• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91060703736
  • خبرنگار : 71234

اجلاس عدم تعهد در تهران،هيمنه آمريكا و تحريم‌هايش را شكست

اجلاس عدم تعهد در تهران،هيمنه آمريكا و تحريم‌هايش را شكست

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با بيان اينكه ايران در اجلاس تهران بايد حمايت كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها را نسبت به سوريه و فلسطين جلب كند، گفت: برگزاري اين اجلاس در تهران و حضور 120 كشور عضو اين جنبش نشان‌دهنده شكسته شدن هيمنه آمريكا و تحريم‌هاي ايران است.

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با بيان اينكه ايران در اجلاس تهران بايد حمايت كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها را نسبت به سوريه و فلسطين جلب كند، گفت: برگزاري اين اجلاس در تهران و حضور 120 كشور عضو اين جنبش نشان‌دهنده شكسته شدن هيمنه آمريكا و تحريم‌هاي ايران است.

احمد بخشايش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، برگزاري اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها را يك فرصت براي جمهوري اسلامي دانست و گفت: رهبري شانزدهمين دوره اين اجلاس از يك سو و توانايي ايران در تنظيم بيانيه پاياني اين دوره اجلاس از سوي ديگر به خوبي گواهي بر فرصت مناسب پيش‌رو براي ايران است كه بايد از آن به نحو احسن بهره جست.

وي به سخنراني مقام معظم رهبري در افتتاحيه اجلاس اشاره و اظهار كرد: طبيعتا سخنراني رهبر معظم انقلاب آرام آرام تاثيرات خود را در مخاطبين به جاي خواهد گذاشت. اين موضوع در كنار صحبت‌هاي رييس‌جمهور در مراسم افتتاحيه و بهره‌گيري از ديپلماسي هوشمند در بين كشورهاي دنيا در نشان دادن پيشرفت‌هاي ايران بسيار تاثيرگذار خواهد بود.

نماينده مردم اردستان در مجلس، تلاش براي بيان مشكلات سوريه در بيانيه را يكي از الزامات فعاليت ايران در حاشيه اجلاس غيرمتعهدها دانست و گفت: مساله سوريه براي جمهوري اسلامي از اهميت خاصي برخوردار است كه ايران مي‌تواند با هدف حمايت كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها از سوريه در تهيه‌ي بندي از بيانيه تلاش كند، مطمئنا اين موضوع در نهايت اين نكته را به جهانيان بازگو مي‌كند كه سوريه منزوي نيست.

بخشايش با بيان اينكه ايران بايد براي اضافه كردن بندي در بيانيه پاياني اجلاس با مضمون درخواست از مصر براي صدور گاز و برق به فلسطين، كرانه باختري و غزه تلاش كند، افزود: البته اگر اين اتفاق نيز رخ ندهد، به صرف گنجاندن چنين بندي در بيانيه دور زدن تحريم‌هاي سازمان ملل به غزه و فلسطين و نقطه آغازيني براي رابطه بهتر بين ايران و مصر رخ خواهد داد.

وي تشكيل بانك و سرمايه‌گذاري مشترك بين كشورهاي عضو گروه نم را نيز به عنوان راهكاري براي باز شدن همگرايي سياسي و فعاليت‌هاي اقتصادي در آينده عنوان كرد كه ايران بايد اين موارد را در اجلاس پيش‌رو مطرح كند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه با بيان اينكه برگزاري اجلاس تهران نشان‌دهنده بي‌تاثير بودن تحريم‌ها است، گفت: حضور سران بيش از 50 كشور دنيا براي شركت در اين اجلاس حكايت از شكسته شدن تحريم‌ها و هيمنه آمريكا و به عبارتي منزوي شدن اين كشور در دنيا است.

بخشايش توضيح داد: آمريكايي‌ها اصرار دارند كه كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در اجلاس تهران حضور پيدا نكنند كه مطمئنا پاسخ مثبت اين كشورها براي حضور در اين اجلاس نشان مي‌دهد كه آنها اعتنا و توجهي به صحبت‌هاي آمريكايي‌ها ندارند.

وي با بيان اينكه ايران در اجلاس تهران مي‌تواند كشورها را در مواضع مشترك گرد يكديگر آورد، گفت: جمهوري اسلامي در طول 32 سال گذشته آرام آرام با حركات ديپلماتيك خود توانست بيداري اسلامي در منطقه احيا كند. موضوعي كه مي‌تواند از آن در اجلاس پيش‌رو به خوبي بهره گيرد.

اين نماينده اصولگراي مجلس نهم در عين حال تاكيد كرد كه كشورهاي مختلف دنيا با بازديد از مناطق علمي گردشگري و تاسيسات هسته‌اي ايران خود به خود با واقعيات كشورمان آشنا خواهند و عظمت جمهوري اسلامي را مي‌تواند از نزديك ببينند. اين تاثيرات را ايران مي‌تواند از حاشيه برگزاري اين اجلاس به دست آورد.

بخشايش در ادامه به حضور مرسي رييس‌جمهور مصر در اجلاس تهران اشاره و خاطرنشان كرد: مرسي براي تحويل رياست جنبش غيرمتعهدها به ايران در اجلاس شركت خواهد كرد كه اين امر نشان‌دهنده اهميت اين كنفرانس است.

وي يادآور شد: بعد از مناقشات مصر وعربستان و امارات و حتي پيشنهاد 5 ميلياردي اين دو كشور به مرسي براي شركت نكردن در اجلاس تهران و از سوي ديگر تاييد صحبت‌هاي مرسي در اجلاس مكه مبني بر تشكيل گروه تماس توسط رييس‌جمهور ايران، مرسي را متقاعد كرد كه در اجلاس تهران شركت كند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه با اشاره به خبر حضور بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل در اجلاس تهران گفت: برگزاري اجلاس نم با حضور 120 كشور دنيا به عنوان بزرگترين سازمان جهاني بعد از سازمان ملل متحد از اهميت خاصي برخوردار است كه به تبع آن نيز بان كي مون بايد در اين اجلاس شركت كند.

بخشايش، عدم حضور بان‌كي‌مون در اجلاس تهران را نشاندهنده ضعف او در برابر فشارهاي آمريكا و استكبار براي حضور نيافتن در ايران دانست و گفت: مطمئنا اگر بان‌كي‌مون در اجلاس شركت نكند، همه دنيا به اين موضوع پي خواهند برد كه او تحت تاثير آمريكا قرار دارد. موضوعي كه قبل از آن نيز با اعلام موضع بان‌كي‌مون در مقابل صحبت‌هاي ايرانيان عليه اسرائيل به خوبي قابل درك بود به طوري كه در مقابل هنگامي كه هر شب اسرائيل، ايران را تهديدات تو خالي مي‌كند، دبيركل سازمان ملل هيچ موضعي نگرفته و تنها سكوت مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha