجرایی است. هدف ما الگوبرداری از کشورهای صنعتی و انجام بخشی از آموزش نیروی کار مستقیماً در محیط واقعی صنعت است تا فاصله بین دانش نظری و مهارت عملی به حداقل برسد.
انتهای پیام


نظرات