• چهارشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 93021711513
  • خبرنگار : 71411

جعفری دولت‌آبادی:

هیچ فردی در پرونده «بابک زنجانی» مصون نمی‌ماند

هیچ فردی در پرونده «بابک زنجانی» مصون نمی‌ماند

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: دادسرای امور جنایی (ناحیه 27) از امروز به دو دادسرای ویژه قتل و دادسرای ویژه سرقت تبدیل خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: دادسرای امور جنایی (ناحیه 27) از امروز به دو دادسرای ویژه قتل و دادسرای ویژه سرقت تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس جعفری دولت‌آبادی با حضور در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای امور جنایی، اظهار کرد: اهمیت جامعه امن و جامعه سالم شعاری بود که چندین سال قبل سازمان ملل آن را مطرح کرد و این شعار به یک شعار جهانی تبدیل شد.

وی ادامه داد: در گذشته بسیار دور امنیت جنبه جغرافیایی داشت، اما امروز حفاظت از مردم به حفاظت از سرزمین اضافه شده و مورد توجه نیز قرار گرفته است، البته توجه به امنیت در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی حداقل‌های امنیت است.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: نیاز بشر باعث شده عده‌ای به جان، مال و آبروی افراد تعرض کنند، البته حفظ جان، مال و آبرو بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین هر چقدر آمار قتل و سرقت در جامعه کم شود آن جامعه خوشبخت خواهد بود و هر چقدر آمار قتل، سرقت و آبروریزی زیاد شود آن جامعه با مشکل مواجه می‌شود.

جعفری دولت‌آبادی گفت: دو بخش از وظایف مهم ما در دادسرا در راستای امنیت اموال و تامین حیات افراد است که در این دادسرا رسیدگی می‌شود. تجربه نشان داده به دلیل اهمیت این جرایم هر چقدر بتوانیم رسیدگی‌ها را تخصصی‌تر کنیم موفق‌تر خواهیم بود و میزان جرایم کاهش خواهد یافت؛ بنابراین ما به لحاظ مشکلات هم به تخصص و هم به تمرکز توجه کرده‌ایم و این دادسرا از امروز به دو دادسرای ویژه قتل و دادسرای ویژه سرقت تبدیل خواهد شد.

دادستان تهران در رابطه با زحمات سرپرست پیشین دادسرای جرایم، گفت: دادسرای جنایی دادسرای سختی است به دلیل اینکه با سخت‌ترین مجرمان جامعه در آن روبرو هستیم و باید برای این متهمان انرژی زیادی را از سوی قضات ارائه شود و وقت بسیاری می‌گذاریم.

دادستان تهران گفت: در چند سال اخیر به دلیل مسائل اقتصادی موجود، آمار سرقت افزایش یافته که در این زمینه پلیس کارهای موثری را انجام داده است، البته دادسرا نیز باید روی این موضوع متمرکز شود تا احساس ناامنی مردم کاهش یابد.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: با توجه به اینکه کشفیات پلیس و برخورد دستگاه قضایی در این زمینه گسترش یافته است، اما آمار سرقت در جامعه افزایش پیدا کرده که این موضوع دلایل متعددی دارد. باید گفت که در حوزه پیشگیری از سرقت باید سرمایه بیشتری در نظر گرفته شود و دستگاه‌های دولتی باید در این راستا سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به اهمیت دادسرای قتل، گفت: دادسرای قتل از مهم‌ترین دادسراهای تهران بوده و خواهد بود، زیرا اگر مردم در حوزه جان احساس آرامش کنند جامعه خوبی خواهیم داشت که این نکته بسیار حائز اهمیت است.

دادستان تهران همچنین در مورد شهریاری سرپرست جدید این دادسرا گفت: آقای شهریاری در گذشته از بازپرسان ویژه قتل بودند و امیدواریم تصدی ایشان سرآغاز اقدامات خوبی به‌خصوص سرعت در رسیدگی، حضور در صحنه‌های قتل و اجرای احکام باشد. در واقع ما در خصوص اجرای احکام قصاص که جنبه خصوصی دارد با مشکل مواجه هستیم. همچنین در گذشته برخی از احکام اجرا نشده‌اند.

جعفری دولت‌آبادی گفت: نقش دادسرای جنایی در اجرای احکام بسیار مهم است. برای مثال در ماجرای قتل شهید خلیلی موج نارضایتی در مردم ایجاد شد و اگر پلیس ضارب را دستگیر نمی‌کرد معلوم نبود نگرانی مردم به کجا می‌رسید.

وی ادامه داد: ما مجوزی برای طولانی شدن احکام در دادسرای جنایی نداریم؛ بنابراین از آقای شهریاری می‌خواهم احکام قدیمی را اجرا کنند مگر اینکه برای رضایت از اولیای دم به زمان نیاز داشته باشند.

دادستان تهران با بیان اینکه سیاست دادستانی مبارزه با جرایم اقتصادی است، گفت: مبارزه با جرایم اقتصادی همیشه در دستور کار ما بوده است. سال 90 به بعد که از جریان 88 دور شدیم بیشترین درگیری‌هایمان در حوزه اقتصادی است. وقتی پرونده مه‌آفرید امیرخسروی تشکیل شد حدود دو سال رسیدگی به آن طول کشید که در این رابطه قضات ویژه در رسیدگی به این پرونده دخیل بودند.

وی ادامه داد: در پرونده مه‌آفرید امیرخسروی بیش از 500 نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و تنها برای 250 نفر کیفرخواست صادر شده است. متمرکز شدن دادستانی در پرونده جرایم اقتصادی از سیاست‌های قوه قضاییه و دادستانی است.

جعفری دولت‌آبادی گفت: نباید عده‌ای با رانت‌خواری و نفوذ اموال عمومی را به یغما ببرند. پرونده مه‌آفرید به حکم رسیده و امیدواریم احکام آن به زودی اجرا شود.

جعفری دولت‌آبادی در ادامه در رابطه با پرونده بابک زنجانی گفت: در پرونده بابک زنجانی با لایه و سطوح مختلفی مواجه هستیم و رقم مالی آن سه برابر رقم مالی پرونده مه‌آفرید است که در این زمینه افراد زیادی دخیل هستند و هیچ کس در این پرونده مصون نخواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: جنس و نوع رسیدگی به این پرونده با دیگر پرونده‌ها متفاوت است در واقع دارای یک پیچیدگی بوده که دیگر پرونده‌ها اینگونه نیست. حال ایراد می‌گیرند که چرا سرعت رسیدگی به این پرونده کند است. وجوه زیادی جابجا شده است؛ بنابراین رسیدگی به پرونده به کار کارشناسی نیاز دارد. رقم‌ها کلان بوده و باید سرمنشاء علت پرداخت‌ها، بی‌توجهی‌ها و مقصرها مشخص شود. اینکه توقع وجود دارد ظرف مدت کوتاهی این پرونده به نتیجه برسد ممکن نیست.

دادستان تهران اظهار کرد: در این پرونده عده‌ای تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و کارها تاکنون به خوبی پیش رفته است و تاکید ما به همه دستگاه‌ها این است که در خصوص پرونده‌های ملی رسیدگی به صورت جدی انجام شود.

وی ادامه داد: در زمینه پرونده بابک زنجانی، بانک‌ها همکاری خوبی داشته و امیدواریم این همکاری ادامه یابد تا به سرانجام خوبی برسیم.

جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: در خصوص پرونده بابک زنجانی سیاست دستگاه قضایی، بازگشت وجوه بیت‌المال است. دادستانی بر روی پرونده بابک زنجانی متمرکز شده و همه افرادی که در این پرونده نقش داشتند مورد پیگیری قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: پرونده بابک زنجانی در سه حوزه کارگزاری ارز، نفت و تجارت بوده است که در حوزه کارگزاری این فرد فعالیت‌های بسیاری داشته که در این زمینه یکی از مدیران سابق بازداشت شده است. بخش دوم در حوزه نفت است که در این زمینه معاملات نفتی بسیاری انجام داده و ال‌سی‌های زیادی باز شده که تهیه‌کننده و صادرکننده ال‌سی خود فرد بوده است و متهم برای پیش بردن کار خود موسسه مالی در ترکیه، تاجیکستان، دبی، مالزی راه‌اندازی کرده است. در واقع این فرد کارهایی را که امیرمنصور آریا نتوانست انجام دهد را انجام داد.

دادستان تهران ادامه داد: از سوئیفت (سیستم ارتباطات مالی بین بانکی) پیغام زیادی را فرستاده و ادعای کرده پول واریز کرده، اما در واقع پولی واریز نشده است. برخی بانک‌ها در این زمینه عقل بانکی خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: همان‌طور که گفتم بخش دوم مربوط به نفت بوده که تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته اما برخی رسانه‌ها مطالبی را فاش می‌کنند که کارهای ما را دشوار می‌کند.

بخش سوم مربوط به کار تجاری این فرد بوده است که این فرد در سال 88 در دبی و کیش فعالیت‌های تجاری زیادی انجام داده و دغدغه اصلی ما بازگرداندن این وجوه است.

دادستان تهران خطاب به بانک‌ها، گفت: اگر بانکی وام می‌دهد باید بداند که ضمانت کافی وجود دارد یا نه؟ در واقع امنیت اقتصادی بسیار مهم است و در این زمینه باید به طور جدی گام برداریم و بانک‌ها وام کلان پرداخت نکنند که نتوانند پس‌ بگیرند.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد:‌ در واقع سلامت مدیران بسیار حائز اهمیت است و این موضوع همیشه در دستور کار ما قرار داشته است.

وی خاطرنشان کرد: چرا امروز معوقات بانکی سال به سال گسترش می‌یابد. اگر بانک‌ها وام می‌دهند باید مدعی شوند و تا بانک‌ها مدعی نشوند اقدامی صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha