• سه‌شنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۴ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1404091107005
  • خبرنگار : 50463

شتاب یزد در مسیر شهر هوشمند/عضویت ۲۰۰ هزار شهروند در منظومه خدمات یکپارچه یزدمن

شتاب یزد در مسیر شهر هوشمند/عضویت ۲۰۰ هزار شهروند در منظومه خدمات یکپارچه یزدمن

ایسنا/یزد رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) شهرداری یزد معتقد است که با گذشت چند سال از آغاز پروژه هوشمندسازی خدمات شهری در یزد، امروز سامانه یکپارچه «یزدمن» به نقطه‌ای رسیده که نزدیک به ۲۰۰ هزار شهروند یزدی از خدمات متنوع آن بهره‌مند می‌شوند؛ سامانه‌ای که شهرداری آن را گام اساسی در تحقق شهر الکترونیک و ارائه سریع، دقیق و یکپارچه خدمات شهری می‌داند.

علیرضا سرسنگی در جریان بازدید خبرنگاران از طرح‌های این سازمان که امروز سه‌شنبه ۱۱ آذر در قالب اتوبوس خبر شهرداری یزد برگزار شد گفت: به‌منظور ایجاد شهر الکترونیک و سهولت در ارائه خدمات مختلف مبتنی بر پرداخت خرد به شهروندان، سامانه‌ای طراحی‌شده تا ما پرداخت از حساب شهروندی برای تمامی خدمات شهرداری از جمله اتوبوس، تاکسی، پارک بازی، پارک حاشیه‌ای، پارکینگ، خدمات فرهنگی و گردشگری و غیره توسط اینستا سامانه میسر شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه یکپارچه یزدمن در این راستا، اظهار کرد: یزد من یک سامانه اقماری است که در ذیل آن سامانه‌های مختلفی ازجمله سامانه حساب شهروندی، بازپس، شهر بین، دوچرخه اشتراکی، عوارض خودرو، اتو من، نام‌گذاری معابر، شهروند سپاری، خاک‌ریز و سامانه‌های مختلف دیگری فعالیت دارد.

رییس سازمان فاوا به سامانه حساب شهروندی در یزدمن اشاره و عنوان کرد: افزایش موجودی حساب از طریق درگاه بانکی، انتقال وجه درون سامانه از طریق کد ملی، تبدیل اعتبار امتیازی به ریالی، کیف پول ریالی، امتیازی، خدمات، پرداخت هزینه خدمات از روش‌های مختلف و اتصال به سایر سامانه‌های شهروندی از طریق وب سرویس، از جمله قابلیت‌های شاخص این سامانه است.

وی در جریان بازدید خبرنگاران از پایانه اتوبوسرانی شهدای محراب، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص فراهم شدن بستر پرداخت بهای بلیت بر مبنای کیو آر کد در اتوبوس‌های شهری و پارک‌های بازی از طریق سامانه حساب شهروندی، گفت: شهروندان علاوه‌بر امکان استفاده از خدمات از طریق نصب سامانه یزدمن روی تلفن همراه خود، می‌توانند با مراجعه به ۱۴ باجه سطح شهر نسبت‌ به تهیه کارت شهروندی  برای بهره‌مندی از این خدمات اقدام کنند.

سرسنگی یکی از بخشهای ذیل سامانه سامانه یزدمن را سامانه هوشمند حمل‌ونقل عمومی یا اتومن ذکر و خاطرنشان کرد: این سامانه به‌منظور ارتقاء سطح کیفی خدمات و سهولت در استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی تولید شده که موجب افزایش دقت و سهولت در مدیریت ناوگان و همچنین افزایش خدمات به مسافران می‌شود و شهروندان می‌توانند از طریق آن به اطلاعات مورد نیاز خود در این حوزه دسترسی داشته باشند.

وی در بازدید اهالی رسانه از شهربازی یزد نیز گفت: خوشبختانه از سال گذشته تمام  پارکهای شهرداری که مجهز به دستگاه بازی هستند مجهز به دستگاه صدور بلیط و سیستم کاهنده هزینه استفاده از این وسایل شده‌اند و شهروندان از طریق سامانه یزدمن می‌توانند این خدمات را دریافت کنند.

این مسئول با اشاره به اقدامات متعدد سازمان فاوا در جهت حفظ امنیت سامانه، گفت: در حال حاضر ۱۹۷ هزار شهروند یزدی عضو سامانه یزدمن هستند که از این تعداد ۶۵ هزار شهروند در سطح ۲ این سامانه فعالیت دارند.

سرسنگی با بیان این که فاوا در زمینه نظارتهای تصویری ساختمانها و امکانات شهرداری نیز فعالیت دارد، گفت: شهرداری ۱۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری در سطح شهر دارد که نگهداری از آنها برعهده فاواست.

رییس فاوا شهرداری به سامانه مدیریت پارکینگ‌های عمومی و توقف سنج حاشیه معابر نیز اشاره کرد و گفت: درحال‌حاضر هفت پارکینگ عمومی در سطح شهر وجود دارد که به تدریج در حال لتصال به این سامانه هستند.

به گفته وی، پلاک خوان و ثبت پلاک خودروهای پارک‌شده، ثبت زمان و موقعیت مکانی پارک خودروها و ارتباط با یزدمن جهت پرداخت هزینه پارکینگ از جمله امکانات این سامانه است.

سرسنگی در پایان هم از اهتمام این سازمان به استفاده از ابزار هوش مصنوعی در تسهیل و بهبود ارائه خدمات به شهروندان خبر داد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha