• یکشنبه / ۹ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8405-03990
  • خبرنگار : 71132

جهانبگلو در دانشگاه اميركبير: توده‌ها هم مي‌توانند اشتباه كنند ـ اصلاح‌طلبان از زبان دوگانه استفاده مي‌كردند ـ دانشجويان بايدحس تعلق سياسي بيشتري داشته باشند

جهانبگلو در دانشگاه اميركبير:
توده‌ها هم مي‌توانند اشتباه كنند
ـ اصلاح‌طلبان از زبان دوگانه استفاده مي‌كردند
ـ دانشجويان بايدحس تعلق سياسي بيشتري داشته باشند

« رامين جهانبگلو » با بيان اينكه «در تاريخ بسيار اتفاق افتاده كه توده‌ها و حتي احزاب اشتباه كرده‌اند»، تاكيد كرد: معتقدم توده‌ها هم مي‌توانند اشتباه كنند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، اين مدرس دانشگاه كه در فستيوال انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميركبير با عنوان «اخلاق دموكراتيك» سخن مي‌گفت، اظهار داشت: سياست چيزي نيست جز هنر سازماندهي جامعه و هنر تقسيم قدرت و در تعادل قرار دادن دولت با آزادي.

وي با بيان اينكه «اخلاق مثل سياست براي بشر امري ضروري است»، گفت: هدف دموكراسي نه تنها جلوگيري از اعمال خودسرانه‌ي دولت است كه جلوگيري از مقدس شدن دولت است. ويژگي رژيم دموكراتيك نيز بر خلاف رژيم خودكامه پراكندگي و عدم تمركز قدرت است و در حقيقت اين وجود اخلاق دموكراتيك است كه از خودكامگي جلوگيري مي‌كند.

جهانبگلو يكي از طرق مبارزه با لمپنيسم و پوپوليسم را آموزش شهروندان خواند و گفت: اعتقاد به اخلاق دموكراسي شرط مشاركت واقعي شهروندان در حيات سياسي جامعه است و اگر شهروندان به آينده‌ي سياسي خود بي‌اعتماد شوند خطر پوپوليسم قطعي است. همچنين در نظام‌هاي پوپوليستي اخلاق مدني جاي خود را به لمپنيسم مي‌دهد و پوپوليسم بيش از آنكه به نهاد جامعه‌ي مدني اعتقاد داشته باشد به گروه‌هاي توده‌يي اعتقاد دارد و به ماهيت ايدئولوژيك توده‌ها علاقمند است و هميشه ستايشگر توده‌هاست ولي به شهروندان اهميت نمي‌دهد.

وي يكي از مهمترين چالش‌هاي كشور در حال گذار به دموكراسي را دفاع از اخلاق دموكراتيك دانست و اظهار داشت: دموكراسي همزمان مبارزه‌اي براي شايستگي سياسي و اخلاق مدني است. چراكه دموكراسي جمهوري افراد ميانمايه نيست و انديشه درباره‌ي دموكراسي فكر كردن در مورد يك رژيم سياسي نيست.

جهانبگلو اضافه كرد: در دموكراسي هميشه مردم مرجع هستند و آنچه جامعه را دموكراتيك مي‌كند دولت نيست بلكه جامعه‌ي مدني است.

وي با بيان اينكه «من هيچ‌گاه طرفدار اصلاح‌طلبان نيستم»، گفت: من نگرانم و فكر مي‌كنم اين (انتخابات) نتيجه‌ي دروغي است كه اصلاح‌طلبان به مردم گفتند و پوپوليسمي كه اينك حاكم مي‌شود به خاطر بي‌اعتمادي به اصلاح‌طلبان بود چراكه از زبان دوگانه استفاده مي‌كردند.

اين مدرس دانشگاه با انتقاد از دانشجويان، گفت: وقتي در جامعه‌ي مدني دانشجوها سه سال براي خاتمي پيراهن پاره مي‌كنند بايد بررسي كرد كه آيا واقعا او گاندي ايران است يا نه و از او پاسخگويي بخواهند، وقتي به صورت عاطفي و عرفاني با سياست برخورد كنيد، بعد از آن مأيوس مي‌شويد ولي اگر به صورت عقلاني نگاه كنيد، نااميد نمي‌شويد زيرا شكست در مبارزه وجود دارد.

وي همچنين ابراز تأسف كرد: از اينكه مي‌بينم جوان‌ها و دانشجوها نسبت به سياست و مسووليت سياسي بي‌اعتنا و بي‌اعتماد هستند، ناراحتم و معتقدم بايد حس تعلق سياسي بيشتري داشته باشند كه آن هم در گرو شكوفا كردن مردميت آن است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha