به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ دوم محمدرضا علیاننژاد معاون تربیت و آموزش ارتش صبح چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات مهارت آموزی کارکنان وظیفه ارتش با تشریح دستاوردهای طرح مهارتآموزی در ارتش، از آموزش ۳۷۲ هزار نفر در رشتههای تخصصی و جمعی دیگر از کارکنان وظیفه نفر در مهارتهای عمومی خبر داد و گفت: در راستای اجرای دستور ساختار اولیه مدل ارتش، شوراهای تخصصی تشکیل و بر روند آموزش به صورت فصلی و ماهانه نظارت دائمی اعمال شد. بانک اطلاعاتی اولیه ایجاد و این کار سامان گرفت.
وی با اشاره به توسعه برنامهها با هدف تعمیق و پایداری نظام مهارتآموزی، افزود: در این مسیر، بیش از ۵ هزار کارگاه مهارتی در ارتش سازماندهی شد. پیشنهاد ایجاد ۵۸ مجتمع آموزشی ارائه و تصویب شد که بخشی توسط ستاد کل نیروهای مسلح و بخشی با کمک خود ارتش اجرایی گردید. تا امروز ۲۲ مجتمع با پیشرفت ۱۰۰ درصد به بهرهبرداری رسیده و در حال آموزش هستند. ۱۹ مجتمع دیگر نیز دارای پیشرفت بالای ۵۱ درصد هستند که عمده آنها در مناطق کمتر برخوردار کشور مستقر شدهاند. هدف، استفادهی یگانهای نظامی و جوانان از این امکانات بود.
معاون تربیت و آموزش ارتش ادامهداد: نتیجه این تلاشها، ایجاد و الحاق نظام مهارتآموزی کارکنان وظیفه به نظام آموزشی ارتش بود که با تصویب آن، آموزش مهارت به یکی از سرفصلهای اصلی آموزش در ارتش تبدیل شد. در مجموع، ۳۷۲ هزار و ۶۹۹ نفر در دورههای ۸ گانه، در رشتههای تخصصی فنی و حرفهای، جهاد کشاورزی، ورزش، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موفق به اخذ گواهینامه شدند. همچنین کارکنان دیگر در حوزه مهارتهای عمومی شامل مهارتهای اشتغال، زندگی، سواد حقوقی، سواد رسانهای و فضای مجازی و امداد و نجات آموزش دیدند.
امیر علیاننژاد همچنین با اشاره به برگزاری مسابقات مهارت آموزی کارکنان وظیفه ارتش گفت: برگزاری رقابت میان کارکنان وظیفه دارای مهارت در تخصصهای گوناگون سبب شناسایی و کشف استعدادهای برتر و نخبگان مهارتی شده است. این مسابقات از مرحله پادگانی و شهرستانی آغاز و با مشارکت ۶ هزار و ۸۰۰ نفر در ۲۷ استان و با همکاری هلال احمر برگزار شد. از این تعداد، ۲ هزار و ۴۸۰ نفر برگزیده و به مرحله استانی راه یافتند. پس از برگزاری آزمونهای استاندارد، ۶۸۰ نفر برای مرحله کشوری انتخاب شدند که پس از یک وقفه به دلیل وقایع خاص، رقابتهای مرحله کشوری در مهرماه امسال با حضور ۲۲۰ نفر برگزیده نهایی در پنج محل مشخص برگزار و تحت نظارت داوران و ناظران سازمان فنی و حرفهای، هلال احمر و دستگاههای همکار انجام شد. در نهایت، از میان این نفرات، ۶۰ نفر به عنوان رتبههای اول تا سوم هر رشته انتخاب شدند.
وی با تاکید بر اهمیت «هدایت قبل از خدمت» و «پیگیری پس از خدمت» بر تأثیرگذاری مهارت آموزی سربازان عنوان کرد: اگر هدایت قبل از خدمت سربازی به درستی انجام شود، سرباز با انگیزه به محیط خدمت خواهد آمد؛ موضوع مهمتر، مرحله بعد از پایان خدمت است. اگر محصول مهارتآموزی، اشتغال نشود و امتیازات لازم به سرباز داده نشود، انگیزه لازم برای آموزش کاهش مییابد. انتظار داریم ستاد کل و سازمانهای همکار، توجه ویژهای به این دو بخش داشته باشند.
انتهای پیام


نظرات