• دوشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92011905359
  • خبرنگار : 71356

ارایه مرخصی به زندانیان در نوروز سنجش مهمی برای دستگاه قضا و زندانیان است

...سخنگوی دستگاه قضایی با بیان این‌که «در سال جدید تعداد یک هزار و 59 نفر مشمول عفو قرار گرفته‌اند» گفت: البته مشمول عفو به این معنا نیست که همه آن افراد حبس داشته و مشمول عفو واقع شده‌اند؛ زیرا حکم حبس بعضی از آن‌ها تقلیل پیدا کرده است، ولی به هر حال به مناسبت سال نو یک هزار و 59 نفر مشمول عفو قرار گرفته‌اند.

...سخنگوی دستگاه قضایی با بیان این‌که «در سال جدید تعداد یک هزار و 59 نفر مشمول عفو قرار گرفته‌اند» گفت: البته مشمول عفو به این معنا نیست که همه آن افراد حبس داشته و مشمول عفو واقع شده‌اند؛ زیرا حکم حبس بعضی از آن‌ها تقلیل پیدا کرده است، ولی به هر حال به مناسبت سال نو یک هزار و 59 نفر مشمول عفو قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: ریاست محترم قوه قضاییه مانند سنوات گذشته بخشنامه‌ای را تنظیم و به سازمان زندان‌ها ابلاغ کرد مبنی بر اینکه کسانی که عمدتا به علت مسائل مالی آن هم در رابطه با مسائلی مانند کلاهبرداری و ... یا کسانی که به دلیل غیر موارد مالی در زندان بوده‌اند اما وضعیت آنها در زندان خوب بود و زندان آنها را تایید می‌کرد همچنین وجود آنها در بیرون از زندان موجب مفسده نبوده و نیست نیز بتوانند از مرخصی استفاده کنند. آن طور که امروز از ریاست محترم سازمان زندان‌ها می‌پرسیدم بیش از 30 هزار نفر توانستند از این مرخصی‌ها استفاده کنند و می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و به کسانی که از این مرخصی استفاده کرده‌اند و به خانواده‌های آنها اعلام کنم که این موضوع سنجش بسیار مهم برای قوه قضاییه،‌ زندانیان و خانواده‌های آنهاست که اگر این افراد به بیرون از زندان رفتند دست به عمل خلافی نزده باشند و در جهت اصلاح کارهای خود بر بیایند، بعد از این نیز می‌توانند مشمول عفوهای بعدی قرار گیرند و همچنین راه را برای دیگران نمی‌بندند.

وی افزود: اما اگر کسانی که به مرخصی می‌روند باز هم دست به اعمال خلافی بزنند، طبیعی است که ممکن است در تخفیف مجازات‌های خودشان مشکل ایجاد شود و هم بعدا گفته شود این امر تجربه خوبی نبود و کمتر از این مرخصی‌ها استفاده شود.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: در راستای بحث زندان این انتظار جامعه بود کسانی که محکوم شده‌اند و می‌توانند کار یا شغلی انجام دهند و بیکار نباشند و در هشت ماهه سال 91 حدود 57 کارگاه در این راستا ایجاد شد و نزدیک هزار و 400 نفر نیرو مشغول کار شدند که در قدم نخست کار مثبت و خوبی بود و امیدواریم که این مساله را در سال 92 هم به خوبی پیش ببرند؛ زیرا به نفع زندان، زندانیان و همه کشور است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اظهارنظر رییس قوه قضاییه در برخی پرونده‌ها از جمله مفاسد اقتصادی یا زورگیران قبل از صدور حکم از لحاظ حقوقی اشکالی ندارد؟ گفت: خیر، چون در مورد مصداق تاکنون اظهارنظری نکرده‌اند و اظهارنظر در مورد کلیات یک موضوع هیچ تاثیری در خصوص پرونده ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: فرض کنید یک نوع فسادی صورت گیرد و بخواهند در مورد ماهیت فساد صحبت کنند که آیا این مساله فساد است یا خیر؟ این موارد در رابطه با اصل یک موضوع و توضیح دادن قانون اشکالی ندارد، اما ایشان نسبت به فرد اظهارنظر نمی‌کنند.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha