• جمعه / ۱۱ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8501-01295
  • خبرنگار : 71191

/آخرين اخبار از زلزله لرستان/ * 66 كشته و 1246 نفر مجروح * انتشاراسامي كشته شدگان تا فردا * انجام 90 درصد عمليات امداد و نجات

/آخرين اخبار از زلزله لرستان/
* 66 كشته و 1246 نفر مجروح
* انتشاراسامي كشته شدگان تا فردا
* انجام 90 درصد عمليات امداد و نجات

آخرين آمارها از زلزله‌ ديشب و صبح امروز لرستان از كشته شدن 66 نفر و مجروحيت 1246 نفر از هموطنان خبر مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوادث ايسنا، استاندار لرستان بيشترين خسارت ناشي از زلزله استان را در شهرستان بروجرد خواند و گفت: در حال حاضر وضعيت اسكان زلزله‌زدگان مناسب است.

محسن ثاني با بيان اينكه در اسكان شبانه آسيب‌ديدگان مشكل داريم، تصريح كرد: سعي بر اين است كه تا قبل از غروب آفتاب عمليات نجات خاتمه يافته و قبل از سرد شدن هوا عمليات اسكان موقت انجام شود.

به گفته وي تاكنون 90 درصد عمليات امداد و نجات پايان يافته است.

او با بيان اينكه به علت اطلاع‌رساني به موقع و اقامت مردم در خارج از منزل، زلزله تلفات جاني بالايي نداشته است، افزود: مشكل قطعي آب، برق و گاز برطرف شده است و تنها در چند روستا اين مشكل وجود دارد كه در حال برطرف شدن است.

معاون سلامت وزارت بهداشت:

بيمارستان صحرايي در منطقه زلزله‌زده «دورود» داير مي‌شود

معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: بيمارستان صحرايي در منطقه زلزله‌زده دورود تا پايان امروز راه‌اندازي مي‌شود.

دكتر سيد مويد علويان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا با تاكيد بر اينكه امدادرساني در استان لرستان تحت كنترل است، گفت: از استانهاي اصفهان، همدان و اراك تيمهاي امدادي در منطقه مستقر هستند.

معاون سلامت وزارت بهداشت اظهار كرد: احتمالا تا ساعتي ديگر تعدادي از مصدومين از طريق بالگرد به استان‌هاي اصفهان و تهران منتقل خواهند شد.

* هنوز بسياري از حادثه ديدگان زير آوارند

دبير ستاد حوادث غيرمترقبه‌ استان لرستان گفت: تاكنون از زلزله‌ ديشب و صبح امروز لرستان 66 نفر كشته و 1246 نفر مجروح گزارش شده است.

وي ادامه داد: به اندازه‌ نياز چادرهاي امدادي از طريق هلال احمر در اختيار قرار خواهد گرفت.

او همچنين از مردم خواست به علت رفت و آمد نيروهاي امدادي و انتظامي در منطقه از عبور و مرور در محورهاي اصلي در مناطق زلزله زده جدا خودداري كنند.

به گزارش ايسنا، باراني با بيان اينكه بيمارستان‌هاي شهرستان‌هاي بروجرد و دورود ظرفيت پذيرش آسيب‌ديدگان زلزله‌ را ندارند، اعلام كرد: از استان‌هاي همجوار براي كمك رساني و امداد زلزله زدگان درخواست كمك و امداد شده است.

وي مهمترين اقلام مورد نياز مناطق زلزله‌زده را چادر، پتو، چراغ ، مواد غذايي و اقلام دارويي عنوان كرد.

رييس ستاد حوادث غيرمترقبه استان لرستان گفت:‌ در اين حادثه به 330 روستا به ميزان 30 تا 100 درصد خسارات وارد شده است.

باراني بيشترين خسارات را مربوط به روستاهاي ما بين دورود وبروجرد دانست و گفت: ستاد حوادث غير مترقبه با تجهيزات كامل تمام مناطق خسارت‌زده را تحت كنترل كامل دارد و از مردم استان و ساير استان‌ها خواست با آرامش ستاد را در خدمات رساني ياري دهند.

