• یکشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060502278

نشست کارشناسان ارشد «نم» در تهران آغاز شد

نشست کارشناسان ارشد «نم» در تهران آغاز شد

نشست کارشناسان ارشد كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها امروز(یکشنبه) با حضور نمايندگان بيش از 120 كشور جهان و جمعي از سازمان‌هاي بين‌المللي آغاز به كار كرد.

نشست کارشناسان ارشد كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها امروز(یکشنبه) با حضور نمايندگان بيش از 120 كشور جهان و جمعي از سازمان‌هاي بين‌المللي آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ايران(ايسنا)، در مراسم افتتاحيه اين نشست كه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار مي شود، علي اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان سخنراني مي‌كند.

معاونين و قائم مقام‌هاي وزيران امور خارجه، ديپلمات هاي ارشد و مقامات بلند پايه سياسي كشورهاي عضو، ناظر و ميهمان و نمايندگان سازمان‌هاي بين المللي در محل برگزاري اجلاس حضور دارند.

محمدمهدي آخوندزاده، معاون امور بين‌الملل وزير امور خارجه كشورمان دبيركل نشست كارشناسان اين اجلاس است.

با برگزاري نشست سران جنبش غيرمتعهدها ، رياست اين جنبش كه پس از سازمان ملل بزرگ‌ترين سازمان بين‌المللي به شمار مي‌رود به مدت سه سال به ايران واگذار مي‌شود.

ايران اعلام كرده است كه در اين مدت فعالانه عمل مي‌كند و با طرح‌ها و ديدگاه‌هاي جديد به دنبال فعاليت موثرتر جنبش است و براي ايجاد انسجام بين اعضاي جنبش تلاش مي‌كند.

در این نشست كه به مدت دو روز ادامه دارد كارشناسان و ديپلمات‌هاي ارشد كشورهاي عضو اين جنبش اسنادي كه قرار است روز جمعه به امضاي سران اين كشورها برسد را بررسي مي‌كنند.

اين اسناد در سه فصل و شامل 688 بند است كه بعضي از اين مواد آن درباره مسائل جهاني، سياسي منطقه‌اي و همچنين توسعه و حقوق بشري است.

در مسائل منطقه‌اي موضوعات مختلفي در سند پيش‌بيني شده است كه از جمله مباحث مربوط به فلسطين،عراق، افغانستان و سوريه خواهد بود.

موضوع مربوط به كشورهاي آمريكاي لاتين و آفريقايي نيز در دستور كار قرار گرفته است كه در مجموع اگر مورد اتفاق نظر روساي هيات‌هاي شركت‌كننده باشد، در سند نهايي درج خواهد شد.

بحث‌هاي سياسي، بين‌المللي، اجتماعي، اقتصادي و همكاري هاي فرهنگي و علمي نيز در دستور كار اين اجلاس است كه كارشناسان ارشد در جهت جمع‌بندي نقطه نظرات اعضا تلاش مي‌كنند.

اين نشست با عنوان "صلح جهاني با مشاركت عمومي" برگزار مي شود.

رامين مهمان پرست، سخنگوي شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها گفت كه يكي از موضوعات عمده غيرمتعهدها بحث خلع سلاح است و اين موضوع به طور جدي در دستور كار قرار دارد. هم‌چنين بهره‌مند شدن كشورها از علوم و فن‌آوري‌هاي پيچيده و برتر مورد توجه است. دفاع از حقوق كشورها براي بهره‌مند شدن از دانش هسته‌يي و علوم صلح‌آميز مورد تاكيد كشورهاي عضو است.

به گزارش ايسنا، نشست وزرای خارجه روزهای هفتم و هشتم و نشست سران نیز روزهای نهم و دهم با حضور نمایندگان 120 کشور عضو در تهران برگزار می‌شود.

تا به امروز تعدادي از وزراي خارجه براي شركت در اجلاس وارد تهران شده اند و ورود هيات ها همچنان ادامه دارد.

استقبال خبرنگاران خارجي و داخلي براي پوشش اين اجلاس بسيار چشم گير است و حضور گسترده اي در محل برگزاري اجلاس دارند.

مهمان پرست اعلام كرد كه از مجموع 137 كشور عضو و ناظر و 10 سازمان بين‌المللي عضو جنبش غيرمتعهدها تاكنون 120 كشور و شش سازمان و نهاد بين‌المللي در اجلاس تهران حضور دارند.

وي با بيان اينكه ارزيابي ما از سطح حضور اين هيات‌ها بسيار قابل توجه است، تصريح كرد: در نشست سران نمايندگان عالي رتبه‌اي از بيش از 120 كشور جهان حضور دارند و از 50 كشوري كه در سطح سران شركت مي‌كنند تاكنون 29 رييس‌جمهور، هفت نخست‌وزير، 9 معاون رييس‌جمهور و دو رييس مجلس و حدود 5 نماينده ويژه روساي كشورها سفرشان به تهران قطعي شده است. از بين 29 رييس‌جمهور نيز، 27 رييس‌جمهور و دو نفر پادشاه هستند.

حدود 23 وزير خارجه نيز و چند وزير ديگر به عنوان رييس هيات در اين اجلاس شركت خواهند كرد.

مقامات كشورمان ابراز اميدواري كرده‌اند كه يكي از نتايج بارز اين اجلاس وحدت نظر ميان كشورها براي حضور در صحنه‌هاي بين‌المللي و منطقه‌يي باشد و شاهد نقطه عطفي در تاريخ جنبش غيرمتعهدها باشيم.

جمهوری اسلامی ایران در شانزدهمین نشست سران ریاست جنبش را برای سه سال عهده‌دار می‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha