• پنجشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060905044
  • خبرنگار : 71049

مرسي/3/: حق وتو نبايد مانع دست‌يافتن به راه‌حل‌ها براي بحران‌هاي بين‌المللي شود

مرسي/3/: حق وتو نبايد مانع دست‌يافتن به راه‌حل‌ها براي بحران‌هاي بين‌المللي شود

رييس‌جمهور مصر در ادامه سخنراني خود در شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تاكيد كرد: شوراي امنيت بايد بتواند با بحران‌هاي بين‌المللي به خوبي مقابله كند.

رييس‌جمهور مصر در ادامه سخنراني خود در شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تاكيد كرد: شوراي امنيت بايد بتواند با بحران‌هاي بين‌المللي به خوبي مقابله كند.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمد محمدمرسي درباره حق وتو نيز گفت: حق وتو نبايد مانع دست‌يافتن به راه‌حل‌ها براي بحران‌هاي بين‌المللي شود.

مرسي در ادامه به بحران سوريه اشاره و تاكيد كرد: بحران سوريه قلب ما را به درد آورده است.

رييس‌جمهور مصر همچنين، به مساله فلسطين اشاره كرد و گفت: مساله فلسطين از ابتدا در راس اولويت جنبش غيرمتعهدها بوده و است تا بتوانيم به راه‌حل عادلانه و همه‌جانبه دست پيدا كنيم و ملت فلسطين بتواند به حقوق قانوني خود كه حق تامين سرنوشت و تشكيل دولت مستقل است، برسد.

رييس جنبش عدم تعهد در سه سال گذشته، ادامه داد: امروز مي‌خواهيم حمايت و پشتيباني سياسي خود را نسبت به شناسايي دولت مستقل فلسطين و سازمان ملل متحد به عنوان يك كشور دائم و عضو اين سازمان اعلام كنيم. بويژه به دنبال آن هستيم تا موضوع زندانيان سياسي فلسطيني كه در شرايط سخت هستند و توسط اشغالگرها اين وضعيت به آنها تحميل شده است را حل كنيم. ما با توجه به احكام بين‌المللي و حقوق بشر، مي‌خواهيم كه اين احكام درباره ملت فلسطين محقق شود.

مرسي از بيانيه نشست وزيران خارجه جنبش عدم تعهد در شرم‌الشيخ قدرداني كرد و افزود: در اين بيانيه اشاره شد كه زندانيان فلسطيني در وضعيت اسفناكي در زندان‌هاي اسرائيل به سر مي‌برند. جنبش ما همبستگي خود را با زنداني‌هاي فلسطيني اعلام مي‌كند و از هرگونه تحرك در شوراي امنيت سازمان ملل براي عضويت فلسطين به عنوان كشوري مستقل در اين سازمان حمايت مي‌كند.

رييس‌جمهور مصر همچنين از احزاب و گروه‌هاي فلسطيني خواست تا وحدت صفوف خود را حفظ كنند و گروه‌ها با افكار مختلف به صلح و آشتي ملي رجوع و به دنبال اختلافات كوچك ميان خود نباشند و به جاي آن بر مقاومت عليه اشغالگر پافشاري كنند. ما مخالفت خود را از اقدام اخير دشمن صهيونيستي نسبت به ممانعت از ورود برخي وزراي عضو جنبش غيرمتعهدها، در پنجم اوت سال جاري اعلام مي‌كنيم.

وي با بيان اينكه "ما مي‌خواهيم مصر آينده شكوفايي داشته باشد"، اظهار كرد: از دانشجويان مصري كه به دنبال عدالت هستند، حمايت و همبستگي خود را در راستاي رويت يك نظام دموكراتيك كه بيان‌كننده نگاه كليه گروه‌ها و اقشار سوري و مبتني بر عدالت باشد، بيان مي‌كنيم. بايد از ورود به يك جنگ داخلي و نزاع طايفه‌اي و قومي در مصر جلوگيري كنيم.

مرسي خطاب به مخالفان دولت سوريه گفت: مخالفان بايد صفوف خود را متحد كنند؛ به گونه‌اي كه همه جريان‌ها را در بر گيرد و مخالفتي در ميان آنها نباشد. ما كاملا آماده‌ايم از اين مساله حمايت كنيم. همه طرف‌ها در بحث سوريه بايد جلوي خونريزي را بگيرند و سوريه‌اي آزاد و جديد را بسازيم و وارد يك مرحله سازندگي در اين كشور شويم.

رييس‌جمهور مصر اضافه كرد: ما در اجلاس مكه ابتكار عملي را ارائه داديم كه از همه طرف‌هاي درگير در مساله سوريه مي‌خواهد راه‌حل مناسبي براي خروج از بحران سوريه را پيدا كنند. خونريزي در سوريه بر گردن همه ماست و بايد آن را درك كنيم كه اين خون‌ها متوقف نمي‌شود جز از طريق يك دخالت كارآمد از سوي همه ما.

وي در ادامه، به برخي ديگر از چالش‌هاي پيش‌روي جنبش عدم تعهد اشاره و بر نقش محوري جنبش در اجلاس بازنگري معاهده NPT در 2010 و نيز پيشنهاداتي كه در رابطه با خاورميانه عاري از سلاح هسته‌يي پس از آن مطرح شده است تاكيد كرد و افزود: با وجود توافق بر سر عاري‌سازي همه منطقه از سلاح هسته‌يي و ديگر سلاح‌هاي كشتار جمعي، اما چالش‌هايي فراروي ماست كه تحقق يك منطقه عاري از سلاح هسته‌يي را دشوار مي‌كند. همه كشورها در خاورميانه به معاهده NPT پيوسته‌اند، جز اسرائيل. بر ما واجب است تا در موضع خود نسبت به عاري‌سازي منطقه از سلاح هسته‌يي پافشاري كنيم و ثابت قدم باشيم.

مرسي درباره حق استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي خاطر نشان كرد: مصر در موضع خود مبني بر حق استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي براي همه كشورها توام با احترام به تعهدات بين‌المللي از جمله معاهده NPT تاكيد دارد.

وي در ادامه تاكيد كرد: ما بايد همكاري خود را در چارچوب جنبش غيرمتعهدها، گروه 77 و چين براي تحقق اهداف مشتركمان در راستاي توسعه كشورهاي در حال توسعه و همكاري‌هاي جنوب ـ جنوب داشته باشيم.

رييس‌جمهور مصر در بخش ديگري از صحبتهاي خود به موفقيت برزيل در زمينه توسعه پايدار اشاره كرد و گفت: برزيل اقدامات و مصوبات خوبي در چارچوب همكاري‌هايش با كشورهاي ديگر داشته است و توانسته فضاي بين‌المللي خوبي براي پيشرفت اقتصادي و اجتماعي فراهم سازد.

مرسي همچنين، بر مساله جوانان و ساختن آينده‌اي بهتر براي آنها تاكيد كرد و درباره مسايل مربوط به زنان گفت: مساله زنان يكي از موضوعات مهم است و بايد انديشه‌هاي نژادپرستانه را از بحث زنان دور كنيم.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha