• دوشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۰ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9004-15475

كد ژنتيكي باكتري اي‌كولاي حك شد!

كد ژنتيكي باكتري اي‌كولاي حك شد!

مهندسان ژنتيك دانشگاه ييل موفق به ابداع شيوه‌اي جديد شده‌اند كه مي‌توان با آن ژنوم باكتري زنده را با سرعت و دقت بالا و بطور كامل بازنويسي كرد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين شيوه مي‌تواند باكتري توليد كننده دارو را در برابر ويروسها ايمن كرده،‌ دانشمندان را قادر به ساخت پروتئيني كند كه در طبيعت وجود ندارد.

به گفته فارن ايساكس، رهبر اين پروژه كه اخيرا امكان ايجاد تغييرات فراوان و دقيق را در ژنوم سلولهاي زنده ثابت كرده، اين پروژه به دوباره كدگذاري كردن موجوداتي پرداخته مي‌شود كه مي‌توانند كاربردهاي كاملا جديدي پيدا كنند.

در نهايت اين پژوهش به همواركردن راه براي برنامه‌نويسي مجدد كد جهاني ژنتيكي مي‌پردازد.

اين محققان در پژوهش خود، به طور سيستماتيك به جايگزيني يك توالي سه‌تايي در ژنوم باكتري اي‌كولاي با يك توالي ديگر پرداختند.

اين توالي سه‌تايي به عنوان كدون شناخته‌شده كه مي‌تواند هم به عنوان كد يك اسيد آمينه كه جزء اصلي پروتئينها هستند، و هم به عنوان يك علامت توقف عمل كند.

شيمي داخلي يك سلول به خوانش رونوشتهاي ژنوم پرداخته و همانطور كه جلو مي‌رود، اسيدآمينه‌هاي مربوطه را در يك رشته پروتئيني به هم متصل مي‌كند تا به يك كدون متوقف كننده برسد.

دانشمندان به بررسي در ميان ژنوم اي‌كولاي پرداخته و تمام 314 كدون متوقف‌كنندهTAG را شناسايي كردند. آنها سپس به طراحي قطعاتي از دي‌ان‌اي تك رشته‌اي پرداختند كه با كمك آنزيمهاي ويروسي مي‌تواند به جايگزيني كدونهاي متوقف‌كننده TAG با يك كدون توقفي ديگر موسوم به TAA بپردازد.

به لحاظ تئوري شيوه لازم براي انجام اين كار حدود پنج هفته طول مي‌كشد كه در برابر ساير شيوه‌ها براي توليد ژنوم مصنوعي بسيار سريعتر است.

تجهيزات لازم براي آن نيز بسيار كم‌هزينه‌تر از چهار شيوه ديگر است. با توجه به اينكه ژنوم مصنوعي كريگ ونتر حدود 40 ميليون دلار هزينه در بر داشته، يك دستگاه تكاملي براي اجراي اين شيوه ممكن است تنها 90 هزار دلار هزينه‌بر باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha