• شنبه / ۲ آذر ۱۳۸۷ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8709-00842

تقاضاي وزارت امور خارجه آمريكا از ايران: "هرگونه اطلاعاتي" را درباره رابرت لوينسون با ما در ميان بگذاريد

وزارت امور خارجه آمريكا از ايران خواست تا هرگونه اطلاعاتي را كه درباره سرنوشت رابرت لوينسون، مامور پيشين "اف‌.بي.آي" در اختيار دارد ارايه كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجيان ايران (ايسنا)، شان مك‌كورمك، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا روز جمعه در بيانيه‌اي از تهران خواست تا "هرگونه اطلاعاتي" را درباره رابرت لوينسون، مامور پيشين "اف‌.بي.آي" كه به ادعاي آمريكا 19 ماه پيش در جزيره كيش ناپديد شد با آمريكا در ميان بگذارد.

به گزارش شبكه خبري سي.ان.ان، مك كورمك گفت: وزارت امور خارجه آمريكا متعهد به يافتن جا و مكان لوينسون و بازگرداندن وي به خانواده‌اش كه شامل هفت فرزند، يك نوه و يك نوه ديگر كه به زودي به دنيا خواهد آمد است.

مقامات عالي‌رتبه آمريكا گفتند كه واشنگتن در حال افزايش فشار به ايران براي ارايه اطلاعات درباره جا و مكان لوينسون است.

برخي مقامات آمريكايي در اتهاماتي بي‌اساس مدعي‌اند كه ايران اين مامور پيشين اف.بي.آي را در زندان‌هاي داخلي زنداني كرده است. اين مقامات در عين حال اذعان دارند كه هيچ‌گونه اطلاعاتي كه اين ادعاي‌شان را اثبات كنند در اختيار ندارند و از پيشرفت نكردن اين پرونده اظهار خشم و ياس كردند.

يك مقام وزارت امور خارجه آمريكا مدعي شد: برخي معتقدند كه وي توسط دولت ايران زنداني شده است، اما هيچ كس از اين مساله مطمئن نيست. ما همه بر اين عقيده‌ايم كه ايران از همه تلاش خود براي پيدا كردن لوينسون استفاده نمي‌كند.

ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريكا نيز هفته گذشته با خانواده لوينسون ديدار كرد و وزارت امور خارجه آمريكا اويل پاييز سال جاري يك يادداشت ديپلماتيك را از طريق سفارت سوييس در تهران كه حافظ منافع آمريكا در ايران است، ارسال كرد.

مك‌كورمك گفت: ما به دنبال راه‌هايي براي به دست آوردن اطلاعات يا سرنخي مهم هستيم كه بتواند به ما كمك كند.

وي از كساني كه ممكن است درباره پرونده لوينسون اطلاعاتي داشته باشند خواست از طريق وب‌سايت‌شان آن را با وزارت امور خارجه يا خانواده لوينسون در ميان بگذارند.

بيل نلسون، يك سناتور آمريكايي قطعنامه‌اي را ارايه كرده است كه از ايران مي‌خواهد به "اف.بي.آي" اجازه دهد تا درباره سرنوشت رابرت لوينسون، مامور پيشين "اف‌.بي.آي" تحقيقات بيش‌تري را انجام دهد و نيز از دولت ايران مي‌خواهد به وعده‌اي كه به خانواده‌ي رابرت لونيسون درباره همكاري در اين باره داده است، عمل كند.

نلسون گفت: با وجود اختلافات جدي كه با ايران داريم، ‌مذاكرات با تهران براي اطمينان يافتن از بازگشت اين شهروند آمريكايي در صحت و سلامت ضروري است.

كريستين همسر لوينسون به همراه چند تن از اعضاي خانواده‌اش سال گذشته براي يافتن سرنخي از رابرت به ايران سفر كرد.

وي از نلسون براي تلاش‌هايش در زمينه‌ي يافتن رابرت لوينسون تشكر كرد وگفت: تلاش براي يافتن وي دست بر نخواهيم داشت.

اگر اين قطعنامه‌ي پيشنهادي نلسون تصويب شود سنا به جمع صداهايي خواهد پيوست كه همكاري بيش‌تر با ايران را خواستارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha