ایرانی است و به ایرانی بودنش افتخار میکند و مردم کشورش را بهترین مردمان میداند.
روحیه ضد آمریکاییاش غیر قابل انکار و ملموس است و اذعان دارد که در زمان مسوولیتش "از ابتدا دو کشور آمریکا و شوروی را در توافقها و قراردادها از مغزش بیرون کرده است" و البته این روحیه در سالهای بعد از انقلاب هم استمرار داشته است.
اکبر اعتماد اولین مدیر اتمی ایران میگوید که بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 به خاطر اینکه نمیخواسته مورد پرسش یا انگشتنگاری قرار گیرد به آمریکا نرفته است.
وی معتقد است قبل از این که 1+5 در مذاکرات هستهیی از ایران چیزی بخواهند" مجلس شورای اسلامی نحوه و سطح غنیسازی را در چارچوب قانون مشخص کند".
رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور همچنین تاکید کرد که با وجود همکاریهای ایران با آژانس "اگر 1+5 دست از ضایع کردن حق ایران طبق ان. پی. تی برنداشت، ادامه حضور در آژانس توجیهی نخواهد داشت".
اعتماد که در سالهای پس از انقلاب اسلامی ترک وطن کرده است درباره فضای سیاسی اجتماعی حاکم بر کشور میگوید: مشغول شدن مردم به مباحثی مثل طلا، سکه و دلار نشاندهنده آن است که مردم خود را در سرنوشت کشور مهم نمیدانند و از سوی دولت به خوبی به بازی گرفته نشدهاند.
این که 1+5 باید حق غنیسازی را برای ایران به رسمیت بشناسد، صحیح نیست
اکبر اعتماد در گفتوگو با خبرنگار انرژی هستهیی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که حدود سه ساعت به طول انجامید در پاسخ به این پرسش که فکر میکنید اختلاف نظر ایران و 1+5 درباره اینکه ایران میگوید به رسمیت شناختن حق غنیسازی باید در چارچوب بیانیهای رسمی در آغاز مذاکرات و همکاری صورت گیرد، در حالی که 1+5 میگوید این مساله میتواند به عنوان نتیجهی مذاکرات و همکاری باشد، گفت: معتقدم این حرف که 1+5 باید حق غنیسازی را برای ایران به رسمیت بشناسد، صحیح نیست. حق غنیسازی در خاک ایران در چارچوب "ان. پی. تی" (معاهده منع گسترش سلاحهای هستهیی) تصریح شده است. باید ایرانیها به دنبال این باشند که آنچه در "ان. پی. تی" تحت این عنوان آمده است از سوی 1+5 و به ویژه آمریکا مورد احترام و پذیرش قرار گیرد. این گونه نباشد که افکار عمومی ایران فکر کنند که ایران به دنبال گرفتن حق مسلم و اساسی خود از آمریکا و دیگر کشورهاست.

بعید میدانم به طور کامل تحریمها را از ایران بردارند
وی درباره احتمال رفع تحریمهای یکجانبه و بینالمللی از سوی 1+5 به ویژه آمریکا در نتیجه همکاری و مذاکرات در آینده خاطرنشان کرد: احتمال این است که در تحریمها تخفیف دهند، اما اینکه به طور کامل تحریمها را از ایران بردارند، بعید میدانم.
اعتماد تاکید کرد که باید در گام نخست مساله نقل و انتقال پولی و بانکی تسهیل و تحریمها در این بخش برداشته شود که البته گام مثبتی از سوی 1+5 خواهد بود.
مجلس شورای اسلامی نحوه و سطح غنیسازی را در چارچوب قانون مشخص کند
اگر 1+5 دست از ضایع کردن حق ایرات طبق ان. پی. تی برنداشت ادامه حضور در آژانس توجیهی نخواهد داشت
رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور به مسوولان و تصمیمگیران ایران پیشنهاد داد که هرگونه امتیازخواهی 1+5 و آمریکا درباره غنیسازی در سطوح مختلف را خودشان از مسیرهای قانونی در ایران و بر اساس نیاز کشور تعریف کنند قبل از آن که آنها این امر را بر ایران تحمیل کنند.
او پیشنهاد داد که "مجلس شورای اسلامی موضوع نحوه و سطح غنیسازی را در چارچوب قانون مشخص کند."
اعتماد در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال ایران اعلام کرده است غنیسازی 20 درصدی را براساس نیاز انجام میدهد و چنانچه تولید آن در حد نیاز کافی باشد، دیگر تولید نمیکند و ادامه آن توجیه اقتصادی هم ندارد، بنابراین همین مساله را مسوولان میتوانند در مجلس به تصویب برسانند که انجام غنیسازی در سطوح 20 یا 3.5 درصد هر زمان که کشور به آن نیاز داشت امکانپذیر شود و هر وقت که نیاز به غنیسازی داشت شروع به تولید کند. در مقابل آنها (1+5) باید دست از ضایع کردن حق غنیسازی و به رسمیت نشناختن بردارند و اگر باز هم مانع تراشی کردند دیگر حضور ایران در ان. پی. تی و همکاری با آژانس توجیهی نخواهد داشت.
ایران هم باید "چماق و هویج" در برابر 1+5 داشته باشد
رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به سیاست «چماق و هویج» که از ابتدای بحث هستهیی 1+5 نسبت به ایران به کار گرفته شده است، اظهار کرد: ما هم باید هویج و چماقی نسبت به آنها داشته باشیم. هویج میتواند این باشد که ما بررسی کردیم و تصمیم گرفتیم غنیسازی را بر اساس نیاز و ظرفیت کشور انجام دهیم و آماده مذاکره و همکاری نیز هستیم. چماق نیز میتواند این باشد که اگر حق ایران در ان. پی. تی بخواهد ضایع شود و حقوقش به رسمیت شناخته نشود دیگر تعهد ایران نسبت به ان. پی. تی بی معنی خواهد بود و ایران تهدید کند که در این صورت ان. پی. تی را ترک خواهد کرد.
وی با بیان اینکه "اگر دست من بود در زمان شاه معاهده ان. پی. تی را امضا نمیکردم" ابراز عقیده کرد که تاکنون حضور در ان. پی. تی هیچ امتیازی برای ایران نداشته است.

درباره این که چرا غنیسازی میکنیم؟ چرا نیروگاه اتمی بوشهر 18 سال طول کشید؟ مردم چیزی نمیدانند!
اعتماد در پاسخ به این پرسش که اما خروج از ان. پی. تی به لحاظ سیاسی و بینالمللی برای غرب به معنی تلاش یک کشور برای ساخت بمب هستهیی تعبیر میشود؟ گفت: اگر با قدرت عمل کنیم و فقط حرف نزنیم چنین اتفاق و برداشتی صورت نمیگیرد.
او با بیان اینکه متاسفانه ما به خوبی از اقدامات و سابقه خود حفاظت و حمایت نمیکنیم، تصریح کرد: چرا به اسراییل بمب اتم داده میشود و بارها و بارها به کشورهای منطقه حمله میکند، اما هیچ کاری به او ندارند، اما ایران که در دو قرن اخیر به هیچ سرزمینی حمله نکرده است، دائم مورد تهدید و حمله است و میگویند اگر ایران بمب در اختیار داشته باشد خطرناک است. کدام یک از تروریستهایی که در منطقه و دنیا اقدامهای جنایتکارانه انجام میدهند ایرانی بودند؟ اینکه دنیا نسبت به ایران اینگونه تصوراتی دارد یا علیه ما آنها را میپروراند به خاطر ضعف ما در بیان واقعیات ایران از سوی مسوولان و رسانههاست. متاسفانه درباره این که چرا غنیسازی میکنیم؟ چرا نیروگاه اتمی بوشهر 18 سال طول کشید؟ مردم چیزی نمیدانند. مردم اطلاعاتی کلی در اختیار دارند و این کافی نیست در حالی که افکار عمومی و دیدگاه مردم در انتقال مواضع هستهیی ایران بسیار مهم است.
اعتماد گفت: اگر میخواهند در مذاکرات امتیازی دهیم، خودمان درباره آن در کشور تصمیمگیری کنیم و اجازه ندهیم این مساله در مذاکرات سیاسی از ما خواسته شود.
آژانس نباید اطلاعات خود را از سرویسهای جاسوسی دریافت کند
رییس پیشین سازمان انرژی اتمی درباره «شفافیت کامل» که از سوی حسن روحانی برای تعامل با 1+5 عنوان شده است؟ گفت: درباره «شفافیت» در چارچوب ان. پی. تی مقرراتی وجود دارد که فکر میکنم ایران به همه تکالیف خود در سالهای گذشته عمل کرده است. در حال حاضر مراکز هستهیی اعلام شده ایران به آژانس تحت نظارت پادمان جامع آژانس هستند و آنچه درباره مراکز و فعالیتهای اعلام نشده مبتنی بر اسناد و اطلاعات سازمانهای جاسوسی برخی کشورها در ایران مطرح میکنند، قابل پذیرش نیست. چون آژانس نباید اطلاعات خود را از سرویسهای جاسوسی دریافت کند. آژانس نهادی تخصصی است که باید اطلاعات دقیق را خودش بر اساس سند و مدرک قابل قبول به دست آورد.
از ابتدا نباید پارچین را به آژانس نشان میدادند
وی درباره درخواست آژانس برای بازدید از سایت نظامی پارچین خاطرنشان کرد: پارچین یک مرکز نظامی است و در چارچوب مراکز هستهیی که آژانس اجازه بازدید و بازرسی از آن را دارد، نیست. بنابراین آژانس فرای وظایفاش درخواستی را مطرح میکند. هیچ کشوری مراکز نظامیاش را تحت نظارت بازرسان آژانس قرار نمیدهد و این اشتباه است.
اعتماد تصریح کرد: از ابتدا نباید آنجا (پارچین) را به آژانس نشان میدادند، چون یک دفعه که نشان دهیم، باز هم این درخواست را مطرح میکنند.
"شفافیت کامل" یعنی خواستهها و درخواستهای آژانس از ایران حد و مرز نشناسد و هر جا که خواستند سرک بکشند
رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور ادامه داد: یک بعد "شفافیت" این است که آژانس تا کجا حق بازرسی و نظارت دارد؟ معنای "شفافیت کامل" این است که خواستهها و درخواستهای آژانس از ایران حد و مرز نشناسد و هر جا که خواستند بتوانند سرک بکشند. در حال حاضر آژانس از تمامی مراکز و مواد هستهیی ایران بازدید و بازرسی میکند و دوربینهایشان نصب است، بنابراین فراتر از آن مربوط به مراکز و فعالیتهای نظامی ایران میشود.
او با اشاره به موضوع "لپ تاپ ایرانی" تصریح کرد: به بهانه مطالبی که در آن لپ تاپ آمده است به ایران فشار میآورند و صحبت از بازرسی برخی مراکز غیرهستهیی دارند که به عقیده من مطالب "لپ تاپ" میتواند به راحتی امری ساختگی باشد.
بازرسان آژانس از توانایی و مهارتهای جاسوسی برخوردارند
اعتماد تصریح کرد: برخی کشورها از طریق بازرسان آژانس به دنبال کسب اطلاع درباره فعالیتهای ایران در مراکز نظامی و هستهیی هستند. تمام بازرسان آژانس اطلاعات در اختیارشان را از فعالیت کشورها به کشورهایشان منتقل میکنند. آنها (بازرسان) از تواناییها و مهارتهای جاسوسی برخوردارند.
با هر نوع سازشکاری مخالفم
رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور درباره نحوه تعامل ایران با آژانس و دنیا تاکید کرد: «سازش کاری» غلط است، اما «درست کاری» خوب است. من با هر نوع سازشکاری مخالفم.
آمریکاییها میدانند که ایران نمیخواهد سلاح اتمی بسازد
موضوع هستهیی بهانه خصومت با نظام حاکم بر ایران است
اعتماد در پاسخ به این پرسش که رابطه ایران و آمریکا وابسته به حل موضوع هستهیی است یا حل پرونده هستهیی منوط به بهبود رابطه ایران و آمریکاست؟ با بیان این اعتقاد که "مشکل رابطه ایران و آمریکا وابسته به موضوع هستهیی نیست و به داستان گروگانگیری در سفارت آمریکا در سال 1358 بازمیگردد" افزود: آمریکاییها از همان موقع تحریم ایران را شروع کردند. موضوع هستهیی بهانه است. آنها میدانند که ایران نمیخواهد سلاح اتمی بسازد.
وی با بیان اینکه دلایل کافی وجود دارد که شورای امنیت سازمان ملل بدون دلیل قانونی و حقوقی علیه ایران قطعنامه تحریمی صادر کرده است، گفت: شورای امنیت مسایل صلح و امنیت بینالملل را بررسی میکند و اگر بمب ساختن یک کشور تحت این عنوان قرار میگیرد، چرا این شورا درباره اقدام هند، پاکستان و اسراییل ایرادی نگرفت؟ در حالی که درباره ایران میگویند ما شک داریم روزی اقدام به ساخت سلاح کنید و به همین خاطر علیه ما قطعنامه صادر کردند!
اعتماد خاطرنشان کرد: موضوع هستهیی بهانه خصومت با نظام جمهوری اسلامی ایران است که از سوی آمریکا دنبال شد، بنابراین اگر خصومت با نظام ایران تخفیف پیدا کند، شاید به سمت حل مساله هستهیی برویم، در غیر این صورت موضوع هستهیی هم غیرقابل حل و فصل است.
او اضافه کرد: معتقدم آمریکا الان در مرحله بدی قرار دارد و دچار گرفتاریهای اقتصادی و سیاسی مهمی است و در صورت تمایل ایران ممکن است پای میز مذاکره حاضر شود و کوتاه بیاید.

زبان نرم آقای روحانی در نزدیک شدن رویکردهای ایران وآمریکا موثر است
وی در پاسخ به این پرسش که حضور رییسان جمهور اعتدالگرا و لیبرال در ایران و آمریکا تا چه اندازه در نزدیکی رویکردهای دو طرف موثر است؟ گفت: به طور قطع این مساله مهم است. زبان بینالمللی و نرم آقای روحانی بسیار موثر است. ادبیات سیاسی آقای روحانی موجب نوعی امیدواری در دنیا شده است و این امیدواری توجه دنیا به مواضع ایران و اعتماد به آنها را ایجاد میکند. از سویی اوباما هم با توجه به گرفتاریهایش در آمریکا به سمت تعامل گرایش دارد. اما در این میان لابیهای مقتدر در آمریکا ازجمله نظامیگرها و صهیونیسمها ایجاد اختلال میکنند.
اعتماد درباره بیاعتمادی و بدبینی ایرانیها به آمریکا و اینکه برخی معتقدند اقدامات اخیر آمریکا فریب است با تایید این مطلب اظهار کرد: به همین دلیل مسوولان کشور نباید سیاست «چماق و هویج» آمریکا را فراموش کنند و بدانند که این سیاست را کنار نمیگذارد.
رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور درباره اینکه ایران در سالهای گذشته در چارچوب سیاستهای «تهاجمی» و «مقاومتی» سیاست هویج و چماق خاص خود مبنی بر پیگیری و پیشبرد برنامه هستهیی و از سویی مذاکرات سیاسی را دنبال کرده است و به قطعنامههای شورای امنیت نیز بیتوجه بود، تاکید کرد: به نظر من آنچه ایران در پیشبرد برنامه هستهییاش انجام داده است، چندان «چماق» محسوب نمیشود. به جای اینها ایران باید بر حقوقش در ان. پی. تی تاکید کند، چون در سالهای گذشته همکاری ایران با آژانس علاوه بر اینکه حداکثری بوده است هیچ فایدهای برای ما نداشته است و باید نسبت به ادامه این همکاری و یا حتی خروج از آن به طور جدی وارد بحث شویم.
او ادامه داد: طرح موضوعهای سیاسی و منطقهیی در مذاکرات با وجود این که میتواند موثر باشد، اما باز هم برای تهدید آنها به رعایت و شناسایی حقوق هستهیی ایران طبق ان. پی. تی کافی نیست.
فتوای مقام رهبری برای اولینبار در سیاست ایران نرمش ایجاد کرد و هوشیارانه بود
اعتماد در پاسخ به این پرسش که برای نشان دادن حسن نیت بیشتر در ادامه همکاری با آژانس، موضوع فتوای مقام معظم رهبری در ممنوعیت ساخت و استفاده از سلاح هستهیی مطرح شده است؟ خاطرنشان کرد: اینها همه درست، اما آمریکاییها فقط زبان زور و تهدید را میفهمند و در این مسیر نباید آسان گرفت. مگر اسراییل هر روز ایران را تهدید نمیکند و یا آمریکا مدام از گزینههای روی میز صحبت نمیکند، بنابراین معتقدم ایران هم باید از اهرمهای فشار مثل خروج از ان. پی. تی به طور جدی استفاده کند.
وی درباره فتوای مقام معظم رهبری در بحث هستهیی و اشاره رییسجمهور آمریکا به آن به ویژه در سخنرانیش در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با بیان اینکه "گفتههای مقام رهبری در اینباره تازگی دارد و برای اولین بار در سیاست ایران نرمش ایجاد کرد" گفت: این مساله راهی را برای جلو بردن بحث هستهیی باز کرد، به این معنا که اگر بخواهیم وارد تعامل و همکاری با غرب شویم آن تعامل به معنای شکست نیست و معتقدم این موضعگیری هوشیارانهای بود که از سوی مسوولان ایران به کار گرفته شد. این مساله در چارچوب سیاستهای «نرم» است نه «ضعیف». امیدوارم که مفهوم اقدام ایران در تاکید بر فتوای رهبری به معنای امتیازدهی صرف به طرف مقابل نباشد. در عین حال که معتقدم داد و ستد و تعامل در این بحث طبیعی است.
"روشن نیست منظور آقای روحانی از حل مساله هستهیی در 3 تا 6 ماه چیست؟"
رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا پاسخ مناسبی به رویکرد جدید ایران در موضوع هستهیی ندهد پاسخ ایران چه خواهد بود؟ با طرح این موضوع که "روشن نیست منظور آقای روحانی از حل مساله هستهیی در 3 تا 6 ماه چیست؟" گفت: به لحاظ ملی حل مساله هستهیی یعنی لغو تمام تحریمها علیه ایران و بازگرداندن پرونده هستهیی ایران از شورای امنیت به شورای حکام آژانس. به نظر من حل مساله هستهیی یعنی همین تعریف. اما اگر این تعریف مد نظر نباشد و صرفا به لغو تحریمهای کماثر پرداخته شود، مساله شکل دیگری میگیرد.
اگر ایران نشان دهد که امتیاز میدهد و عقب مینشیند آنها تا گام آخر پیشنهادشان جلو میروند
وی درباره پیشنهاد سه مرحلهای 1+5 به ایران در مذاکرات آلماتی 1 و2 که در نهایت خواسته آنها مبنی بر تعلیق غنیسازی 3.5 درصدی در ایران است و در ازای آن به رسمیت شناختن حق غنیسازی گفت: اگر ایران نشان دهد که امتیاز میدهد و عقب مینشیند آنها تا گام آخر پیشنهادشان جلو میروند. معتقدم موضوع هستهیی تا به طور واقعی جنبه ملی پیدا نکند آنها در مقابل ایران کوتاه نمیآیند. باید دلیل غنیسازی و ساخت نیروگاه و فعالیتهای صلحآمیز هستهیی به طور شفاف برای مردم، نخبگان و تمامی مسوولان کشور توضیح داده شود تا اراده ملی به طور واقعی پشت قضیه قرار گیرد.
به مذاکرات ژنو خیلی خوشبین نیستم
اگر آمریکاییها در نهایت به تعلیق غنیسازی تا 3.5 درصد برسند، مذاکره هیچ فایدهای ندارد
رییس پیشین سازمان انرژی اتمی در ادامه این گفتوگو درباره کوتاه آمدن 1+5 از درخواست تعلیق غنیسازی و توقف سایت فردو و انتقال مواد هستهیی از ایران به کشور ثالث در آخرین پیشنهادشان به ایران با اشاره به سه مرحلهای بودن پیشنهاد 1+5 تصریح کرد: اگر آمریکاییها بخواهند طی سه مرحله بر اساس پیشنهادشان در آلماتی به تعلیق غنیسازی تا 3.5 درصد برسند، مذاکره هیچ فایدهای ندارد. از سویی اساسا من ارادهای در آمریکاییها برای مذاکرات جدی نمیبینیم.
وی در پاسخ به این پرسش که پس شما نسبت به مذاکرات ژنو میان ایران و 1+5 بدبین هستید؟ گفت که "خیلی خوشبین نیستم."
نیروگاه بوشهر یک شروع خوب است
اعتماد در ادامه گفتوگویش با ایسنا درباره امضای پروتکل تحویل موقت نیروگاه بوشهر به ایران اظهار کرد: ما برای اولینبار یک نیروگاه اتمی در اختیار داریم که هزار مگاوات برق تولید میکند و این یک شروع خوب است. همچنین با راهاندازی این نیروگاه ایران جایگاه بالایی در منطقه پیدا میکند چون اولین نیروگاه اتمی در منطقه و خاورمیانه را در اختیار دارد. البته آمریکاییها و صهیونیستها از سالهای گذشته تاکنون همواره کشورهای حوزه خلیج فارس را نسبت به نیروگاه بوشهر تحریک کردهاند، اما نباید به این چیزها اهمیت داد.
ایجاد مسابقه تسلیحاتی تحت تاثیر برنامه هستهیی ایران حرفی احمقانه است
او درباره آنچه کشورهای غربی و آمریکایی مبنی بر ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه با هستهیی شدن ایران مطرح میکنند، گفت: این حرفها چرند است. هر کشوری که امروز تصمیم میگیرد تکنولوژی هستهیی داشته باشد که به آسانی نمیتواند آن را فراهم کند. اگر ایران امروز این تکنولوژی را در اختیار دارد به 40 سال قبل باز میگردد.
وی ادامه داد: مگر وقتی اسراییل سراغ سلاح هستهیی رفت و آن را در اختیار گرفت سایر کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی که در آن مقطع با اسراییل دشمنی داشتند، به سمت سلاح هستهیی رفتند؟ بنابراین این حرف احمقانه و غیرقابل قبول است.
آمریکاییها آن طور که برخی فکر میکنند در سیاست عاقل و منطقی نیستند
رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور با بیان اینکه بر خلاف بسیاری که فکر میکنند آمریکاییها در سیاست منطقی و عاقل هستند، آنها اینگونه نیستند، در ادامه به مذاکراتش با آمریکاییها در زمان رژیم گذشته بر سر پیشنهاد تشکیل یک مرکز «سوخت هستهیی منطقهیی» اشاره کرد و گفت: وقتی هنری کسینجر، وزیر خارجه وقت آمریکا بود این پیشنهاد را با ایران مطرح کرد که من با آن مخالفت کردم. بعدها کسینجر برای مذاکره آمد و من در پاسخ گفتم که برای چند دقیقه فراموش کنید که وزیر خارجه آمریکا هستید. من میخواهم برای چند دقیقه با کسینجر، استاد روابط بینالملل دانشگاه هاروارد صحبت کنم و او پذیرفت و گفتم که شما فکر میکنید ایجاد یک مرکز سوخت هستهیی با کشورهایی مثل عراق، پاکستان، عربستان، سوریه، ترکیه و غیره با وجود اختلافهای قومی، مذهبی و تاریخی که میان این کشورها در منطقه وجود دارد، امکانپذیر است؟ او کمی تامل کرد و در پاسخ پذیرفت که چنین امری امکانپذیر نیست و دیگر آن پیشنهاد مطرح نشد.
کار آقای روحانی برای مذاکره با آمریکا بسیار سخت خواهد بود
وی تاکید کرد: از این رو معتقدم کار آقای روحانی برای مذاکره با آمریکا بسیار سخت خواهد بود و مساله رابطه با آمریکا و حل مساله هستهیی صرفا با چند اقدام دیپلماتیک قابل حل و فصل نیست. ما به کسانی احتیاج داریم که زبان و فرهنگ آنها را بشناسند و خوشبختانه در میان افراد نزدیک به آقای روحانی، افرادی مثل آقای ظریف برای این کار قابل قبول هستند.
اعتماد درباره واکنش کشورهای عربی منطقه و حوزه خلیج فارس به راهاندازی نیروگاه بوشهر گفت: راهاندازی نیروگاه تبلیغات سوء علیه نیروگاه اتمی بوشهر در منطقه را از بین میبرد و اگر آمریکا با ایران به تفاهمهایی برسد دیگر لجاجتها ادامه نخواهد داشت.
اگر ایران میخواهد با روسیه قرارداد جدید ساخت نیروگاه امضاء کند به خاطر فشارهای سیاسی است
او درباره قراردادها و تعامل آینده ایران با روسیه در بحث نیروگاهسازی اظهار کرد: اگر ایران میگوید میخواهد با روسیه قرارداد جدید ساخت نیروگاه امضاء کند، تحت تاثیر فشارهای سیاسی است و به حمایت آنها در بحث هستهیی نیاز دارد. ما اگر میخواهیم نیروگاه اتمی داشته باشیم راهش این است که خودمان دست به ساخت نیروگاههای اتمی کوچک مثل طرح نیروگاه 360 مگاواتی دارخوین بزنیم، اما برای تست راکتور نیاز داریم هرچه سریعتر راکتور 40 مگاواتی اراک ساخته و آماده شود. شاید برخی بگویند خیلی طول میکشد، اما مگر نیروگاه اتمی بوشهر 18 سال طول نکشید!
اعتماد در پاسخ به این پرسش که چرا در تصمیمات و نظرات قبل و بعد از انقلاب شما روحیه ضد آمریکایی اینقدر زیاد است؟ طوری که قبل از انقلاب هم با وجود روابط دیپلماتیک و سیاسی خوب میان ایران و آمریکا باز هم در تعامل با آنها بسیار محتاط بودید؟ گفت: قبل از انقلاب در ارتباط با شوروی و آمریکا به کلی این دو را از مغزم پاک کرده بودم و کشورهای متوسط صنعتی مثل آلمان و فرانسه را برای همکاری در نظر داشتم. من ضد قدرتمندان دنیا هستم که همیشه میخواهند با اعمال قدرت خواستهای خود را به کرسی بنشانند.
وی ادامه داد: البته در مذاکراتی که با آمریکاییها بر سر سوخت داشتیم در نهایت آنها از حرفشان عقبنشینی کردند. آمریکاییها میگفتند قراردادشان با ایران در چارچوب یک برنامه بلند مدت و گسترده است و بسیاری از کشورها را در برمیگیرد و اگر ایران این قرارداد را قبول نکند، دیگران هم تبعیت نمیکنند. اما ما تنها با یک شرط آن را پذیرفتیم؛ اینکه در اجرای موافقتنامه، ایران به عنوان دولت "کامله الوداد" در موضوع اتمی شناخته شود، یعنی هر عملی با هر کشوری انجام دهند باید درباره ایران هم رعایت شود و آنها این را پذیرفتند اما وقوع انقلاب موجب شد که آن قرارداد به تصویب دو طرف نرسد.
رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور درباره نیاز ایران به 4 تا 5 راکتور تحقیقاتی در نقاط مختلف ایران برای تامین رادیودارو و رادیوایزوتوپ با تاکید بر نیاز کشور به این امر گفت: البته بهتر است راکتورهایی که قرار است ساخته شود از نوع آب سبک و مشابه راکتور تهران باشد.
اعتماد در ادامه با اشاره به انتخاب حسن روحانی به عنوان رییسجمهور در سال 92 گفت: آقای روحانی الان مقبولیت زیاد در میان مردم ایران دارد و اگر این مقبولیت نبود، هیچ وقت نمیتوانست چنین تاثیری در فضای بینالملل داشته باشد، اما این مسیر باید ادامه یابد و راهش این است که پرونده افکار عمومی ایران را در آگاهی دادن به مردم در زمینههای مختلف به ویژه هستهیی نبندند. اگر افکار عمومی را کنار بگذارند دولت گرفتار میشود. امیدوارم آقای روحانی و مقام معظم رهبری با جوی که ایجاد شده اجازه دهند مسیر گفتوگوها باز شود و فضای آزاد بحث و بررسی به ویژه در دانشگاهها و رسانهها ایجاد شود.
او درباره دیدارهایش با مقامات کشورمان در سالهای گذشته اظهار کرد: هر کدام از مسوولان کشور که خواستند من را ببینند، به دیدارشان رفتم. مثلا چندین سال پیش وقتی آقای علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند با وی دیدار کردم و آن دیدار بسیار خوب و رضایتبخش بود. من حرفهایم را بیدغدغه و آزادانه مطرح میکنم. همچنین با رییسان سازمان انرژی اتمی ملاقات داشتم.
اولین مدیر اتمی کشور تاکید کرد که مهمترین مطلبی که از مسوولان در دیدارهایم خواستم حفظ منافع ملی کشور در عرصه بینالمللی بوده است. البته ممکن است با کشورهای خارجی منافع مشترک داشته باشیم، اما در برابر گردنکلفتی کشورهایی که میخواهند خواستشان را به ما تحمیل کنند، نباید کوتاه آمد و خوشحالم با وجود اینکه در یک دورهای غنیسازی تعلیق شد در نهایت روند کار به پیشرفت ایران منجر شد.
اعتماد اضافه کرد: مساله هستهیی به خاطر دخالتهای ناجوانمردانه خارجی در این موضوع به یک امر ملی تبدیل شد ولی به طور جدی این مساله برای مردم توضیح داده نشد. از سویی اینکه در کشور عدهای با هستهیی شدن ایران مخالفند و عدهای موافق، بحثی جداست، اما من دلم نمیخواهد خارجیها خواستهشان را به ما تحمیل کنند.
او تاکید کرد: جدای از اینکه ایران ذخایر قابل توجه نفت و گاز در اختیار دارد، حرکت به سمت تکنولوژی و دانش هستهیی با توجه به تحرکی که در صنایع مختلف کشور ایجاد میکند، بسیار مطلوب و خوب است.
وی تاکید کرد که هر کشوری باید برای خود ترکیبی از انرژیهای مختلف داشته باشد. ما در حال حاضر به طور 100 درصد به انرژی هستهیی نیاز نداریم اما مفید است که در سبد انرژی کشور همه نوع انرژی داشته باشیم.
اعتماد با انتقاد از افزایش مصرفگرایی در بین مردم ایران تصریح کرد که ما نمی توانیم در حالی که انگور از شیلی وارد میکنیم و گرفتار تجملات و مصرفگرایی شدهایم با تحریمها مقابله کنیم. مشغول شدن مردم به مباحثی مثل طلا و سکه و دلار نشاندهنده آن است که مردم خود را در سرنوشت کشور مهم نمیدانند و از سوی دولت به خوبی به بازی گرفته نشدهاند. اگر ملت در تمامی ابعاد سرنوشت خود از سوی دولت و حکومت به بازی گرفته نشود نمیتوان انتظار پیشرفت و توسعه داشت.
گفتوگو از خبرنگار ایسنا، زهرا اصغری



انتهای پیام
نظرات