دبير ستاد حوادث غيرمترقبه‌ استان لرستان با بيان اينكه امداد رساني به حادثه ديدگان همچنان ادامه دارد، گفت: از استان‌هاي اصفهان، همدان، كرمانشاه و مركزي نيز براي نيروهاي امدادرسان به استان لرستان اعزام شده‌اند.

باراني با تاكيد بر اينكه آمار تلفات و خسارات همچنان در حال تغيير است، ادامه داد: امدادرساني ادامه دارد و هنوز بسياري از حادثه ديدگان زير آوار هستند.

وي گفت: زلزله در استان‌هاي همدان، بهار، تويسركان و نهاوند احساس شده‌ است، ولي هيچ خسارتي به اين استان وارد نشده است.

او ادامه داد: هم اكنون سه فروند بالگرد در استان وجود دارند و 50 آمبولانس استان و 30 آمبولانس اعزامي استان‌هاي همجوار در حال امداد رساني به آسيب ديدگان است.

* اسامي كشته شدگان تا فردا اعلام مي‌شود

معاون ستاد حوادث غيرمترقبه‌ استان لرستان نيز اعلام كرد كه هنوز ليست اسامي كشته شدگان اين زلزله تكميل نشده و اسامي كشته شدگان تا فردا اعلام مي‌شود.

* امداد رساني ادامه دارد

رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر كشور گفت: تاكنون 50 دستگاه آمبولانس، هشت قلاده سگ زنده ياب و دو فروند بالگرد به همراه نيروهاي امدادي به مناطق زلزله‌زده استان لرستان اعزام شدند.

سردار آقانصير در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث ايسنا، افزود: علاوه بر استفاده از امكانات و نيروهاي امدادي موجود در استان لرستان، نيروهاي امدادي نيز از استان‌هاي اصفهان، همدان، چهارمحال و بختياري، مركزي و ايلام به همراه امكانات خودرويي اعم از آمبولانس و نيروهاي تداركاتي به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

وي افزود: همچنين امكاناتي همانند چادر، پتو، وسايل گرمايشي و مواد غذايي نيز به استان ارسال شده است، اما آمار دقيقي از نيروها و امكانات امدادي مستقر در استان وجود ندارد.

او گفت: آواربرداري به علت پراكندگي روستاها همچنان ادامه دارد و تا اطمينان كامل نسبت به پاكسازي مناطق زلزله زده حاصل نشود عمليات نجات متوقف نخواهد شد.

وي در خصوص اقدامات صورت گرفته براي مناطق زلزله‌زده با توجه به پيش‌بيني‌هاي جوي روزهاي آتي استان لرستان، تصريح كرد: با هماهنگي استانداري، فرمانداري و جمعيت هلال احمر استان لرستان براي اسكان اضطراري زلزله زدگان با توجه به وضعيت جوي هوا تصميم گيري شده است.

رييس جمعيت هلال احمر استان لرستان نيز گفت: هم اكنون در حال اسكان اضطراري و تغذيه‌ آسيب ديدگان زلزله هستيم.

دكتر دريك وندي، در گفت‌وگو با ايسنا گفت: انتقال مصدومان به بيمارستان انجام شده و بيرون آوردن متوفيان از زير آوار با درصد بالايي انجام شده است و هم اكنون در حال امداد رساني هستيم تا اگر احيانا فوت شده‌اي در زير آوارها باقي مانده باشد را نجات دهيم.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه كانون زلزله در روستاهاي شهرستان‌هاي بروجرد و دورود بوده است، در مناطق شهري آسيب جدي نداشته‌ايم و از آنجا كه مردم در بيرون از منازل خود بوده‌اند تلفات انساني پايين اما حجم خسارات ساختماني و دامي بالاست.

رييس جمعيت هلال احمر استان لرستان با اشاره به اينكه هم اكنون براي امداد رساني به مناطق زلزله زده مشكلي وجود ندارد، تصريح كرد: از استان‌هاي اصفهان، كرمانشاه، همدان درخواست كمك براي امدادرساني شده است و در حال حاضر در صدد تهيه نان و توزيع چادر هستيم.

* حمايت رواني زلزله‌زدگان از سوي پزشكان سيار

وي با استناد به آخرين آمار تلفات جاني مناطق زلزله‌زده خبر داد: آمار قربانيان زلزله در استان بروجرد و درود به 66 نفر رسيد.

دريك‌وندي با اعلام اينكه زلزله شهرستان بروجرد 45 و درود 21 كشته به دنبال داشته است، اظهار كرد: به علاوه اين موارد تاكنون 1019 مجروح زلزله بروجرد و 100 مجروح زلزله درود از سوي نيروهاي امدادي جمعيت هلال احمر به بيمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

وي گفت: همچنين تمامي مناطق زلزله‌زده تحت پوشش گشت‌هاي پزشك سيار و تيم‌هاي حمايت رواني رفته‌اند.

رييس جمعيت هلال احمر استان لرستان ادامه داد: هم اكنون امدادرساني، اسكان، توزيع چادر، پتو، اقلام خوراكي، آب معدني، نان، كنسرو و... در مناطق زلزله‌زده در حال انجام است.

مديركل جمعيت هلال احمر چهارمحال و بختياري نيز اعلام كرد: نخستين گروه امدادي اين استان از هلال احمر به لرستان براي كمك به زلزله زدگان اعزام شد.

ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز اعلام كرد: از دقايق اوليه زلزله 20 گردان از مركز آموزشي نيروي زميني ارتش در بروجرد به منطقه اعزام شد همچنين 12 فروند بالگرد هوانيروز مستقر از كرمانشاه در منطقه‌ عملياتي حاضر شدند.

* آماده باش كليه كاركنان درماني و بهداشتي استان

رييس مركز بهداشت بروجرد نيز گفت: تاكنون 17 تن از جان باختگان زلزله از روستاهاي شهرستان بروجرد به بيمارستان‌هاي اين شهر تحويل داده شده است.

دانشگاه علوم پزشكي لرستان از تمامي كاركنان درماني و بهداشتي خود خواست كه براي كمك و درمان آسيب ديدگان و مجروحان زمين لرزه‌ امروز شهرستان دورود در سر كار خود حاضر شوند.

* اعزام گروه‌هاي امدادرساني و سگ‌هاي زنده ياب به مناطق زلزله‌زده

به گزارش ايسنا، همچنين جمعيت هلال احمر شهرستان دورود اعلام كرده ‌است 10گروه امداد رساني براي آواربرداري و دو گروه مجهز به سگ‌هاي زنده ياب براي امداد به زلزله زدگان به مناطق زلزله زده‌ شهرستان دورود اعزام شده‌اند.

عبدي افزود: روستاهاي كلنگان ازنا، لبان اوليا، سفلاك گاراژ، ده حاجي، سفيد كن، عريان، فرمان آباد، دايچي و همچنين شهر چالانچولان بين 20 تا 80 درصد خسارت ديده‌اند.

همچنين فرمانده‌ بسيج منطقه‌ مقاومت لرستان با اعلام اعزام سه گردان از اعضاي بسيج مقاومت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شهرستان به مناطق زلزله زده از تمامي اعضاي بسيج نواحي و مناطق خواست براي كمك به زلزله زدگان شهرستان درود به پايگاه‌هاي بسيج مراجعه كنند.

سردار مهدوي جانشين معاون عملياتي ناجا نيز گفت: از شب گذشته از آغاز پيش زلزله و حاصل شدن آثار آن در استان‌هاي اراك و همدان اقدامات مناسب نيروي انتظامي مستقر در استان لرستان واستان‌هاي همجوار انجام داد.

وي ادامه داد: از جمله اين اقدامات اعلام آماده باش به همه‌ نيروهاي استان و اعلام هشدار باش به همه‌ ساكنان مناطق پيش لرزه كه به وسيله‌ بلند گوهاي دستي و خودروهاي انتظامي به مردم اعلام شد كه در خانه نمانند تا نتايج پس لرزه‌ها ديده شود.

همچنين اعلام آمادگي به همه‌ نيروهاي آموزشي خصوصا پادگان مالك اشتر در اراك كه تعدادي از نيروهاي سرباز آموزشي مورد نياز براي امداد رساني بسيج و با همه‌ امكانات به استان لرستان اعزام شدند.

و نيز به كارگيري بيش از 1300 نفر نيروي امداد رساني مردمي براي كنترل مسيرها براي تردد مسافران در راه‌ها انجام شد، همچنين به مردم توصيه شد كه در صورت امكان از ايجاد ترافيك در محورهاي تردد وصولي به استان لرستان خودداري كنند تا نيروهاي امدادي بتوانند سريعتر به امداد رساني بپردازند.

* كنترل محورهاي ورودي و خروجي شهرستان‌هاي زلزله‌زده

معاون عملياتي پليس راه گفت: زلزله‌ استان لرستان هيچ آسيبي به جاده‌ها نرسانده و ترافيك در محورهاي مواصلاتي اين استان در جريان است.

سرهنگ سيدهادي هاشمي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با اعلام اينكه كليه راه‌هاي كشور باز و ترافيك روان است، اظهار كرد:« با توجه به اينكه برنامه‌ريزي‌هاي پليس راه براي تمامي حوادث مترقبه و غيرمترقبه پيش بيني شده است، لذا آمادگي كامل شبانه روزي براي مقابله با هر نوع حادثه‌اي وجود دارد.»

وي گفت:« در 24 ساعت گذشته هيچ گونه تصادف مهم و خاصي در كشور گزارش نشده و هم اكنون پليس راه آمادگي كامل براي بازگشت مسافران به شهرهاي خود دارند.»

وي با توصيه به شهروندان براي رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي و تقسيم سفرهاي بازگشتي خود از يازدهم تا سيزدهم فروردين به استان‌هاي مورد نظر خود؛ اظهار كرد:« همچنين به هموطنان توصيه مي‌شود تا خودورهاي خود را در جاده‌هاي صاف به جهت ترافيك سنگين و احتمال خطر به فرزندان خود واگذار نكنند.»

سرهنگ عالي‌پور ـ فرمانده مركز فوريت‌هاي پليسي 110 نيروي انتظامي ـ اعلام كرد كه تمامي محورهاي ورودي و خروجي شهرستان‌هاي زلزله‌زده تحت كنترل نيروي انتظامي است و عمليات امداد و كمك رساني به زلزله‌زدگان ادامه دارد.

همچنين 15 دستگاه آمبولانس از استان اصفهان براي امداد به آسيب ديدگان زمين لرزه دورود و بروجرد به لرستان اعزام شده‌اند.

* آماده‌باش كليه بيمارستان‌هاي لرستان و استان‌هاي همجوار

به دستور مديرعامل سازمان تامين اجتماعي كليه بيمارستان‌هاي سازمان در استان لرستان و استان‌هاي همجوار در آماده باش كامل براي پذيرش مصدومان زلزله قرار گرفتند.

به گزارش ايسنا، همچنين بيمارستان‌هاي شريعت رضوي، لبافي نژاد در استان تهران براي پذيرش مصدومان اعزامي در حالت آماده باش قرار دارند.

بيمارستان فوق تخصصي ميلاد تهران نيز به عنوان بيمارستان پشتيبان به ارائه‌ خدمات درماني به مصدومان زلزله لرستان خواهد پرداخت.

همچنين امير سرتيپ حيدري ـ معاون هماهنگ كننده‌ نيروي زميني ارتش ـ‌ نيز اعلام كرد: بيمارستان‌هاي ارتش در تهران اصفهان ـ كرمانشاه و خرم آباد براي پذيرش مصدومان زلزله‌ لرستان در آماده باش كامل به سر مي‌برند.

وي از اعزام بالگرد، آمبولانس، تانكر آب ـ تجهيزات‌آوار برداري مواد غذايي به مناطق زلزله زده خبر داد.

* آماده باش ذخيره‌ خوني استان‌هاي همجوار لرستان

مدير روابط عمومي سازمان انتقال خون اظهار كرد: مناطق زلزله‌زده لرستان با كمبود خون مواجه نشده‌اند

وي با تاكيد بر اينكه سازمان انتقال خون طبق سيستم ستاد بحران، خدمات‌رساني خود را آغاز كرده است، گفت: استان لرستان تاكنون از نظر خون با مشكلي مواجه نشده است.

دكتر يكتاپرست در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه استان كرمانشاه از استان‌هاي همجوار لرستان پنج هزار واحد خوني ذخيره دارد، اظهار كرد: صبح امروز از طريق استان كرمانشاه به استان لرستان خون ارسال شده است، اما هنوز استان‌هاي ايلام و ساير استان‌هاي همجوار خون‌هاي ذخيره خود را استفاده نكرده‌اند.

وي با تاكيد بر اينكه تاكنون گزارشي از كمبود خون در استان لرستان گزارش نشده است، گفت: استان لرستان و استان‌هاي همجوار ذخيره خوني مناسب دارند و در صورت نياز از تهران نيز خون ارسال خواهد شد، استان تهران هشت هزار واحد خوني ذخيره دارد.

سازمان نظام پرستاري كشور نيز در پي وقوع زلزله اخير شهرستان‌هاي بروجرد و دورود، با ارسال نامه‌اي به مراجع ذي‌صلاح آمادگي خود را براي اعزام نيروي پرستار براي امداد رساني و كمك به مجروحان و آسيب ديدگان اين حادثه دلخراش اعلام كرد.

نماينده بهار و كبودرآهنگ:

دولت بايد براي مقاوم‌سازي منازل مسكوني اقدام كند

نماينده بهار و كبودرآهنگ گفت: تاخير در تخصيص اعتبارات و تشريفات بانكي موجب جذب نشدن اكثر اعتبارات مقاوم‌سازي منازل روستايي شده است.

رضا طلايي نيك در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: زلزله امروز صبح لرستان موجب لرزيدن شهرستان‌هاي بهار، همدان، تويسركان، ملاير و نهاوند شده است كه باعث خروج خانواده‌ها از منزل شد. البته هنوز آمار كاملي از خسارات و تلفات احتمالي در نقاط روستايي و منازل غيرمقاوم گزارش نشده است.

وي افزود: كليه امكانات سازمان‌ها و ستاد حوادث غير مترقبه در وضعيت آمادگي كامل به سر مي‌برند.

عضو كميسيون امنيت ملي افزود: بايد با توجه به قانون اخير مجلس مبني بر مقاوم‌سازي منازل مسكوني در روستاها، دولت با سرعت اين قانون را اجرا كند. دولت در سال جاري در بودجه و متمم بودجه سال 84 اعتبارات ويژه‌اي براي مقاوم‌سازي منازل مسكوني اختصاص داده كه بايد با سرعت و اولويت آن را اجرايي كند.

طلايي‌نيك اظهار كرد: در مرحله اول نوسازي هشت هزار واحد مسكوني روستايي در اعتبارات مصوب سال گذشته پيش‌بيني شده بود كه به علت تاخير در تخصيص اعتبارات و موانع بانكي هنوز اكثر اين اعتبارات جذب نشده است و علاوه بر بودجه متمم سال 84 با اضافه شدن اعتبارات سال 85 دولت منابع زيادي براي مقاوم‌سازي منازل مسكوني و روستايي در برابر زلزله در اختيار دارد كه متاسفانه تاخير در تخصيص اعتبارات و تشريفات نامناسب بانكي موجب جذب نشدن اكثر اعتبارات مقاوم‌سازي منازل روستايي شده است.

به گفته وي به نظر مي‌رسد با زلزله‌هاي پياپي شهرستان بهار در مرحله اول بايد حداقل 600 واحد مسكوني در سال جاري و تخصيص‌هاي 100 درصدي اعتبارات به بافت‌هاي روستايي مقاوم‌سازي مي‌شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha