• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۳۸۶ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8604-09488

عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي: دولت با سامان‌دهي مكان‌هاي گردشگري حومه‌ي شهرها از كاهش سفرهاي كوتاه‌مدت مانع شود

عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي:
دولت با سامان‌دهي مكان‌هاي گردشگري حومه‌ي شهرها از كاهش سفرهاي كوتاه‌مدت مانع شود
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي بيان كرد: سهميه‌بندي بنزين حتا در صورت آزاد شدن قيمت آن نيز به معني افزايش هزينه‌ي سفر است و در كاهش گردشگري كشور اثرگذار خواهد بود. محمدرضا فرزين در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به انجام بيشتر سفرهاي داخلي كشور با وسايل نقليه‌ي شخصي، افزود: سهميه‌بندي بنزين از دو بعد بر صنعت گردشگري تاثير دارد؛ ازسويي قيمت تمام‌شده‌ي محصولات و خدمات گردشگري را افزايش مي‌دهد و ازسوي ديگر، موجب تغيير الگوهاي سفر در كشور مي‌شود. وي در توضيح تغيير الگوهاي سفر در كشور، گفت: سهميه‌بندي بنزين موجب مي‌شود، مردم سفرهاي كوتاه‌مدت را جايگزين سفرهاي بلندمدت كنند كه به‌عنوان مثال، به كاهش سفر به استان‌هاي شمالي يا خراسان رضوي مي‌توان اشاره كرد. به گفته‌ي او با تغيير الگوي سفر در كشور، تقاضاي مردم براي سفر به مناطق خوش آب و هوا و تفريحي حومه‌ي شهرهاي بزرگ ايجاد مي‌شود. بنابراين شهرداري‌ها و مسؤولان دولتي بايد راهكاري را براي افزايش امكانات و تسهيلات اين مناطق درنظر گيرند. اين استاد دانشگاه اظهار داشت: محدوديت بنزين موجب مي‌شود، مردم به‌جاي سفر كردن، مواردي را مانند ماندن در خانه، سينما رفتن، تلويزيون ديدن و ... انتخاب كنند كه قطعا اين امر موجب كاهش سفرها مي‌شود. به اعتقاد فرزين اگر قيمت سوخت هواپيما‌ها نيز تحت تاثير سهميه‌بندي بنزين افزايش پيدا كند،‌ اين امر به‌معناي كاهش قدرت رقابت ايرلاين‌هاي ايراني با كشورهاي خارجي، بويژه كشورهاي همسايه و خروج بسياري از گردشگران داخلي به كشورهايي مانند امارات، تركيه، عربستان و ... است؛ چراكه يك فرد با محاسبه‌اي كوتاه درمي‌يابد، با هزينه‌هاي زياد سفرهاي داخلي، مسافرتي را به خارج از كشور مي‌تواند تجربه كند. عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي كاهش تصادف‌هاي جاده‌يي و ترافيك را از مزاياي سهميه‌بندي بنزين دانست و ادامه داد: توسعه‌ي سفرهاي جمعي از طريق تورهاي ارزان‌قيمت كه حداقل متقاضي را دارند، تنها يك راه حل راهگشا نيست، بلكه سياست‌هاي ديگري را با تدبير و برنامه‌ريزي مي‌توان به‌كار گرفت، تا از كاهش سفر جلوگيري كرد. وي پيشنهاد كرد: دولت با تدوين سيستمي جامع و دقيق، مكان‌هاي گردشگري حومه‌ي شهرهاي بزرگ را سامان‌دهي كند، تا سفرهاي كوتاه‌مدت با كاهش روبه‌رو نشوند. همچنين دولت با افزايش وسايل نقليه‌ي عمومي و تجهيز آن‌ها و همچنين كنترل قيمت خدمات گردشگري، مانع كاهش انگيزه‌ي سفر و گردشگري در كشور مي‌تواند شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha