• دوشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۲ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92091812856
  • خبرنگار : 71191

مهدی حجت مطرح کرد:

وزارت نفت به کمک میراث فرهنگی می‌آید/چرا «باران‌خواهی» برای جهانی شدن پیشنهاد شد؟

وزارت نفت به کمک میراث فرهنگی می‌آید/چرا «باران‌خواهی» برای جهانی شدن پیشنهاد شد؟

مهدی حجت گفت: وزارت نفت به‌عنوان اسپانسر برخی رخدادهای آینده در حوزه‌ی میراث فرهنگی به کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌آید.

مهدی حجت گفت: وزارت نفت به‌عنوان اسپانسر برخی رخدادهای آینده در حوزه‌ی میراث فرهنگی به کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌آید.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاون میراث فرهنگی با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حمایت وزارت نفت و علاقه‌مندی وزیر نفت به مسائل فرهنگی را پشت خود دارد اظهار کرد: همه‌ی دستگاه‌های فنی دنیا براساس قوانین پیشرفته موظف هستند به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فرهنگی اقدام کنند. به همین دلیل، تفاهمنامه‌ای میان سازمان میراث فرهنگی و وزارت نفت بسته شده تا این وزارتخانه براساس علاقه‌مندی‌اش، اسپانسر برخی اتفاقات در حوزه‌ی فرهنگ باشد.

وی ایجاد موزه‌ی نفت و سرمایه‌گذاری وزارت نفت در حوزه‌ی سامان‌دهی بیستون و تخت جمشید و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی سیراف را از جمله‌ی این اتفاق‌ها دانست و از مردم ایران به‌خاطر وضعیت نابسامان و بدی که برخی سایت‌های تاریخی دارند عذرخواهی کرد.

او با دعوت از دیگر دستگاه‌ها برای مشارکت با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با هدف حفاظت از میراث فرهنگی، اظهار کرد: در طول 100 روز گذشته، شکایت‌های زیادی از پایگاه‌های جهانی در سطح کشور داشتیم که به‌خاطر کمبود بودجه، با مشکلات زیادی مواجه شدند. به همین دلیل تلاش‌مان را در راستای احیای پایگاه‌های میراث فرهنگی بیشتر کرده‌ایم.

در محدوده حرم رضوی پایگاه میراث فرهنگی ایجاد می‌کنیم

حجت که در نشستی خبری سخن می‌گفت، به ایجاد یک پایگاه جدید در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) اشاره و بیان کرد: پایگاه جدیدی در نزدیکی آثار تاریخی در محدوده‌ی حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد ایجاد می‌شود تا با توجه به ساخت‌وسازهای در حال انجام در این محدوده، از بناهای تاریخی موجود در محوطه حفاظت شود.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری احیای دوباره‌ی مرکز عالی آموزش سازمان را از دیگر سیاست‌هایش دانست و افزود: در صحبت‌هایی که با دولت داشته‌ایم قصد داریم مرکز آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی را دوباره احیا کنیم چون تقریبا همه‌ی محوطه‌ها، سایت‌های تاریخی و موزه‌ها در اختیار سازمان هستند ما می‌توانیم فارغ‌التحصیلان خوبی در این حوزه داشته باشیم و حتی مقاطع فوق لیسانس و دکتری را در رشته‌هایی که دانشگاه‌های دیگر ندارند ایجاد می‌کنیم.

دفتر یونسکو را به مکان سابق‌اش برمی‌گردانیم

او همچنین گفت: قبلا محل استقرار دفتر یونسکو در تهران در ساختمانی در کاخ سعدآباد بود که به‌دلیل مشکلی که قنات واقع در محدوده‌ی ساختمان ایجاد کرد، آن ها مجبور به تغییر مکان شدند. اکنون در حال مرمت آن ساختمان هستیم تا دفتر یونسکو را دوباره به جایی قبلی‌اش برگردانیم.

زمان تحقق وعده‌ها درباره موزه دوران اسلامی، پایان سال آینده

معاون میراث فرهنگی درباره‌ی وضعیت موزه‌های کشور نیز نخست به موزه‌ی ملی ایران و بخش دوران اسلامی آن اشاره کرد و با بیان این‌که بخش دوران اسلامی سال‌هاست تعطیل است افزود: هیئت سه نفره‌ای را شامل کارشناسان زبده انتخاب کرده‌ام که وظیفه‌شان رسیدگی به وضعیت موزه‌ی دوران اسلامی با هدف احیای آن است.

حجت ادامه داد: تا پایان سال آینده یا اوایل سال بعد نیز این رسیدگی‌ها تحقق می‌یابد. امیدوارم تلاش‌های‌مان به احیای «مجموعه‌ی باغ شاه» به‌عنوان موزه منجر شود. قصد داریم در احیای این موزه‌ی جدید‌، ساختمان وزارت امور خارجه،‌ موزه‌ی پست و دانشگاه هنر را نیز وارد کنیم و طرح را در آن مکان‌ها اجرایی کنیم تا یک «باغ فرهنگ» بزرگ با سرمایه‌گذاری اندک در وسط شهر تهران ایجاد شود.

او با اشاره به پایان رسیدن کار فیزیکی موزه‌ی بزرگ خراسان تا پایان سال، گفت: از اوایل سال آینده، تجهیز این موزه را انجام می‌دهیم. همچنین باید درباره‌ی طرح ایجاد تعدادی موزه‌ی ملی که در سال‌های گذشته اقداماتی در این راستا در مناطق بزرگ کشور انجام شد، فکری شود.

وی به ابلاغ آیین‌نامه‌ی استانداردسازی موزه‌های کشور اشاره و اظهار کرد: آیین‌نامه‌ای برای استانداردسازی موزه‌ها تهیه و به استان‌ها ابلاغ شده است تا براساس آن همه‌ی موارد در موزه‌ها بررسی شوند.

براساس وصیت بهزاد عمل می‌کنیم

حجت درباره‌ی وضعیت خانه‌ی بهزاد نیز توضیح داد: براساس وصیت بهزاد قرار بود خانه‌ی او موزه‌ی مینیاتور شود و در آنجا به علاقه‌مندان آموزش‌هایی داده شود، اما متأسفانه این موزه کاربری دیگری گرفته است. اکنون دستور تخلیه خانه را داده‌ایم و با کمک معاونت صنایع دستی در حال فراهم کردن امکانات برای ایجاد موزه‌ی مینیاتور هستیم.

اعلام ثبتی بودن آثار ممنوع است

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: به همه گفته‌ایم از اعلام ثبتی یا تاریخی بودن یا نبودن آثار دارای ارزش در سطح کشور تا اطلاع ثانوی خودداری شود تا از بروز مشکلات مالی و حقوقی جلوگیری کنیم. برخی افراد با استعلام از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای اطلاع داشتن از تاریخی بودن یا نبودن آثار، مشکلات مالی و حقوقی برای آثار ایجاد می‌کنند. بنابراین اعلام کردیم تا اطلاع ثانوی چنین اطلاعاتی ارائه نشود.

وی از تشکیل نخستین کمیسیون ملی میراث معنوی در سطح کشور خبر داد و افزود: همه‌ی دستگاه‌ها مانند وزارت ارشاد، محیط زیست و دستگاه‌های مربوط به میراث ناملموس در این شورا عضو هستند و موظف‌اند تا در مدت دو هفته‌ی آینده در نخستین جلسه شرکت کنند.

او درباره‌ی این نکته که چرا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به جای فرستادن پرونده‌های دیگر برای ثبت در فهرست میراث ناملموس جهانی در سال 2014 میلادی «آیین باران‌خواهی» را معرفی کرده است؟ توضیح داد: سیستمی در یونسکو داریم که وقتی یک کشور تعدادی سهمیه در یونسکو داشته باشد، باید ابتدا سهمیه‌های معرفی‌شده قبلی بررسی شوند سپس سراغ سهمیه‌های جدید برود. ایران نیز از گذشته فهرستی را شامل 11 میراث ناملموس داشت و ما موظف بودیم یکی از آن سهمیه‌ها را معرفی کنیم. در جلسه‌ای که با پنج نفر از کارشناسان خبره برگزار کردیم «آیین باران‌خواهی» بیشترین امتیاز را گرفت.

حجت بیان کرد: اگر بخواهیم دنبال ثبت چوگان ایرانی برویم، می‌توانیم در کمیسیون میراث ناملموسی که برای نخستین‌بار در کشور ایجاد کرده‌ایم، نخست آن را مطرح کنیم؛ اما آیا واقعا چوگان ایرانی نخستین اولویت ما برای ثبت بعدی میراث معنوی است؟ متأسفانه در مدت هشت ماه که پرونده‌ی چوگان (ارائه‌شده از سوی جمهوری آذربایجان) روی سایت یونسکو قرار داشت هیچ اقدامی از سوی مدیران قبلی سازمان میراث فرهنگی انجام نشد. اعتراض در آن زمان نتیجه می‌داد نه این‌که پس از مدت‌ها ما بخواهیم اعتراضی کنیم که هیچ جوابی به آن داده نشود.

وی اظهار کرد: در هر صورت در 100 روز گذشته، فهرستی از همه‌ی میراث ناملموس در خطر در سطح کشور فراهم کرده‌ایم که با کارشناسان در حال بررسی آن‌ها برای ارائه در سال 2015 میلادی به یونسکو هستیم.

حجت همچنین در پاسخ به گلایه‌ی یکی از خبرنگاران که چرا هیچ‌کدام از مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌طور زنده هشتمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو را ندیدند تا بتوانند به‌موقع با خبرنگاران گفت‌وگو کنند، به شوخی گفت: از من پیرمرد توقع آن‌لاین دیدن این اجلاس را نداشته باشید؛ اما شهادت می‌دهم در آن شب که جلسه برگزار شد شورای معاونان تشکیل شده بود و درباره‌ی چنین مسائلی که امروز صحبت می‌کنیم، بحث می‌کردیم تا بتوانیم عَلم افتاده را بلند کنیم.

او همچنین درباره پرونده‌ی «طب سنتی ایران» که نتوانست امسال در یونسکو به ثبت برسد اظهار کرد: پرونده را من در گذشته دیده بودم، ناقص بود آن را برگرداندند تا کامل شود. باید فکر کنیم ببینیم آیا چیزی به بزرگی طب سنتی در کل ایران را می‌توان برای ثبت در فهرست میراث ناملموس یونسکو ارائه کرد، در حالی که همه‌ی کشورها پرونده‌های کوچکی به این اجلاس می‌فرستند.

آیین باران‌خواهی از گذشته در نوبت یونسکو بود

وی تأکید کرد: برای «آیین باران‌خواهی» نیز قضیه همین‌گونه است؛ متأسفانه در همه‌ی پرونده‌هایی که به یونسکو می‌روند با هر عنوانی و هر سطح گستردگی‌ای در انتها، یک کلمه‌ی «ایران» قرار داده می‌شد تا آن را به ثبت برسانند. متأسفانه اکنون نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

او همچنین درباره‌ی پیشنهادی که به یونسکو داده است، گفت:‌ طرحی را تهیه و به یونسکو ارائه کردیم مبنی بر این‌که اگر هر کشوری قصد ثبت میراث غیرمادی خود را دارد که خارج از مرزهای کشورش است، برای مدتی آن آیین را روی سایت یونسکو معرفی و هدف خود را بیان کند. اگر کسی حرفی داشت به آن کشور بگوید تا آن آیین به‌صورت مشترک به ثبت برسد وگرنه دیگر حرفی برای چنین اتفاقاتی نمی‌ماند.

چرا حجت هشت سال سکوت کرد؟

قائم‌مقام سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه‌ی این نشست در پاسخ به این پرسش که چرا مهدی حجت به‌عنوان بنیان‌گذار سازمان میراث فرهنگی در طول هشت سال گذشته و زمانی که مشکلات زیادی در این حوزه وجود داشت، سکوت کرد و همچنین به‌عنوان رییس ایکوموس ایران چه کاری انجام می‌داد؟ گفت: ایکوموس یک NGO جهانی است که اکنون حدود یک‌هزار نفر عضو دارد، اعضایی که سوابق جدی‌ای در حوزه‌ی میراث فرهنگی دارند. این 1000 نفر در طول هشت سال گذشته من را به‌عنوان مدیر این مجموعه انتخاب کردند. در آن زمان اگر از مسوولان قبلی سازمان میراث فرهنگی درباره‌ی ایکوموس می‌پرسیدیم آن‌ها می‌گفتند «شرشان به ما نرسد، ما منتظر خیر آن‌ها نیستیم» زمانی که جبهه‌گیری آن‌ها این‌گونه بود، از ما چه توقعی داشتید؟ موقعیتی پیش آمد که می‌خواستند ساختمان ایکوموس را به خانه‌ی عشایر تبدیل کنند، اما ما مجبور بودیم حرفی نزنیم.

حجت تأکید کرد: اکنون افتخار می‌کنم که ایکوموس را به‌گونه‌ای مدیریت کردم تا به سرمنزل مقصود برسد و امروز عصای دست میراث فرهنگی باشد.

او در پایان به جلساتی که با شورای شهر و شهردار تهران درباره‌ی وضعیت بافت‌های تاریخی تهران داشته است، اشاره و اضافه کرد: در آن جلسات قرار شد تا 400 هکتار از مرکز شهر تهران را با کمک شهرداری به‌صورت ویژه رسیدگی کنیم و برای آن‌ها برنامه‌ی مشخصی داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha