زهرا اکبری چهارشنبه ۲۷ خرداد در نشست هماهنگی کارگروههای اجرایی طرح "نماد" با اشاره به ضرورت مداخله بهموقع و ساختاریافته در حوزه آسیبهای دانشآموزی اظهار کرد: نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان که با ابلاغ قوه قضاییه و همکاری وزارت آموزشوپرورش طراحی شده، یک سامانه جامع و چندلایه برای شناسایی، غربالگری، مداخله و ارجاع بهموقع دانشآموزان در معرض آسیب یا دارای رفتارهای پرخطر است. این طرح، پیشگیری از وقوع جرم را از سطح انتزاعی و نظری، به بستر واقعی و ملموس مدرسه آورده است.
وی در تشریح اهداف و سطوح کارگروههای اجرایی این طرح تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان، کارگروه راهبری استانی متشکل از نمایندگان دستگاه قضایی، آموزشوپرورش، بهزیستی، علوم پزشکی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های معنون در قوانین مربوطه شکل گرفته است. وظیفه این کارگروه، سیاستگذاری، تخصیص منابع، نظارت بر حسن اجرا و ارزیابی عملکرد شهرستانهاست. در سطح شهرستانها نیز کارگروههای اجرایی عملیاتی، با مسئولیت مدیران آموزشوپرورش و عضویت کلیه نهادهای مرتبط، عهدهدار اجرای میدانی طرح از جمله غربالگری روانی - اجتماعی دانشآموزان، برگزاری دورههای توانمندسازی معلمان و مربیان، و ایجاد بانک اطلاعاتی از دانشآموزان در معرض خطر خواهند بود.
جانشین معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با تأکید بر رویکرد پیشگیرانه و حمایتی این طرح، گفت: طرح "نماد" تنها به دنبال برخورد با رفتارهای پرخطر نیست، بلکه هدف اصلی آن، ایجاد یک شبکه منسجم حفاظتی حول محور دانشآموز است. در این طرح، راهنمایی، مشاوره، مددکاری، مداخلات روانشناختی و حتی حمایتهای معیشتی در صورت نیاز، به صورت زنجیرهای و هماهنگ ارائه میشود. دادگستری استان به عنوان نهاد ناظر و راهبر، بر حسن جریان این چرخه حمایتی نظارت کامل خواهد داشت.
وی به نقش کلیدی معلمان و مشاوران مدرسه در موفقیت این طرح اشاره کرد و افزود: معلمان چشمهای بینای نظام مراقبتی هستند. آنها نخستین حلقه از زنجیره شناسایی دانشآموزان در معرض آسیب محسوب میشوند؛ بنابراین توانمندسازی آنان در زمینه شناسایی علائم هشداردهنده، نحوه برقراری ارتباط مؤثر و ارجاع صحیح موارد به کارگروههای تخصصی، یکی از اولویتهای اصلی این طرح در سیستان و بلوچستان است.
اکبری ضمن تقدیر از همکاری تنگاتنگ اداره کل آموزشوپرورش سیستان و بلوچستان در اجرای این طرح ملی، خاطرنشان کرد: کارگروههای اجرایی طرح "نماد" در تمامی شهرستانهای استان فعال می باشد و جلسات پایش و ارزیابی به صورت مستمر برگزار میشود. از خانوادهها و فرهنگیان عزیز تقاضا داریم هرگونه نشانهای از رفتارهای پرخطر یا آسیبهای اجتماعی در محیط مدرسه و پیرامون آن را از طریق سامانههای تعریفشده یا با مراجعه به کارگروههای نماد در شهرستانها منعکس کنند. پیشگیری از وقوع جرم از مدارس آغاز میشود و ما مصمم هستیم تا با اجرای کامل این طرح، امنیت روانی و اجتماعی دانشآموزان استان را به نحو مطلوبی ارتقا دهیم.
انتهای پیام
