• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91052213759
  • خبرنگار : 90068

روز جهاني قدس و تحولات منطقه

شيخ‌الاسلام: آتش سوريه اول تركيه را در بر خواهد گرفت

شيخ‌الاسلام: آتش سوريه اول تركيه را در بر خواهد گرفت

دبيركل كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين مجلس شوراي اسلامي گفت: تلاش غرب بر اين است تا مساله قدس و فلسطين را با راه‌حلي انحرافي از بين ببرد.

دبيركل كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين مجلس شوراي اسلامي گفت: تلاش غرب بر اين است تا مساله قدس و فلسطين را با راه‌حلي انحرافي از بين ببرد.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين شيخ‌الاسلام در سخناني حول محور روز جهاني قدس،‌ تحولات منطقه و وحدت اسلامي در نشست "روز جهاني قدس و تحولات منطقه" كه صبح يك‌شنبه در دفتر جنبش حماس در تهران برگزار شد، گفت: دلايل مختلفي وجود دارد كه بر اساس آن عنوان شده است قدس و فلسطين محور وحدت جهان اسلام هستند و از جمله اين دلايل آن است كه فلسطين و فلسطيني‌ها مظلوم بوده‌اند و ما بايد از آن‌ها حمايت كنيم. هم‌چنين آيات مشخصي در قرآن وجود دارد كه در آن آمده است ما بايد از كساني كه از سرزمين‌شان اخراج شده‌اند حمايت كنيم.

وي با اشاره به آيات قرآن كريم مبني بر به معراج رفتن پيامبر (ص) در مسجدالاقصي، گفت: عروج ايشان از مسجدالاقصي نشان دهنده خاصيت اين مسجد است. اين مسجد و سرزمين حول آن مقدس و مبارك است. اين سرزمين به خاطر عده‌اي جنايتكار كه سمبل آن نتانياهو و شارون است اشغال شده و وظيفه ما آن است كه اين سرزمين را از لوث وجود آنان پاك كنيم.

دبيركل كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين ادامه داد: فلسطين همواره در طول تاريخ مست درگيري ميان ايمان و كفر بوده است. قدس قبله‌ي اول مسلمانان است كه بايد از وجود صهيونيست‌ها پاك شود و همه تلاش‌ غرب آن است كه اين مساله را با راه‌حل انحرافي مثل تبديل جنگ صدام عليه ايران به يك جنگ عربي ـ فارسي، آن را از بين ببرد.

شيخ‌الاسلام با اشاره به درگيري‌هاي داخل سوريه و اين كه نيروهاي سوريه به جاي آن كه عليه رژيم اشغالگر اقدام كنند، در حال جنگيدن با يكديكر هستند، گفت: ما از همه متفكران مي‌خواهيم كه از فتنه‌اي كه برپا شده، بپرهيزند. آن‌ها به دنبال آن هستند كه مسلمانان را از درون تضعيف كنند تا آن‌ها خود، خود را از بين ببرند. خواهش مي‌كنم اين اشتباهات را تكرار نكنيد. ما از ملت‌هاي اسلامي و دولت‌هاي آزاده اسلامي و عربي مي‌خواهيم كه در اين درگيري‌ها جايگاه‌شان را مشخص كنند.

وي با اشاره به سير تحولات مقاومت در لبنان و غزه تا سقوط مبارك، گفت: سقوط مبارك، صعود مقاومت و شكست رژيم صهيونيستي بود كه بعد از آن حلقه‌ي مقاومت يعني سوريه هدف قرار گرفت. عزيزان ما در تركيه اشتباه دوران عثماني را تكرار كردند. اين كه ما در داخل توان مسلمانان را تضعيف كنيم باعث مي‌شود كه خودمان هم از بين برويم.

دبيركل كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين در پايان گفت: روز قدس مي‌تواند وحدت ميان مسلمانان را متجلي كند و با آمدن مردم به صحنه با آن حالت معنوي روزه، اين وحدت تجلي بيش‌تري مي‌يابد.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست، حسين شيخ‌الاسلام، دبيركل كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر ارزيابي او از آينده تحولات سوريه و اين كه آيا احتمال انجام اقدام نظامي عليه اين كشور وجود دارد؟ گفت: اگر دولت سوريه بتواند خشونت‌ها را كنترل كند، اصلاحات را انجام دهد وگفت‌وگوها را جدي بگيرد مي‌تواند پايدار بماند.

وي با اشاره به سفر اخير وزير خارجه آمريكا به تركيه و طرح ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه گفت: اين مساله پشتيباني از معارضه به شمار مي‌رود اما شدني نيست. دخالت نظامي در سوريه حتما اول ضررش براي معارضه خواهد بود و اين مساله مردم را از معارضه دور مي‌كند. اگر ارزيابي‌هاي ميداني را مورد توجه قرار دهيم مي‌بينيم كه مردم از معارضه دورتر مي‌شوند و اين اشتباهات، موجب تقويت دولت سوريه خواهد شد.

دبيركل كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين تاكيد كرد: فكر نمي‌كنم كه راه‌حل نظامي انتخاب اول طرف مقابل باشد.

شيخ‌الاسلام هم‌چنين در پاسخ به سوالي درباره احتمال خروج سوريه از محور مقاومت و اين كه آيا اين خروج خللي به محور مقاومت وارد خواهد كرد يا خير؟ و به طور كلي تاثيرات اين مساله چگونه خواهد بود، بيان كرد: چگونگي پايان بحران سوريه، آينده ساختار بين‌المللي ما را رقم خواهد زد. با اشتباهات جناح غرب و مشخصا اوباما، كلينتون و پادشاهان عرب و اين كه آن‌ها با وجود قوانين بين‌المللي اول درباره ملت سوريه تصميم‌گيري كردند و گفتند كه چه كسي باشد و چه كسي برود و هم‌چنين اشتباهاتي كه آن‌ها در زمينه ارائه تسليحات، پرداخت پول و ... انجام دادند همه دست به دست هم داده‌اند تا دولت سوريه پايدار بماند. در اين ميان ايران در برابر خواست غيرقانوني آن‌ها مبني بر اين كه چه كسي باشد و چه كسي برود، مقاومت كرد. در اين ميان روسيه و چين نيز وارد عرصه شدند و كم‌كم مساله سوريه به يك مساله جهاني تبديل شد.

او با طرح اين سوال كه آيا صف‌بندي‌هايي كه انجام شده مبني بر اين كه ملت‌ها به يك طرف،‌ ايران، حزب‌الله، جهاد و سوريه يك طرف و آمريكا و رژيم صهونيستي و متاسفانه تركيه در طرف ديگر باشند، آيا اين صف‌بندي‌ها پايدار است؟ گفت: آنچه مسلم است آن است كه عده‌اي اين طرف و عده‌اي آن طرف هستند و عده‌اي خنثي كه اصلاحاتي را انجام دادند. در اين درگيري‌ها دو طرف سوريه‌يي‌هستند كه كشته مي‌شوند و سازمان امنيت اطلاعات سوريه به دليل پشتيباني‌هاي مردمي كه داشت، ماند. اقدامات دولت سوريه اقداماتي ملي و داخلي است اما طرف مقابل با پرداخت پول و ارائه تسليحات از سوي خارجي‌ها به مزدوراني پول‌بگير و تروريست تبديل شده است. با اين حال ما معتقديم كه نظام سوريه نظام منسجمي است اما متاسفانه خارجي‌ها در ميان معارضه دخالت‌هاي زيادي دارند و آن كسي كه فدا مي‌شود ملت سوريه و اعتقاداتش است.

دبيركل كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين در ادامه نقش ايران در تحولات سوريه را بسيار سازنده دانست و افزود: تلاش شد با همكاري نيروهاي مخلص منطقه‌يي فصل مشترك با معارضه ايجاد كنيم اما متاسفانه به خاطر همكاري نكردن تركيه به نتيجه نرسيد. من فكر مي‌كنم كه شكست‌هاي نظامي تركيه، آمريكا و معارضان دست آخر تركيه را به اين مساله مي‌كشاند كه بايد راه‌حل داخلي براي سوريه پيدا كرد وگرنه آتش آن اول خود تركيه را در بر خواهد گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha