امير سمواتي با دفاع از بنياد سينمايي فارابي مبني بر شرط حمايتي از توليدات سينمايي مبني بر تفكيك تهيهكننده و كارگردان گفت: اين ديدگاه نشات گرفته از يك كار تخصصي است.
اين تهيهكنند و كارگردان سينما در گفت وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: متاسفانه اتفاقي كه در سينماي ايران افتاده تبديل تهيه كننده به حسابدار است، در حالي كه تهيه كنندگي يك تخصص است و متاسفانه در سينماي ايران به دليل كارگردان سالاري كه بخشهاي دولتي به آن دامن ميزنند، مشكلات زيادي به وجود آمده است.
وي افزود:عموما دولتيها ترجيح ميدهند با كارگردانها كه مطرحتر هستند، طرف شوند و تهيه كنندگان در رتبههاي بعدي قرار ميگيرند و در واقع كارگردانها از نفوذ خودشان استفاده ميكنند و خودشان تهيه كنندگي كار را ميگيرند.
سمواتي ادامه داد: براي اينكه در تلويزيون و يا سينما تهيه كننده باشي يكي از پارامترهاي مهم آن داشتن سرمايه است جدا از اينكه در تهيه كنندگي بيشتر به يك مدير فرهنگي نياز است، كسي كه بتواند با مديريت خود به بهترين شكل عوامل زيرمجموعهاش را به كار گيرد.
تهيه كننده «نفس عميق» و «كافه ترانزيت» با بيان اينكه مخالفان اين موضوع كارگردانها هستند خاطر نشان كرد: آنها صرفا به جيب خودشان نگاه ميكنند و با سينماي ايران و تخصصهاي مختلف كاري ندارند. ما تهيه كنندگاني داريم كه وقتي كارگردانها با آنها كار ميكنند بهترين كارهايشان را ميسازند و هميشه اين تهيه كنندگان كارهاي شاخصي در پروندهاشان ثبت كردهاند.
سمواتي كه در فيلم «باغ قرمز» خود به عنوان تهيهكننده وكارگردان بوده است گفت: قطعا اگر در آن فيلم تهيه كننده ديگري بود كار بهتر ميشد و در سر فيلمبرداري متوجه اين اشتباه شدم.
وي در پايان تاكيد كرد: حضور يك تهيه كننده واقعي كمك فكري براي شدنها و نشدنها در كار است.
به گزارش ايسنا، بنياد سینمایی فارابی اخيرا شرط جديدي را براي حمايت از فيلمهاي سينمايي اعلام كرده است كه در پي آن معرفی کارگردان و تهیهکننده مستقل در هنگام دریافت پروانه ساخت الزامي شده است، اين شرط جديد اين روزها باعث اعتراض و گلايهي برخي كارگردانان و بعضا تهيهكنندگان شده است.
انتهاي پيام
نظرات