• چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۳ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93091207854
  • خبرنگار : 71442

توصیه‌های حسین انتظامی به نشریات محلی: بنگاه شوید

توصیه‌های حسین انتظامی به نشریات محلی: بنگاه شوید

حسین انتظامی که در هفتمین سری از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها حاضر شده بود، خطاب به مدیرمسئولان نشریات محلی در استان‌ها گفت: همواره به دوستانی که در نشریات محلی فعالیت می‌کنند توصیه می‌کنم یک بنگاه شوید.

حسین انتظامی که در هفتمین سری از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها حاضر شده بود، خطاب به مدیرمسئولان نشریات محلی در استان‌ها گفت: همواره به دوستانی که در نشریات محلی فعالیت می‌کنند توصیه می‌کنم یک بنگاه شوید.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا‌، حسین انتظامی - معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - درخصوص پیشنهادش به نشریات محلی برای بهبود وضعیتشان گفت: یکی از آسیب‌های نظام رسانه‌ای این است که در حال حاضر 6000 نشریه داریم که از این تعداد 5800 نشریه دارای صاحب امتیاز هستند؛ در حالی که اگر اینها تجمیع می‌شدند آن وقت بود که هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شد و هم اینکه قدرت هم‌افزایی پیدا می‌کردند. راهش این است که نشریات موجود یک شرکت را تشکیل دهند که البته مدل آوردهایشان را هم محاسبه کنند. اما متاسفانه چون ما کار تیمی بلد نیستیم، نمی‌توانیم به این صورت فعالیت کنیم.

او تاکید کرد: به طور کلی بنگاه‌سازی یکی از سیاست‌های ماست و تاکنون نیز این اقدام را تشویق کرده‌ایم که اگر صاحب امتیاز واحد وجود داشته باشد، یارانه 25 درصد افزایش پیدا می‌کند.

انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص بیمه‌ی روزنامه نگاران محلی مطرح کرد: ماده 46 قانون مطبوعات تصریح بر این دارد که بیمه روزنامه‌نگار تکلیف صاحب امتیاز است. هرچند از طرفی می‌دانیم این اقدام برای صاحب امتیاز هزینه دارد. لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرده است، همکاران خودتان را بیمه کنید اما صد درصد پولی که برای تامین اجتماعی واریز می‌کنید به ما بدهید و ما یک جا به شما برمی‌گردانیم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از لیست دو میلیارد و 800 هزار تومانی بیمه 60 رسانه به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد خبر داد و در عین حال گفت: متاسفانه یکی از دلایل خانه به دوشی روزنامه‌نگاران این است که از طریق بنگاه مطبوعاتی‌شان تعریف و تثبیت نمی‌شوند. اینکه دولت بیمه خبرنگاران را بدهد اساسا با استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران مغایرت دارد.

او سپس در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص روند رسانه‌های محلی و فرصت‌هایی که در اختیار دارند، گفت: روندی که این روزها رسانه‌های ملی دارند باعث شده که در همه دنیا، روز به روز از ظرفیت و فرصت‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد کاسته می‌شود و در عوض چند رسانه دیگر با فرصت مواجه هستند. رسانه‌های محلی قدر خودشان را بدانند این رسانه‌ها گاهی دوست دارند مثل رسانه‌های سراسری عمل کنند، در حالی که این اتفاق باعث می‌شود علاوه بر اینکه فرصت‌هایی که دارند از بین برود، بلکه از هر طرف دیگر نیز رانده می‌شوند.

انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص ویژه‌نامه‌هایی که همراه با روزنامه‌های سراسری باید توزیع شود به نکاتی اشاره کرد و گفت: مطابق آیین نامه اجرای قانون مطبوعات، ویژه‌نامه‌های روزنامه‌های سراسری نباید بیش از 30 درصد هزینه‌ی آگهی‌های مربوط به روزنامه خود را دریافت کنند. 70 درصد از هزینه آگهی‌ها حتما باید به نشریات محلی تعلق بگیرد و 30 درصد را اجازه دارند به روزنامه‌های سراسری بدهند. همچنین 9 استان که به اصطلاح کم برخوردار هستند، ضرورت یارانه‌ای آنها از 30 درصد به 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین برای استان‌هایی که در جدار مرزی هستند که شامل هشت استان می‌شوند اگر مروج همبستگی ملی باشند ضریب یارانه آنها تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص ویژه‌نامه‌های روزنامه‌های سراسری عنوان کرد: طبق قانون، ویژه نامه‌های روزنامه‌های سراسری اجازه ندارند به شکل مستقیم توزیع شوند حتما باید همراه روزنامه و ضمیمه روزنامه شوند و یکی از آسیب‌هایی که متوجه نشریات محلی می‌شود این است که استان‌ها با ویژه‌نامه‌های استانی‌شان می‌توانند بیایند و فضای بازار آنجا را بگیرند. بنابراین در ارتباط با این اقدام به مطبوعات ملی توصیه می‌کنم که اگر با چنین برخوردی مواجه شدند حتما به ما خبر بدهند به جهت اینکه این یک وظیفه قانونی است.

انتظامی در ادامه مطرح کرد: بسیاری از پیشنهاداتی که داده شد وظیفه دولت نیست و این اشتباه است که ما انتظار داریم یک دست غیبی از آسمان به نام دولت بیاید و این مسائل را برای ما حل کند. لذا خودمان هیچ گاه چاره‌اندیشی نمی‌کنیم در حالی که دولت و حاکمیت وظیفه دارد در زمینه مقررات‌گذاری و سیاست‌های تشویقی برنامه‌هایی بگذارد. اما به عنوان مثال درخصوص شرکت توزیع اگر دولت در این اقدام پیشرو باشد این اقدام برای نشریات مستقل محلی اول بدبختی است. در حالی که نشریات محلی باید خودشان کنسرسیومی تشکیل دهند و آن وقت از دولت بخواهند به عنوان مثال در این موارد به آنها کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha