• یکشنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92091007038
  • خبرنگار : 71021

نام کشورهای هدف لغو روادید تا پایان سال به دولت اعلام می‌شود

نام کشورهای هدف لغو روادید تا پایان سال به دولت اعلام می‌شود

معاون گردشگری کشور از برگزاری نخستین جلسه‌ی کارگروه تسهیلات روادید در اواخر آذرماه و همچنین تهیه‌ی فهرستی از کشورهایی که قرار است ایران با آن‌ها لغو روادید شود، تا پایان امسال خبر داد.

معاون گردشگری کشور از برگزاری نخستین جلسه‌ی کارگروه تسهیلات روادید در اواخر آذرماه و همچنین تهیه‌ی فهرستی از کشورهایی که قرار است ایران با آن‌ها لغو روادید شود، تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرتضی رحمانی‌موحد در نخستین نشست خبری خود که صبح امروز (یکشنبه، دهم آذرماه) به‌مدت دو ساعت برگزار شد، با تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی‌اش، درباره‌ی تشکیل کارگروه تسهیلات روادید که یکی از اولویت‌های مهم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌شمار می‌آید، توضیح داد: اوایل آبان‌ماه امسال به‌دنبال مصوبه‌ی هیئت دولت، تشکیل این کارگروه به‌منظور تسهیل صدور و لغو روادید ایران برعهده‌ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گذاشته شد که اعضای آن را وزارتخانه‌های امور خارجه، کشور، اطلاعات و سازمان توسعه و تجارت تشکیل می‌دهند و هدف آن تهیه‌ی فهرستی از کشورهای هدف برای تسهیل صدور یا لغو روادید یا اتخاذ تصمیم‌هایی برای روان‌سازی سفر گردشگران خارجی است.

وی اضافه کرد: نخستین جلسه‌ی این کارگروه اواخر آذرماه امسال تشکیل می‌شود تا به آیین‌نامه و فهرستی از این کشورها دست‌ یابیم که قبل از پایان سال، این فهرست به هیئت دولت تحویل داده می‌شود.

او همچنین از تهیه‌ی دستورالعمل ایجاد دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری خبر داد و افزود: این دفاتر برای معرفی جذابیت‌های ایران قبلا هم وجود داشتند و حالا آن را به‌روز کرده‌ایم و تا یک‌ماه آینده این دفاتر با پذیرش متقاضی در کشورهای هدف، کار خود را شروع می‌کنند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی بازبینی بازارهای هدف گردشگری نیز اظهار کرد: ما سه بازار را شامل کشورهای همسایه، چین و شرق آسیا و بازارهای سنتی ایران، یعنی اروپا و آمریکای شمالی بازبینی می‌کنیم تا گردشگری تخصصی را از طریق آن‌ها توسعه دهیم.

وی در تشریح برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت این سازمان، به اصلاح چارت تشکیلاتی معاونت گردشگری که اکنون مراحل پایانی خود را می‌گذراند، اشاره و بیان کرد: استفاده از فضاهای مجازی در گردشگری داخلی و خارجی از جمله‌ی این برنامه‌ها به‌شمار می‌آید. بر این اساس، نخستین اقدام ما سامان‌دهی و به‌روز کردن سایت گردشگری از نظر ترجمه، شکل و محتواست تا محلی برای رجوع بیشتر گردشگران باشد.

او همچنین تدوین مقررات جامع گردشگری، بازبینی و اصلاح آیین‌نامه‌ها، استانداردسازی مربوط به تأسیسات گردشگری با تمدید قرارداد برای دوره‌ی سه ساله،‌ تغییر نگرش در بازارهای هدف و جذب سرمایه‌گذار، حضور شرکت‌های فراملی و برند‌های جهانی در صنعت،‌ انتقال دستاوردهای جدید جهانی در صنعت گردشگری و ارتقای این موقعیت ایران به‌منظور افزایش تأسیسات و محصولات گردشگری را از جمله برنامه‌های میان‌مدت این معاونت اعلام کرد و گفت: هنر ما تبدیل منبع به محصول است. مطلع هستید که از نظر منابع طبیعی و تاریخی در جایگاه پنجم و دهم قرار داریم، اما از نظر عملکرد اقتصادی رتبه‌ی ایران، 98 است که باید این جایگاه را واقعی کنیم.

رحمانی در ادامه گفت:‌ از زمانی که آمدم، بارها از نظر سیاستگذاری گردشگری مورد سوال قرار گرفتم. سیاستگذاری گردشگری را در یک نظام جامع تعریف کرده‌ایم که پنج حلقه‌ی ارتباطی مکمل و مرتبط با مبانی قانونی که کمک می‌کند از مسیر تولید فکر به تصمیم و اجرا برسیم، تعریف شده است.

وی سپس به این حلقه‌ها اشاره کرد: حلقه نخست برگزاری نشست‌های تخصصی با جوامع و اصناف است. دومین حلقه برپایی کمیته‌ی گردشگری متشکل از هیئت علمی،‌ فعالان گردشگری و مدیران سازمان و حلقه سوم شامل کانون هماهنگی ملی گردشگری می‌شود که در سال 84 مصوبه دولت بود و اجازه می‌داد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یک همکاری ارتباطی و تعاملی با دستگاه‌های مرتبط داشته باشد و راه‌ حل‌هایی را اتخاذ کند که ابزاری قانونی برای تکامل و پیشرفت صنعت گردشگری به‌شمار می‌آمد.

معاون گردشگری اضافه کرد: احیا و تشکیل کمیته‌های مصوب هیئت دولت مانند کمیته‌ی طبیعت‌گردی، تسهیلات روادید و مناطق آزاد، حلقه چهارم به‌شمار می‌آید و حلقه پنجم شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری به ریاست رییس‌جمهور است که بالاترین رکن سیاستگذاری‌ها را دارد.

رحمانی همچنین مدیریت سفر را یکی از برنامه‌های معاونت اعلام کرد و ادامه داد:‌ این‌که چه میزان به‌عنوان دولت باید در سفرهای داخلی دخالت کنیم جای سوال دارد و باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد؛ ولی به‌عنوان متولی گردشگری در مناسبت‌ها می‌توان نظارت و برنامه‌هایی را برای استفاده بهتر مردم از این فرصت‌ها داشت.

او استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور را یکی دیگر از برنامه‌های خود دانست و گفت:‌ با توجه به تجربیاتم در خارج از کشور، طیف گسترده‌ای از ایرانیان مقیم خارج به کشور علاقه دارند البته معاندان و مخالفان نظام را محاسبه نمی‌کنیم، اما آن گروهی که هدف ما هستند می‌توانند براساس نگاه و فرآیند ما کمک باشند.

رحمانی با بیان این‌که ارتقای مشارکت مردمی و افزایش سهم بخش خصوصی و تعاونی‌ها و افراد غیردولتی از جمله برنامه‌های این معاونت است، اضافه کرد: کلید موفقیت گردشگری در کیفیت، امنیت،‌ ارائه‌ی تسهیلات و خدمات مناسب و احترام و مهمان‌نوازی است. همه‌ی این‌ها در کشور ما وجود دارد و امیدواریم روزی با تحقق آن‌ها، جشن مفصلی را برگزار کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha