پیام جوادیان با اشاره به اجرای طرح «بوستانهای پاک» در تعدادی از بوستانهای ویژه کودکان و بانوان در شهر قم، اظهار کرد: این طرح در ادامه رویکردهای زیستمحور سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و با هدف کاهش مصرف سموم شیمیایی و استفاده از روشهای ایمن و دوستدار سلامت اجرا شده است.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اشاره به شیوههای بهکار رفته در این طرح افزود: در بوستانهای پاک تلاش کردهایم با استفاده از روشهای غیرشیمیایی و مدیریت تلفیقی آفات، فضایی ایمن و سالم برای استفاده کودکان و بانوان فراهم کنیم.
جوادیان ادامه داد: در این بوستانها از کارتها و رولهای زرد جلبکننده حشرات، روغنپاشی زمستانه، سموم گیاهی و همچنین تقویت تغذیه گیاهان برای کاهش آفات استفاده شده است.
وی با تأکید بر نقش سلامت گیاهان در کاهش آفات گفت: گیاهان سالم و قوی کمتر در معرض هجوم آفات قرار میگیرند و همین مسئله باعث کاهش نیاز به استفاده از سموم میشود. همچنین در این بوستانها گونههایی مانند رزماری، اسطوخودوس و برخی گیاهان با خاصیت دورکنندگی حشرات کاشته شده است.
جوادیان با اشاره به برنامه توسعه این طرح بیان کرد: هدف ما این است که با فراهم شدن زیرساختهای لازم، اجرای این روشها در آینده در سایر بوستانهای شهر نیز گسترش یابد.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری قم در روز سهشنبه ۱۵ اردیبهشت، وی در پایان تصریح کرد: اگرچه هزینه سموم ارگانیک و گیاهی نسبت به سموم شیمیایی بیشتر بوده و معمولاً نیاز به تکرار چندباره دارند، اما برنامهریزی شده بخشی از این سموم از گیاهان موجود در فضای سبز تولید شود تا ضمن کاهش هزینهها، وابستگی به سموم شیمیایی نیز کاهش یابد.
انتهای پیام
