• دوشنبه / ۳ آبان ۱۳۸۹ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8908-17400.168629

با اشاره به تاخير 4ماهه در ابلاغ آيين‌نامه حمايت از صنايع ريلي؛ مديرعامل واگن پارس: دست‌هايي در كار است!

با اشاره به تاخير 4ماهه در ابلاغ آيين‌نامه حمايت از صنايع ريلي؛ 
مديرعامل واگن پارس:
دست‌هايي در كار است!
اگرچه آيين‌نامه حمايت از صنايع ريلي را شش وزير امضا كرده‌اند، اما دست‌هايي وجود دارد كه مانع از ابلاغ اين آيين‌نامه شده‌اند. بابك احمدي - مديرعامل شركت واگن پارس - درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه در صورت عدم حمايت صنايع ريلي، اين حوزه توسعه نمي‌يابد، گفت: در كنار توليدكننده خارجي، بانك يا سرمايه‌گذار به صورت فعال حضور دارد و اين در حاليست كه چنين شرايطي در ايران فراهم نيست. * * بانك‌هاي داخلي حدود 50 سالي است كه ما را تحريم كرده‌اند! وي تصريح كرد: اگر بانك‌هاي خارجي مدتي است ما را تحريم كرده‌اند، بانك‌هاي داخلي حدود 50 سالي است كه ما را تحريم كرده‌اند! البته مشكل از بانك‌هاي كشور نيست، بلكه اين سيستم بانكي است كه نمي‌تواند نيازهاي ما را پاسخگو باشد. او با تاكيد بر اين‌كه در صورت ابلاغ نشدن اين آيين‌نامه، امكان رقابت واگن‌سازان داخلي از بين مي‌رود، اظهار كرد: به طور غير رسمي مطلع شديم، جلو ثبت سفارش واردات واگن دست دوم از سوي وزير بازرگاني گرفته شده، اما بهتر است به جاي ممنوع كردن واردات، شرايط رقابت ايجاد شود. احمدي در مورد اين‌كه برخي مدعي هستند لكوموتيو در داخل توليد نمي‌شود، با طرح اين سوال كه اگر تاكنون لكوموتيو در داخل توليد نشده است، پس 100 دستگاه لكوموتيو توليد شده در شركت واگن پارس و قرارداد واگن پارس با شركت هيتاچي براي ساخت لكوموتيو چيست؟ گفت: در اين ميان شركت مپنا نيز با شركت آلماني زيمنس براي ساخت لكوموتيو مسافري مورد نياز كشور قرارداد امضا كرده است. وي همكاري واگن سازان داخلي با خارجي را دليل برناتواني داخلي‌ها ندانست و افزود: مشاركت با شركت‌هاي خارجي در جهان متعارف است و در واقع به نوعي استفاده از ظرفيت‌هاي آن‌هاست. مديرعامل واگن پارس در جواب برخي كه مدعي هستند توليدات داخل نمي‌تواند نياز حمل ونقل ريلي را در چند سال آينده تامين كند، افزود: اگر صبر كنيم روزي برسد كه به دو هزار واگن نياز داريم، مشخص است بايد پيشنهاد ساخت را به شركت‌هاي خارجي بدهيم، اما اگر اين ميزان حمل و نقل امروز قابل پيش‌بيني است، چرا همين امروز سفارشي ساخت را به واگن سازان داخلي ندهيم؟ * * سفارش‌دهي در دقيقه 90 بهانه‌اي براي فرار از خريد داخلي وي سفارش‌دهي در دقيقه 90 را بهانه خوبي براي فرار از خريد داخلي برخي دستگاه‌ها عنوان كرد و افزود: دستگاه‌هاي داخلي شش ماه يا يك سال قبل از نياز به واگن، سفارش ساخت به سازندگان داخلي مي‌دهند و چون مي‌دانند در اين مدت زمان واگن ساز داخلي نمي‌تواند اين تعداد زياد سفارش را در كوتاه مدت تامين كند، واگن مورد نياز را ازچند واگن ساز خارجي خريداري مي‌كنند. او با اشاره به مجموع قراردادهاي شركت واگن پارس با بخش خصوصي كه معادل 275 ميليارد تومان مي‌شود، اظهار كرد: اين سفارش‌ها تاكنون اعتباراتشان تامين نشده است كه اگر حمايت بانكي از ما صورت گيرد، از امروز شروع به توليد مي‌كنيم. ضمن اين‌كه در زمينه توليد واگن‌هاي باري از نظر تكنولوژي هيچ گونه مشكلي نداريم. * * آيين نامه حمايت از صنايع ريلي نه جامع است و نه مانع وي در پاسخ به اين سوال كه آيا آيين نامه حمايت از صنايع ريلي خواسته‌هاي واگن سازان را تامين مي‌كند؟ اظهار كرد: اين آيين‌نامه نه جامع و نه مانع است، چرا كه جلو خيلي از موارد غير قانوني را هم نمي‌تواند بگيرد؛ اما با اين شرايط باز هم اين آيين نامه ابلاغ نشده است. احمدي با طرح اين سوال كه چرا براي خريد خودرو تعرفه 90 درصد، اما براي وسايل نقليه ريلي 26 درصد تعرفه وضع مي‌شود؟ يادآور شد: اگر تعرفه خودرو هم 26 درصد بود، باز هم پرايد مي‌توانست با خودروهاي ارزان قيمت چيني رقابت كند؟ او تاكيد كرد: به دنبال تعرفه 90 درصد نبوديم. توقع‌ ما 45 درصد بود، اما متاسفانه چنين اتفاقي نيافتاد. هر چند كه همين 26 درصد نيز تاكنون اعمال نشده است. * * چرا تاكنون سند آلات نقليه ريلي صادر نشده است؟ وي با اشاره به اين‌كه در گذشته در راه آهن جمهوري اسلامي ايران مسئوليت داشته است، يكي از معضلات صنعت حمل ونقل ريلي را صادر نشدن سند آلات نقليه ريلي دانست و توضيح داد: در حالي كه سند آلات نقليه ريلي در سطح اوراق بهادار هستند و بخش خصوصي براي گرفتن وام از بانك مي‌تواند اين اسناد را به عنوان اعتبار به بانك بدهد، اما راه آهن كه به عنوان متولي صدور اين سند مشخص شده تاكنون به صدور اين اسناد اقدام نكرده است. او با بيان اين كه صادر نشدن سند مربوط به اين دوره نيست، بلكه در دوره‌هاي گذشته نيز صورت نگرفته است، افزود: براساس محاسبات صورت گرفته اين اسناد مي‌توانند در شبكه حمل ونقل ريلي خصوصي و دولتي حدود 23 ميليارد تومان اعتبار ايجاد كنند. مديرعامل واگن پارس يادآور شد: اگر سند آلات نقليه ريلي صارد شود، واگن‌ساز نيز از آن سود خواهد برد؛ چرا كه خريدار با اين سند مي‌تواند به راحتي از بانك وام بگيرد، در نتيجه اعتبارات مورد نياز سفارش او تامين مي‌شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha